De sleutels van de Porsche 911 GT3 RS hangen in de gang en de Nürburgring-seizoenskaart ligt in het dashboardkastje. Natuurlijk, als je meer dan een ton uitgeeft om te racen, dan ga je eerst voor het echte werk. Maar wat als je dat allemaal al hebt, en je hebt geen zin om in de winter, als de circuits gesloten zijn, naar Afrika af te reizen om daar te racen? Dan kun je voor een racesimulator gaan van Cranfield Simulation. Ze hebben verschillende smaakjes en het is misschien wel de ultieme racesimulator voor thuis.
Voor ongeveer 150.000 euro bouwt het Engelse Cranfield een volledige F1-simulator voor je. Voor de cabine gebruiken ze de mallen van een F1-auto, dus de zitpositie is zoals in het echt. Het grote verschil is dat hier wél lange mensen in passen, zo meldt Cranfield aan TopGear. De F1-simulator staat op een elektropneumatisch platform waarvan de bewegingen de g-krachten van een echte auto simuleren. De techniek die ze gebruiken komt uit de luchtvaart, waar ze ook simulatoren voor bouwen.
‘Het systeem fopt in principe het brein zodat je denkt g-krachten te voelen, zodat je helemaal wordt ondergedompeld in de ervaring. Het is een goed trainingsproduct, maar het is ook erg leuk’, zegt een woordvoerder van Cranfield. De volledige simulator weegt 500 kilo, waardoor je in principe geen verstevigde vloeren nodig hebt om hem thuis te plaatsen. Het schijnt voor een simulator heel weinig te zijn – wel zouden we adviseren wat hulp in te schakelen als je het ding een stukje wilt verplaatsen.
Het stuur komt van Precision Sim Engineering, een merk dat Max Verstappen zelf thuis ook gebruikt. De pedalen komen van Alkentech en zijn aangesloten op een hydraulisch systeem voor realistisch pedaalgevoel. Heb je meer met GT3-auto’s of ben je claustrofiel, dan bouwt Cranfield een simulator met een dichte cabine voor je, met vergelijkbare specificaties. Oh, en je hebt geen krachtstroom nodig, je kunt de sim gewoon in een normaal stopcontact doen.
Een simulator van een echte auto
Als je per se wilt oefenen in je eigen Porsche 911 GT3 RS, dan is er een andere optie. Cranfield komt ter plaatsen om jouw auto om te bouwen tot simulator. Het liefst doe je dit met een losse koets, zodat je hem permanent in het huis kunt parkeren. Maar desgewenst kunnen ze jouw raceauto ombouwen op zo’n manier, dat het terug te draaien is. Geef ze ongeveer een halve dag werk en je rijdt vrolijk weer naar buiten in je eigen auto, om vervolgens naar het circuit te rijden.
Reacties