
Da’s toevallig: uitgerekend in het jaar dat de Volkswagen Golf vijftig jaar bestaat, presenteert het merk de allerlaatste benzine-Golf. Twee feestjes in één, al is de een wat feestelijker dan de ander. Vorige week liet Volkswagen de facelift van de Golf 8 zien, die door liefhebbers de generatie 8.5 wordt genoemd. Eén uitvoering miste er nog: de Golf 8.5 R. Daarvoor heeft Volkswagen wat speciaals verzonnen.
Tijdens de Ice Race in Zell am See toont de facelift van de Volkswagen Golf R zich in een blauw camouflage-jasje. Autosportlegende Hans-Joachim Stuck en rallyrijder Johan Kristoffersson voelen de nieuwe R aan de tand op de ijsbaan. Natuurlijk zijn zij erg te spreken over de Golf R, maar dat is logisch als je op de loonlijst van VW staat. Eens kijken wat er opvalt aan de vernieuwde Golf R. Voordat je het vraagt: het nieuwe vermogen is nog niet bekend.
Dit is er veranderd na de facelift van de Volkswagen Golf R
De Golf 8.5 R krijgt niet dezelfde krulsnor in de voorbumper als de andere facelifts. In plaats daarvan lijkt de grille op die van de Golf 8 R, maar dan met een wat ingewikkelder middenstuk. Het is moeilijk te zeggen met deze foto’s bij daglicht, maar we denken dat de Golf 8.5 R ook de optionele doorlopende lichtstrip op de neus met verlichte VW-logo krijgt. Daarnaast zijn er natuurlijk andere velgen en zijn, net als bij de andere facelifts, de koplampen bijgewerkt.
We krijgen nog geen officiële beelden van de achterkant te zien, maar als je een beetje rondkijkt op YouTube, vind je beelden van het achtersteven. Daarop is te zien dat de R ook nieuwe achterlichten ontvangt. We hebben de Golf R nog niet vanbinnen gezien, maar verwacht dat daar dezelfde aanpassingen zijn doorgevoerd als bij de andere 8.5’jes. Denk aan druk- in plaats van veegknopjes op het stuur en een nieuw middenscherm met ChatGPT.
Reinhold Ivenz is de baas van de Volkswagen R-tak. Hij bevestigt dat de geüpdatet Golf R deze zomer zijn première beleeft. Met deze R is het vernieuwde Golf-assortiment volgens Ivenz compleet. Over de prijzen wil Volkswagen nog niets kwijt. Je mag aannemen dat de Golf R de duurste uitvoering blijft. De Golf 8 R zónder facelift koop je in Nederland nu voor minimaal 84.990 euro (57.805 euro in België) terwijl de goedkoopste Golf 8 je minimaal 36.990 euro (30.660 euro in België) kost.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Misvormde auto de 8 is erg mooi waar voorheen de 7.5 mijn favoriet was is dit nu de 8 deze facelift lijkt nergens op. Wat mankeert ze trouwens om het type aanduiding onder de spiegel te zetten. Lelijk stuur opgeplakte iPad als scherm ipv mooi doorlopend bij de acht.
Niet normaal. Dus zo’n gele kenteken (NL) kost je bijna 20.000 euro meer.