
Bepaalde automotoren herken je direct aan het geluid. Denk aan de V6-motoren van Nissan of de oudere VTEC-motoren van Honda. Of de 2,0-liter viercilinder van Volkswagen mét een automaat – zeker als de bestuurder langs een tuner is gegaan. Want dan laat de auto bij het schakelen zogenoemde DSG Farts. Dit zijn kleine plofjes bij het schakelen. Liefhebbers vinden dit fantastisch, maar als je in de buurt van de Witte de Withstraat in Rotterdam woont, word je er gek van.
Liefhebbers van snelle Audi’s, Volkswagen en Seats zijn gek op de geprogrammeerde flatulentie, maar als jij in een drukke stad woont waar veel van deze gasten rijden, dan kun je gek worden van de DSG-scheetjes. We hebben dan goed nieuws over de volgende generatie Golf GTI. Nieuws dat ook een beetje pijn doet, dat zullen we eerlijk toegeven. De Volkswagen Golf 9 GTI wordt helemaal elektrisch. De gehate en geliefde DSG-scheetjes zijn dan niet meer.
De VW Golf 9 GTI wordt een ‘monster’
Het Engelse AutoExpress spreekt met de grote Volkswagen-baas Thomas Schäfer. Hij bevestigt dat de volgende Golf GTI helemaal elektrisch wordt, maar dat het ook een ‘monster’ moet worden. De auto is al in ontwikkeling en hij belooft dat het ondanks de elektrische aandrijflijn een ‘echte GTI’ wordt. De auto zou zowel opwindend als authentiek worden. Het lijkt er in ieder geval op dat het automerk geleerd heeft van de lauwwarme GTX-modellen. De GTI moet weer heet worden.
De Volkswagen Golf 9 GTI zal voorwielaangedreven zijn, zoals het eigenlijk wel hoort bij een Golf GTI. We zijn heel benieuwd hoeveel vermogen het merk zal loslaten op de voorwielen. De Volkswagen ID.3, waar ook een GTI van komt, is achterwielaangedreven. De elektrische Golf 9 R zal vierwielaandrijving hebben. We vermoeden dat de elektrische Golf R extreem krachtig zal worden. Dat is bij elektrische auto’s immers niet zo lastig en als de GTI al een monster is…
De grote baas verklapt nog niet of de GTI bijvoorbeeld gesimuleerde schakelmomenten heeft zoals de Hyundai Ioniq 5 N. Ze moeten alleen wel bedenken waar nu de ‘I’ voor staat bij GTI, want het kan niet meer ‘injection’ zijn. Bij een elektrische auto wordt er bijzonder weinig geïnjecteerd. Anderzijds: Porsche houdt voor de snelle elektrische auto’s vast aan het label ‘Turbo’.
De huidige Golf blijft ook bestaan
Volkswagen vertelde eerder aan TopGear Nederland dat de huidige generatie Golf met benzinemotor naast de nieuwe in het aanbod blijft. De Golf 8 en Golf 9 worden dus tegelijkertijd gebouwd en verkocht. Het merk verwacht dat er tot 2035 nog vraag is naar benzineauto’s en voor deze mensen blijft de oude Golf in productie. Je kunt de huidige Golf naast GTI en R ook bestellen als plug-in hybride met bijna 150 kilometer actieradius, dus hij is klaar voor de toekomst.
Lees ook: De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

16 reacties op “Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren”
Laat een antwoord achter aan ElectroLul Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Deze auto mag wat mij betreft komen. Steeds meer de goede kant op!
Wat een waardeloze kanker kut auto!
Neppe trage stront troep vuilnis wagen is het geworden!.
Fuck deze versie! Duitsers kunnen geen auto’s meer bouwen.
Geef mij maar lekker ouderwetse GT500 v8 motor 5.0 compressor erbovenop.
Heel de wereld staat in vuur en vlam,flinke uitstoot overal door afgevuurde raketten en ontploffingen enz,maar hier gaan we elektrisch rijden hoor dat zal pas veranderen man man man.
Wel jammer voor de bontkraagjes,dat dan weer wel.
Sukkel, jij kan het niet veroorloven en dan weer de racistische kaart trekken.
Waarom al die negatieve geluiden. We vliegen tegenwoordig toch ook met straalmotoren, terwijl ik de Turboprop veel mooier vind klinken. En wat dacht je van de trein. Er gaat niets boven zo’n rook en stoom uitstotende stoomtrein, maar we rijden allemaal in de electrische trein. Ik wil maar zeggen…de toekomst houden we niet tegen!
DSG scheetjes, pops ’n bangs tezamen met het gekreun van automatische bakken en het gewoon ban turbo’s. De hot hatch heeft al veel langer z’n pure karakter verloren en de bestuurder z’n vaardigheden om zelf z’n wagen op de weg te houden. De communicatie verloopt via sensoren en computers en het schakelen dmv een automaat. Kom op!
100% zeker dat Joost F eerst Make Up Your Mind gaat streamen en dan morgen aan de regulierdwarsstraat Eurovision gaat kijken met z’n lovers.
Moet je nog steeds een petje op als golf rijders ?
Ook al is die Golf 9 GTI (dus eigenlijk een GTE-R) sneller in optrekken, is er toch geen bal aan zonder geluid, ja van die space geluidjes zeker hahahaha, mijn testosteron niveau daalt onmiddellijk als ik zo’n maan-autotje zou rijden vuuu vuuuu vuuu echt gay !
Het kan wel mooi worden een elektrische 9 GTI. Waarschijnlijk sneller maar zonder geluid. Heb voor mijn Golf 8 GTI een UPP downpipe geplaatst en bij de tuner geweest. Rijdt nu echt perfect en wat een geluid! Zal geen 9 GTI gaan kopen want het geluid maakt de auto pas echt af.
@Denny: of is het gewoon de leeftijd?
Volgens mij kan het wel mooi zijn een elektrische GTI.Vast nog sneller en zonder geluid kan ook mooi zijn.Denk als de elektrische sneller is dan de benzine versie dat de benzine versie minder waard wordt.Ik heb een Golf 8 R weg gedaan omdat sommige goedkopere elektrische auto’s nog sneller konden optrekken.Had de aardigheid er wat af daardoor.Rij nu gewoon in een 1.5 T Roc en vind het goed zo.
Na de golf 2 gti de golf 5gti en nu mijn laatste
golf7.5gti. Niemand die vandaag met de gti rijd ga met een stuk witgoed rijden met gti logo op
Een elektrische GTI mij niet gezien ,zonder geluid is het geen echte GTI en geen GTI gevoel
Ik vraag mij af hoe je een GTI rijder in
een elektrische (auto) krijgt.
Mij niet gezien.
Schäfer neemt de foute afslag. Volgend mislukt project.