Bepaalde automotoren herken je direct aan het geluid. Denk aan de V6-motoren van Nissan of de oudere VTEC-motoren van Honda. Of de 2,0-liter viercilinder van Volkswagen mét een automaat – zeker als de bestuurder langs een tuner is gegaan. Want dan laat de auto bij het schakelen zogenoemde DSG Farts. Dit zijn kleine plofjes bij het schakelen. Liefhebbers vinden dit fantastisch, maar als je in de buurt van de Witte de Withstraat in Rotterdam woont, word je er gek van.

Liefhebbers van snelle Audi’s, Volkswagen en Seats zijn gek op de geprogrammeerde flatulentie, maar als jij in een drukke stad woont waar veel van deze gasten rijden, dan kun je gek worden van de DSG-scheetjes. We hebben dan goed nieuws over de volgende generatie Golf GTI. Nieuws dat ook een beetje pijn doet, dat zullen we eerlijk toegeven. De Volkswagen Golf 9 GTI wordt helemaal elektrisch. De gehate en geliefde DSG-scheetjes zijn dan niet meer.

De VW Golf 9 GTI wordt een ‘monster’

Het Engelse AutoExpress spreekt met de grote Volkswagen-baas Thomas Schäfer. Hij bevestigt dat de volgende Golf GTI helemaal elektrisch wordt, maar dat het ook een ‘monster’ moet worden. De auto is al in ontwikkeling en hij belooft dat het ondanks de elektrische aandrijflijn een ‘echte GTI’ wordt. De auto zou zowel opwindend als authentiek worden. Het lijkt er in ieder geval op dat het automerk geleerd heeft van de lauwwarme GTX-modellen. De GTI moet weer heet worden.

De Volkswagen Golf 9 GTI zal voorwielaangedreven zijn, zoals het eigenlijk wel hoort bij een Golf GTI. We zijn heel benieuwd hoeveel vermogen het merk zal loslaten op de voorwielen. De Volkswagen ID.3, waar ook een GTI van komt, is achterwielaangedreven. De elektrische Golf 9 R zal vierwielaandrijving hebben. We vermoeden dat de elektrische Golf R extreem krachtig zal worden. Dat is bij elektrische auto’s immers niet zo lastig en als de GTI al een monster is…

De grote baas verklapt nog niet of de GTI bijvoorbeeld gesimuleerde schakelmomenten heeft zoals de Hyundai Ioniq 5 N. Ze moeten alleen wel bedenken waar nu de ‘I’ voor staat bij GTI, want het kan niet meer ‘injection’ zijn. Bij een elektrische auto wordt er bijzonder weinig geïnjecteerd. Anderzijds: Porsche houdt voor de snelle elektrische auto’s vast aan het label ‘Turbo’.

De huidige Golf blijft ook bestaan

Volkswagen vertelde eerder aan TopGear Nederland dat de huidige generatie Golf met benzinemotor naast de nieuwe in het aanbod blijft. De Golf 8 en Golf 9 worden dus tegelijkertijd gebouwd en verkocht. Het merk verwacht dat er tot 2035 nog vraag is naar benzineauto’s en voor deze mensen blijft de oude Golf in productie. Je kunt de huidige Golf naast GTI en R ook bestellen als plug-in hybride met bijna 150 kilometer actieradius, dus hij is klaar voor de toekomst.

12 reacties op “Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren”

  1. Waarom al die negatieve geluiden. We vliegen tegenwoordig toch ook met straalmotoren, terwijl ik de Turboprop veel mooier vind klinken. En wat dacht je van de trein. Er gaat niets boven zo’n rook en stoom uitstotende stoomtrein, maar we rijden allemaal in de electrische trein. Ik wil maar zeggen…de toekomst houden we niet tegen!

  2. DSG scheetjes, pops ’n bangs tezamen met het gekreun van automatische bakken en het gewoon ban turbo’s. De hot hatch heeft al veel langer z’n pure karakter verloren en de bestuurder z’n vaardigheden om zelf z’n wagen op de weg te houden. De communicatie verloopt via sensoren en computers en het schakelen dmv een automaat. Kom op!

  3. 100% zeker dat Joost F eerst Make Up Your Mind gaat streamen en dan morgen aan de regulierdwarsstraat Eurovision gaat kijken met z’n lovers.

  4. Ook al is die Golf 9 GTI (dus eigenlijk een GTE-R) sneller in optrekken, is er toch geen bal aan zonder geluid, ja van die space geluidjes zeker hahahaha, mijn testosteron niveau daalt onmiddellijk als ik zo’n maan-autotje zou rijden vuuu vuuuu vuuu echt gay !

  5. Het kan wel mooi worden een elektrische 9 GTI. Waarschijnlijk sneller maar zonder geluid. Heb voor mijn Golf 8 GTI een UPP downpipe geplaatst en bij de tuner geweest. Rijdt nu echt perfect en wat een geluid! Zal geen 9 GTI gaan kopen want het geluid maakt de auto pas echt af.

  6. Volgens mij kan het wel mooi zijn een elektrische GTI.Vast nog sneller en zonder geluid kan ook mooi zijn.Denk als de elektrische sneller is dan de benzine versie dat de benzine versie minder waard wordt.Ik heb een Golf 8 R weg gedaan omdat sommige goedkopere elektrische auto’s nog sneller konden optrekken.Had de aardigheid er wat af daardoor.Rij nu gewoon in een 1.5 T Roc en vind het goed zo.

  7. Na de golf 2 gti de golf 5gti en nu mijn laatste
    golf7.5gti. Niemand die vandaag met de gti rijd ga met een stuk witgoed rijden met gti logo op

Laat een antwoord achter aan Rob Reactie annuleren

(verplicht)