Da’s toevallig: uitgerekend in het jaar dat de Volkswagen Golf vijftig jaar bestaat, presenteert het merk de allerlaatste benzine-Golf. Twee feestjes in één, al is de een wat feestelijker dan de ander. Vorige week liet Volkswagen de facelift van de Golf 8 zien, die door liefhebbers de generatie 8.5 wordt genoemd. Eén uitvoering miste er nog: de Golf 8.5 R. Daarvoor heeft Volkswagen wat speciaals verzonnen.
Tijdens de Ice Race in Zell am See toont de facelift van de Volkswagen Golf R zich in een blauw camouflage-jasje. Autosportlegende Hans-Joachim Stuck en rallyrijder Johan Kristoffersson voelen de nieuwe R aan de tand op de ijsbaan. Natuurlijk zijn zij erg te spreken over de Golf R, maar dat is logisch als je op de loonlijst van VW staat. Eens kijken wat er opvalt aan de vernieuwde Golf R. Voordat je het vraagt: het nieuwe vermogen is nog niet bekend.
Dit is er veranderd na de facelift van de Volkswagen Golf R
De Golf 8.5 R krijgt niet dezelfde krulsnor in de voorbumper als de andere facelifts. In plaats daarvan lijkt de grille op die van de Golf 8 R, maar dan met een wat ingewikkelder middenstuk. Het is moeilijk te zeggen met deze foto’s bij daglicht, maar we denken dat de Golf 8.5 R ook de optionele doorlopende lichtstrip op de neus met verlichte VW-logo krijgt. Daarnaast zijn er natuurlijk andere velgen en zijn, net als bij de andere facelifts, de koplampen bijgewerkt.
We krijgen nog geen officiële beelden van de achterkant te zien, maar als je een beetje rondkijkt op YouTube, vind je beelden van het achtersteven. Daarop is te zien dat de R ook nieuwe achterlichten ontvangt. We hebben de Golf R nog niet vanbinnen gezien, maar verwacht dat daar dezelfde aanpassingen zijn doorgevoerd als bij de andere 8.5’jes. Denk aan druk- in plaats van veegknopjes op het stuur en een nieuw middenscherm met ChatGPT.
Reinhold Ivenz is de baas van de Volkswagen R-tak. Hij bevestigt dat de geüpdatet Golf R deze zomer zijn première beleeft. Met deze R is het vernieuwde Golf-assortiment volgens Ivenz compleet. Over de prijzen wil Volkswagen nog niets kwijt. Je mag aannemen dat de Golf R de duurste uitvoering blijft. De Golf 8 R zónder facelift koop je in Nederland nu voor minimaal 84.990 euro (57.805 euro in België) terwijl de goedkoopste Golf 8 je minimaal 36.990 euro (30.660 euro in België) kost.
Akra heeft op 4 februari 2024 geschreven:
Misvormde auto de 8 is erg mooi waar voorheen de 7.5 mijn favoriet was is dit nu de 8 deze facelift lijkt nergens op. Wat mankeert ze trouwens om het type aanduiding onder de spiegel te zetten. Lelijk stuur opgeplakte iPad als scherm ipv mooi doorlopend bij de acht.
Colonel Sanders heeft op 31 januari 2024 geschreven:
Niet normaal. Dus zo’n gele kenteken (NL) kost je bijna 20.000 euro meer.