
Het cancelen van de dieselmotor ging in een stroomversnelling na dieselgate. Veel automerken gaven aan te stoppen met het verkopen van de dieselmotor en voegden de daad bij het woord. In Nederland krijgt de auto met dieselmotor ook een speciale behandeling, in de vorm van extra belastingen. Dit om de vervuilende uitstoot te compenseren. Maar bij het zien van het ware testverbruik van de Skoda Kodiaq diesel, ga je je afvragen waarom.
Bij de Italiaanse tak van Motor1.com testen ze geregeld auto’s. Italië is lekker groot, dus hebben ze een mooie vaste route uitgelegd om het daadwerkelijke verbruik van de auto’s te kunnen meten. Uiteraard testen wij bij TopGear ook auto’s, maar deze specifieke auto is niet in Nederland leverbaar. Het gaat namelijk om de Skoda Kodiaq 2.0 TDI. Wij kunnen alleen de 1.5 TSI en de PHEV rijgen.
Nou, vertel, hoe zuinig is een Skoda Kodiaq diesel tegenwoordig?
Van het verbruik moesten wij ons even achter de oren krabben. Het testverbruik was van de Skoda Kodiaq TDI was namelijk 4,25 liter per 100 kilometer. Voor de oude mensen: dat is 1 op 23,53. Geen opgave, maar een testverbruik over een traject van 360 kilometer door Noord-Italië. Dat is een ongelooflijk laag verbruik voor een dergelijke auto.

Want het is nog altijd een Skoda Kodiaq, dus een relatief grote crossover met plaats voor zeven personen en een leeggewicht van meer dan 1.700 kilo. Je kan met zo’n verbruik ook redelijk Europa doorkruisen. De actieradius van de Skoda Kodiaq op basis van dat testverbruik is 1.411,8 kilometer. Je gaat je op basis van deze resultaten dus afvragen waarom diesel ontmoedigd wordt.
En stikstof dan?
Nu moeten we erbij aantekenen dat het verbruik van een diesel nooit het issue is geweest. De Kodiaq is in de praktijk dus echt bijzonder zuinig, maar met een diesel heb je ook te maken met NOX-uitstoot. Aan de andere kant, de Kodiaq TDI voldoet gewoon aan de ultrastrenge Euro 6d-uitstootnorm. De Bovag zegt daarover: ‘op het gebied van NOx doet met name de moderne Euro 6 diesel het erg goed en kan hij zich zonder meer meten met benzineauto’s.’
Nou, fijnstof dan maar. Daar scoort een diesel toch ook slecht? Daar zegt de Bovag het volgende over: ‘Oude diesel en benzineauto’s scoren slecht qua fijnstofuitstoot, maar vanaf euro 5 maken dieselauto’s de lucht in feite schoner als het om fijnstof gaat, zo wijzen metingen van de RDW uit.’ Veel automerken leveren nieuw geen diesel meer in Nederland, maar het kan dus zeker interessant om een dieseltje te importeren ten opzichte van een benzinemotor, die aanzienlijk meer verbruikt en CO₂-uitstoot.
Vanwege de milieuregels werd ook zakelijk diesel rijden onaantrekkelijk gemaakt. Ik reed een Opel Insignia 2.0 diesel, 140 pk. Met gemak 1:20, met ietsje beter opletten maar zo 1:25. Dat mocht niet meer, over naar een Renault 1.5 dci met een kleine batterij ondersteuning, want downsizen was dé oplossing.. met heel veel moeite gemiddeld 1:16… Wie hield wie voor de gek?
Omdat de GroenLinks wappies etcetera dat niet tolereren, want dan komen hun gedram en hun leugens aan het licht.Rij zelf met een 2013 Ford Cannect, tank HVO 100 en de ppm uitstoot zit voor zo’n bus om en nabij de 600 dus.?
Milieuzones zijn ook zo drammerig tot stand gekomen onder druk van GL en hun trawanten, al die netcongestie die daaruit is onstaan was niet nodig geweest als ze de brandstof die voor minder uitstoot zorgt wat goedkoper maakten ipv ze duurder te maken omdat het diesel is.Nee iedereen MOET goed of kwaadschiks aan de elektrobak, zonder de gevolgen die daaruit zouden ontstaan te onderkennen.
Ik heb een Ford Mondeo MK5 Wagon met 1.5 tdci en dat is ook geen kleintje. Als ik mijn best doe haal ik 1:25, maar gemiddeld door het jaar heen 1:21. De kilometerstand is inmiddels 330.000. Ik snap niet dat dit soort auto’s in het verdomhoekje zitten.
Ik haalde 4.2 met gemak met mijn Octavia 1.0 tsi uit 2019. Met de 2023 Kodiaq met 1.5 tsi doe ik rond de 6.1, langdurige gemiddelde. 5.7 op een rit zonder file en veel snelweg
Even gekeken op volkswagen.de, je kan deze motor ook gewoon nog met DSG bak in een Golf krijgen. Dan zie ik het verbruik nog wel een stukje verder dalen…
We worden eindelijk wakker, het is kapitaalvernietiging om alle goede ontwikkelingen zomaar aan de kant te vegen.
Diesel voldoet aan de normen, dus waarom diesel niet blijven gebruiken?