
Zou Ben Pon gedroomd hebben over een Amerikaanse V8 toen hij het iconische Volkswagen-busje tekende? Mocht het zo zijn, dan komt zijn droom nu uit. Ene John Henns kocht een oude bus en werkte er twee jaar lang aan om tot het resultaat hierboven te komen. Als gigantische kers op de taart liet hij een Ford Coyote V8-motor uit een Mustang installeren in zijn Volkswagen bus.
Voorin is er natuurlijk geen ruimte voor de grote, Amerikaanse achtcilinder. Daarom kwam de motor in de opbergruimte te liggen tegen het schot tussen de cabine en de bagageruimte. Via een raampje bovenin het schot kun je trots neerkijken op de Ford-motor. De Coyote is trouwens een 5,2-liter V8 die 580 pk en 603 Nm produceert. De motor ligt ook in de Ford Mustang Shelby GT350 en de cilinderkop wordt ook gebruikt in de Mustang Shelby GT500.
Waarom een Ford V8-motor in Volkswagen bus?
De keuze voor de Volkswagen Type 2 was zo gemaakt: ‘Met de bus heb je gewoon veel plezier en andere mensen vinden het leuk om hem te zien.’ Met zijn idee om de Ford Coyote-motor in de bus te lepelen, ging Henns naar een chassisbouwer. Om genoeg plek te geven aan de V8 kwam er een nieuw, breder onderstel.
Lees ook: Deze Volkswagen T2 maakt zijn eigen waterstof (en rijdt er ook op)
De maker van het onderstel wilde graag een LS-motor van General Motors in de bus monteren. De eigenaar legt uit waarom hij niet heeft gekozen voor het GM-blok: ‘Iedereen doet een LS, dus dat kun je niet doen. De Mustang vond ik altijd geweldig klinken, dus die moest ik hebben. Ik moest de Coyote hebben.’
Wat kost zo’n Ford V8-motor?
Je kunt de motor gewoon bij Ford bestellen in een kratje. Daarvoor betaal je 26.495 dollar, wat omgerekend ongeveer 25.000 euro is. Het hele pakket weegt bijna 230 kilo en zit bij deze VW bus vast aan een automatische versnellingsbak van Ford met zes versnellingen. Volgens de presentator in de video hier beneden kan de V8 klinken ‘als een Prius’, maar wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, grunt de Ford-motor als een heavymetalband.
5 reacties op “Volkswagen bus krijgt Coyote V8-motor uit Ford Mustang (580 pk!)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Dit is geen T2 maar een T1
Idd wim, is een T1
Dat moetennze toch wel weten van Topgear.
Het is een type 2, T1. Het type staat voor dat het een bus is, en het model is de T(ransporter)1.
De type 1 is de kever.
Een ware “Sleeper “…..en helaas de aërodynamica van een baksteen. Hoe hoekiger wil je het hebben.
Het is een T1 en de originele motor zat natuurlijk altijd al achterin, duh.