
Da’s toevallig: uitgerekend in het jaar dat de Volkswagen Golf vijftig jaar bestaat, presenteert het merk de allerlaatste benzine-Golf. Twee feestjes in één, al is de een wat feestelijker dan de ander. Vorige week liet Volkswagen de facelift van de Golf 8 zien, die door liefhebbers de generatie 8.5 wordt genoemd. Eén uitvoering miste er nog: de Golf 8.5 R. Daarvoor heeft Volkswagen wat speciaals verzonnen.
Tijdens de Ice Race in Zell am See toont de facelift van de Volkswagen Golf R zich in een blauw camouflage-jasje. Autosportlegende Hans-Joachim Stuck en rallyrijder Johan Kristoffersson voelen de nieuwe R aan de tand op de ijsbaan. Natuurlijk zijn zij erg te spreken over de Golf R, maar dat is logisch als je op de loonlijst van VW staat. Eens kijken wat er opvalt aan de vernieuwde Golf R. Voordat je het vraagt: het nieuwe vermogen is nog niet bekend.
Dit is er veranderd na de facelift van de Volkswagen Golf R
De Golf 8.5 R krijgt niet dezelfde krulsnor in de voorbumper als de andere facelifts. In plaats daarvan lijkt de grille op die van de Golf 8 R, maar dan met een wat ingewikkelder middenstuk. Het is moeilijk te zeggen met deze foto’s bij daglicht, maar we denken dat de Golf 8.5 R ook de optionele doorlopende lichtstrip op de neus met verlichte VW-logo krijgt. Daarnaast zijn er natuurlijk andere velgen en zijn, net als bij de andere facelifts, de koplampen bijgewerkt.
We krijgen nog geen officiële beelden van de achterkant te zien, maar als je een beetje rondkijkt op YouTube, vind je beelden van het achtersteven. Daarop is te zien dat de R ook nieuwe achterlichten ontvangt. We hebben de Golf R nog niet vanbinnen gezien, maar verwacht dat daar dezelfde aanpassingen zijn doorgevoerd als bij de andere 8.5’jes. Denk aan druk- in plaats van veegknopjes op het stuur en een nieuw middenscherm met ChatGPT.
Reinhold Ivenz is de baas van de Volkswagen R-tak. Hij bevestigt dat de geüpdatet Golf R deze zomer zijn première beleeft. Met deze R is het vernieuwde Golf-assortiment volgens Ivenz compleet. Over de prijzen wil Volkswagen nog niets kwijt. Je mag aannemen dat de Golf R de duurste uitvoering blijft. De Golf 8 R zónder facelift koop je in Nederland nu voor minimaal 84.990 euro (57.805 euro in België) terwijl de goedkoopste Golf 8 je minimaal 36.990 euro (30.660 euro in België) kost.
2 reacties op “Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Misvormde auto de 8 is erg mooi waar voorheen de 7.5 mijn favoriet was is dit nu de 8 deze facelift lijkt nergens op. Wat mankeert ze trouwens om het type aanduiding onder de spiegel te zetten. Lelijk stuur opgeplakte iPad als scherm ipv mooi doorlopend bij de acht.
Niet normaal. Dus zo’n gele kenteken (NL) kost je bijna 20.000 euro meer.