
Bepaalde automotoren herken je direct aan het geluid. Denk aan de V6-motoren van Nissan of de oudere VTEC-motoren van Honda. Of de 2,0-liter viercilinder van Volkswagen mét een automaat – zeker als de bestuurder langs een tuner is gegaan. Want dan laat de auto bij het schakelen zogenoemde DSG Farts. Dit zijn kleine plofjes bij het schakelen. Liefhebbers vinden dit fantastisch, maar als je in de buurt van de Witte de Withstraat in Rotterdam woont, word je er gek van.
Liefhebbers van snelle Audi’s, Volkswagen en Seats zijn gek op de geprogrammeerde flatulentie, maar als jij in een drukke stad woont waar veel van deze gasten rijden, dan kun je gek worden van de DSG-scheetjes. We hebben dan goed nieuws over de volgende generatie Golf GTI. Nieuws dat ook een beetje pijn doet, dat zullen we eerlijk toegeven. De Volkswagen Golf 9 GTI wordt helemaal elektrisch. De gehate en geliefde DSG-scheetjes zijn dan niet meer.
De VW Golf 9 GTI wordt een ‘monster’
Het Engelse AutoExpress spreekt met de grote Volkswagen-baas Thomas Schäfer. Hij bevestigt dat de volgende Golf GTI helemaal elektrisch wordt, maar dat het ook een ‘monster’ moet worden. De auto is al in ontwikkeling en hij belooft dat het ondanks de elektrische aandrijflijn een ‘echte GTI’ wordt. De auto zou zowel opwindend als authentiek worden. Het lijkt er in ieder geval op dat het automerk geleerd heeft van de lauwwarme GTX-modellen. De GTI moet weer heet worden.
De Volkswagen Golf 9 GTI zal voorwielaangedreven zijn, zoals het eigenlijk wel hoort bij een Golf GTI. We zijn heel benieuwd hoeveel vermogen het merk zal loslaten op de voorwielen. De Volkswagen ID.3, waar ook een GTI van komt, is achterwielaangedreven. De elektrische Golf 9 R zal vierwielaandrijving hebben. We vermoeden dat de elektrische Golf R extreem krachtig zal worden. Dat is bij elektrische auto’s immers niet zo lastig en als de GTI al een monster is…
De grote baas verklapt nog niet of de GTI bijvoorbeeld gesimuleerde schakelmomenten heeft zoals de Hyundai Ioniq 5 N. Ze moeten alleen wel bedenken waar nu de ‘I’ voor staat bij GTI, want het kan niet meer ‘injection’ zijn. Bij een elektrische auto wordt er bijzonder weinig geïnjecteerd. Anderzijds: Porsche houdt voor de snelle elektrische auto’s vast aan het label ‘Turbo’.
De huidige Golf blijft ook bestaan
Volkswagen vertelde eerder aan TopGear Nederland dat de huidige generatie Golf met benzinemotor naast de nieuwe in het aanbod blijft. De Golf 8 en Golf 9 worden dus tegelijkertijd gebouwd en verkocht. Het merk verwacht dat er tot 2035 nog vraag is naar benzineauto’s en voor deze mensen blijft de oude Golf in productie. Je kunt de huidige Golf naast GTI en R ook bestellen als plug-in hybride met bijna 150 kilometer actieradius, dus hij is klaar voor de toekomst.
Lees ook: De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

3 reacties op “Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Een elektrische GTI mij niet gezien ,zonder geluid is het geen echte GTI en geen GTI gevoel
Ik vraag mij af hoe je een GTI rijder in
een elektrische (auto) krijgt.
Mij niet gezien.
Schäfer neemt de foute afslag. Volgend mislukt project.