In rap tempo zijn er veel auto’s uit het kleinste segment – het zogenaamde A-segment – verdwenen. Zonde, want dit waren enorm populaire modellen in Europa. Vanwege strengere eisen voor veiligheid en uitstoot wordt het steeds lastiger voor merken om zulke compacte auto’s betaalbaar te houden. Veel fabrikanten laten het A-segment dan ook links liggen. Maar Toyota is een van de weinige uitzonderingen, met de vernieuwde Aygo X.

De Aygo X volgt de vertrouwde Aygo op. Het is een hatchback met lichte crossover-invloeden – vooral een iets hogere zit. Een recept dat aanslaat, want Toyota heeft er al ruim 270.000 van verkocht in de afgelopen jaren. En dat aantal kan nog flink oplopen met deze vernieuwde Aygo X. Niet alleen dankzij z’n frisse neus, maar vooral door wat er technisch allemaal is veranderd.

Hoogtepunten van Toyota Aygo X

  • Nieuwe neus voor de Aygo X
  • Eindelijk hybride-aandrijving voor de kleine Aygo
  • Lagere uitstoot, dus minder BPM-boete
  • Ook nog eens sneller
  • Extra sportieve ‘GR’-uitvoering

Wat is er nieuw aan deze auto?

Een nieuwe neus, een nieuwe motor en een nieuwe uitvoering. Maar die neus is écht bijzonder. Niet alleen omdat hij beter past bij modellen als de Yaris, maar ook qua formaat. De voorkant is maar liefst 76 millimeter langer dan voorheen. De laatste keer dat een neus zó groeide, was bij de Volkswagen Passat B5 in 2000 – toen om ruimte te maken voor een 4,0-liter W8. Bij de Aygo X is de extra lengte nodig om de hybride-aandrijflijn kwijt te kunnen.

Toyot Aygo X hybrid GR Sport two tone goud zwart (2025) zijkant links schuin voor

Specificaties van de vernieuwde Toyota Aygo X

Het belangrijkste is natuurlijk wat er onder de motorkap ligt. De Aygo X Hybrid krijgt een 1,5-liter viercilinder zonder turbo, gekoppeld aan een elektromotor. Het is een gewone hybride, dus je hoeft ‘m niet op te laden – de accu vult zichzelf tijdens het rijden. Het systeemvermogen stijgt met 44 pk, en de 0-naar-100-sprint duurt nu minder dan tien seconden. Dat is behoorlijk rap voor zo’n compacte auto. Geen wonder dat Toyota nu ook met een sportievere ‘GR’-uitvoering komt, die niet alleen stoerder oogt, maar ook daadwerkelijk strakker moet rijden – aldus Toyota zelf.

Toyota Aygo X interieur

Toyot Aygo X hybrid GR Sport two tone goud zwart (2025) interieur

Je ziet het niet meteen op de foto’s, maar Toyota heeft het interieur van de Aygo X stevig aangepakt. Er is meer geluidsisolatie en bij de luxere uitvoeringen zijn de ruiten dikker geworden. Verder is het dashboard grotendeels vertrouwd, maar check vooral het nieuwe 7-inch scherm – de zogenaamde ‘combimeter’. Ook het bedieningspaneeltje voor de verwarming is helemaal nieuw. En: twee USB-C-poorten zijn standaard, handig om je smartphone of tablet op te laden.

Wat is de prijs van de vernieuwde Toyota Aygo X?

In dit segment wegen de kosten zwaar mee, natuurlijk. Op dit moment is de prijs van de vernieuwde Toyota Aygo X nog niet bekend. Toyota maakt de prijzen op een later moment bekend. De huidige Aygo X in ‘Play’-uitvoering kost 21.250 euro in Nederland. Die heeft een CO₂-uitstoot van 108 gram per kilometer – verrassend laag voor een benzine-auto, maar toch goed voor een BPM-boete van 3.774 euro. De nieuwe hybride stoot slechts 86 gram per kilometer uit, dus ondanks een hogere basisprijs zal de BPM lager uitvallen.

Toyot Aygo X hybrid GR Sport two tone goud zwart (2025) zijkant links schuin achter

Wanneer komt ie dan?

Nog even geduld: de Toyota Aygo X Hybrid verschijnt pas in 2026. Dat betekent ongeveer een half jaar wachten. Tot die tijd blijft het huidige model nog beschikbaar. Waarschijnlijk is dit bewust zo gepland: na oktober worden er sowieso minder auto’s geregistreerd. Goed om te weten: in Nederland komt alleen de hybride-variant op de markt. Een puur benzinemodel wordt straks niet meer geleverd.

Wat zijn de alternatieven?

  • Hyundai i10
  • Kia Picanto
  • De bus
  • Een fatbike
  • Dacia Sandero

Er zijn niet veel auto’s rond de 20.000 euro. De Aygo X was altijd net wat duurder dan de i10 en de Picanto. We verwachten niet dat dat verandert, maar met de nieuwe techniek wordt het waarschijnlijk wél een aantrekkelijkere aanbieding. Dit zou zomaar een nieuwe private-lease-topper kunnen worden, denken wij.

8 reacties op “De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland”

  1. Een yaris wat waarschijnlijk 150 kilo zwaarder weegt rijdt al 1 op 25-27.
    Dan zal de Aygo met dezelfde motor en lichter dus makkelijk 1 op 30 moeten halen.

    Daar kan geen ander aan tippen nee. En dat zonder stekker.

    • Als je gaat kijken naar toen de yaris nog geleverd werd met de benzine aandrijving van de aygo was het verschil nog geen 20 kilo, zeer waarschijnlijk zal het verschil ik gewicht van beide in de hybride vorm ook rond de 20-30 kilo worden. Alsnog denk ik wel dat de aygo x hybride en praktijk verbruik van minimaal 1 op 28 zal gaan krijgen maar dat gaan we volgend jaar meemaken

  2. Beter jullie huiswerk doen! De nieuwe Aygo X krijgt de 1.5 hybride aandrijflijn van de Yaris en Yaris Cross. Voor een 1.0 zou die 76mm extra niet nodig geweest zijn 😉

    -edit: je hebt helemaal gelijk! Is inmiddels aangepast 😉 –

    • Nog een laatste edit dan, de 1.5 hybride aandrijflijn van de Yaris Cross is een drie- en geen viercilinder …..

Geef een reactie

(verplicht)