
Bepaalde automotoren herken je direct aan het geluid. Denk aan de V6-motoren van Nissan of de oudere VTEC-motoren van Honda. Of de 2,0-liter viercilinder van Volkswagen mét een automaat – zeker als de bestuurder langs een tuner is gegaan. Want dan laat de auto bij het schakelen zogenoemde DSG Farts. Dit zijn kleine plofjes bij het schakelen. Liefhebbers vinden dit fantastisch, maar als je in de buurt van de Witte de Withstraat in Rotterdam woont, word je er gek van.
Liefhebbers van snelle Audi’s, Volkswagen en Seats zijn gek op de geprogrammeerde flatulentie, maar als jij in een drukke stad woont waar veel van deze gasten rijden, dan kun je gek worden van de DSG-scheetjes. We hebben dan goed nieuws over de volgende generatie Golf GTI. Nieuws dat ook een beetje pijn doet, dat zullen we eerlijk toegeven. De Volkswagen Golf 9 GTI wordt helemaal elektrisch. De gehate en geliefde DSG-scheetjes zijn dan niet meer.
De VW Golf 9 GTI wordt een ‘monster’
Het Engelse AutoExpress spreekt met de grote Volkswagen-baas Thomas Schäfer. Hij bevestigt dat de volgende Golf GTI helemaal elektrisch wordt, maar dat het ook een ‘monster’ moet worden. De auto is al in ontwikkeling en hij belooft dat het ondanks de elektrische aandrijflijn een ‘echte GTI’ wordt. De auto zou zowel opwindend als authentiek worden. Het lijkt er in ieder geval op dat het automerk geleerd heeft van de lauwwarme GTX-modellen. De GTI moet weer heet worden.
De Volkswagen Golf 9 GTI zal voorwielaangedreven zijn, zoals het eigenlijk wel hoort bij een Golf GTI. We zijn heel benieuwd hoeveel vermogen het merk zal loslaten op de voorwielen. De Volkswagen ID.3, waar ook een GTI van komt, is achterwielaangedreven. De elektrische Golf 9 R zal vierwielaandrijving hebben. We vermoeden dat de elektrische Golf R extreem krachtig zal worden. Dat is bij elektrische auto’s immers niet zo lastig en als de GTI al een monster is…
De grote baas verklapt nog niet of de GTI bijvoorbeeld gesimuleerde schakelmomenten heeft zoals de Hyundai Ioniq 5 N. Ze moeten alleen wel bedenken waar nu de ‘I’ voor staat bij GTI, want het kan niet meer ‘injection’ zijn. Bij een elektrische auto wordt er bijzonder weinig geïnjecteerd. Anderzijds: Porsche houdt voor de snelle elektrische auto’s vast aan het label ‘Turbo’.
De huidige Golf blijft ook bestaan
Volkswagen vertelde eerder aan TopGear Nederland dat de huidige generatie Golf met benzinemotor naast de nieuwe in het aanbod blijft. De Golf 8 en Golf 9 worden dus tegelijkertijd gebouwd en verkocht. Het merk verwacht dat er tot 2035 nog vraag is naar benzineauto’s en voor deze mensen blijft de oude Golf in productie. Je kunt de huidige Golf naast GTI en R ook bestellen als plug-in hybride met bijna 150 kilometer actieradius, dus hij is klaar voor de toekomst.
Lees ook: De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

12 reacties op “Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren”
Laat een antwoord achter aan Thierry Van den Ende Reactie annuleren
Meer van TopGear


20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Zo biar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Zo biar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Zo biar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Waarom al die negatieve geluiden. We vliegen tegenwoordig toch ook met straalmotoren, terwijl ik de Turboprop veel mooier vind klinken. En wat dacht je van de trein. Er gaat niets boven zo’n rook en stoom uitstotende stoomtrein, maar we rijden allemaal in de electrische trein. Ik wil maar zeggen…de toekomst houden we niet tegen!
DSG scheetjes, pops ’n bangs tezamen met het gekreun van automatische bakken en het gewoon ban turbo’s. De hot hatch heeft al veel langer z’n pure karakter verloren en de bestuurder z’n vaardigheden om zelf z’n wagen op de weg te houden. De communicatie verloopt via sensoren en computers en het schakelen dmv een automaat. Kom op!
100% zeker dat Joost F eerst Make Up Your Mind gaat streamen en dan morgen aan de regulierdwarsstraat Eurovision gaat kijken met z’n lovers.
Moet je nog steeds een petje op als golf rijders ?
Ook al is die Golf 9 GTI (dus eigenlijk een GTE-R) sneller in optrekken, is er toch geen bal aan zonder geluid, ja van die space geluidjes zeker hahahaha, mijn testosteron niveau daalt onmiddellijk als ik zo’n maan-autotje zou rijden vuuu vuuuu vuuu echt gay !
Het kan wel mooi worden een elektrische 9 GTI. Waarschijnlijk sneller maar zonder geluid. Heb voor mijn Golf 8 GTI een UPP downpipe geplaatst en bij de tuner geweest. Rijdt nu echt perfect en wat een geluid! Zal geen 9 GTI gaan kopen want het geluid maakt de auto pas echt af.
@Denny: of is het gewoon de leeftijd?
Volgens mij kan het wel mooi zijn een elektrische GTI.Vast nog sneller en zonder geluid kan ook mooi zijn.Denk als de elektrische sneller is dan de benzine versie dat de benzine versie minder waard wordt.Ik heb een Golf 8 R weg gedaan omdat sommige goedkopere elektrische auto’s nog sneller konden optrekken.Had de aardigheid er wat af daardoor.Rij nu gewoon in een 1.5 T Roc en vind het goed zo.
Na de golf 2 gti de golf 5gti en nu mijn laatste
golf7.5gti. Niemand die vandaag met de gti rijd ga met een stuk witgoed rijden met gti logo op
Een elektrische GTI mij niet gezien ,zonder geluid is het geen echte GTI en geen GTI gevoel
Ik vraag mij af hoe je een GTI rijder in
een elektrische (auto) krijgt.
Mij niet gezien.
Schäfer neemt de foute afslag. Volgend mislukt project.