Vorig jaar gingen er twee oudgediende leeftijdsgenoten met pensioen. Kimi Räikkönen verliet de F1 na een carrière van twintig jaar, en held op twee wielen Valentino Rossi stapte na een lange loopbaan uit de MotoGP. Waar Räikkönen vooral zin had om even niets te doen, kriebelt het bij Rossi blijkbaar alweer. Vandaag maakt hij bekend dat hij voor Audi gaat racen in de GT World Challenge.
De negenvoudige MotoGP-kampioen verhuist zijn startnummer 46 mee naar het Belgische Team WRT, waar hij in een Audi R8 LMS stapt. Hij zal tien rondes meerijden in het Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS-kampioenschap. En dat is meteen ook de laatste keer dat we het voluit schrijven. Oké, de op één na laatste keer. Team WRT is het succesvolste team van het veld met in totaal 28 coureurs- en constructeurskampioenschappen sinds 2011.
De overstap naar de GT-racerij is geen verrassing
Eerder gaf Rossi al aan dat hij het ook wel zou zien zitten om na zijn MotoGP-carrière te gaan racen in GT3-auto’s, of zelfs in de 24 Uur van Le Mans. De autosport lonkt al langer. In 2006 testte de Italiaan in een Ferrari F1-auto in Valencia. Deze test resulteerde in een aanbod om voor Sauber te komen racen. Rossi koos er toen voor om in de MotoGP te blijven. In 2019 mocht hij een stukje rijden in de F1-auto van Mercedes voor een pr-stunt.
Leeftijdsgenoot Kimi Räikkönen doet het rustiger aan
De Fin weet nog niet wat hij gaat doen
Valentino Rossi zegt zelf: ‘Ik ben verheugd om lid te worden van Team WRT voor een volledig Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS-programma [dát was dus de laatste keer, red.]. Iedereen weet dat ik een grote autosportfan ben en dat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in racen op vier wielen zodra mijn MotoGP-carrière zou eindigen. Nu ben ik volledig beschikbaar om me in te zetten voor een autosportprogramma op hoog niveau en met de juiste professionele aanpak. Team WRT is de perfecte match waar ik naar op zoek was en ik kijk ernaar uit om dit nieuwe avontuur te beginnen.’
Reacties