Toyota wint de 24 Uur van Le Mans 2019 voor het tweede jaar op rij met een setje TS050 Hybrids. Ze pakken een haast onvermijdelijke 1-2-overwinning. Auto nummer 8 met Fernando Alonso, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima behaalt de eerste plaats. Auto nummer 7 met Mike Conway, Kamui Kobayashi en Jose Maria Lopez finisht als tweede.

Nummer 7 was goed onderweg naar de overwinning, maar door een lekke band en een slechte bandenwissel schoot auto nummer 8 naar de eerste plaats met, wanneer ze de finish over gaan, een verschil van slechts 17 seconden. In een F1-race is dat een eeuwigheid, maar in een 24-uursrace is het praktisch niets.

Volgens de aluhoedjes spreken we hier niet over toeval, maar over een tactische zet van Toyota. Het team van Signatech Alpine Matmut wint de LMP2-klasse en AF Corse Ferrari pakt de overwinning in de GTE Pro-klasse nadat de turbodruk van Aston Martin verstikt werd door Balance of Performance-ingrepen.

Nederlandse winnaar

De zwanenzang van Ford in de GTE Pro-klasse eindigt helaas niet met een overwinning. Wel weten alle Ford GT’s met een retro-bestickering de finish te bereiken. In de GTE Am-klasse wint Nederlander Jeroen Bleekemolen met Ben Keating en Felipe Fraga wél in een Ford GT.

Update 17 juni: Zowel de Ford GT met nummer 68 (GTE Pro) als de GTE Am-winnende Ford GT nummer 85 van Jeroen Bleekemolen zijn gediskwalificeerd vanwege een tankinhoud die 0,1 liter te groot was. In het geval van Bleekemolens auto waren daarnaast de pitstops fractioneel korter dan voorgeschreven. Als ze niet gediskwalificeerd waren, zou dit hen een tijdstraf opleveren waardoor ze naar de tweede plaats zouden zakken.

Racing Team Nederland met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries valt niet in de prijzen. Hun race kent veel tegenslagen in de vorm van lekke banden en een flinke crash. Het team bikkelt door en weet de finish alsnog te halen. Een bizarre prestatie als je ziet hoe de auto eraan toe was.

Dit was de tweede 24 Uur van Le Mans in het ‘superseizoen’ van het World Endurance Championship. Daarmee zit het extra lange raceseizoen erop en is Toyota tevens de algehele winnaar van het WEC. Volgend jaar komt Toyota voor de laatste keer terug in deze klasse. Daarna is het de beurt aan de nieuwe hypercar-klasse.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)