
Da’s toevallig: uitgerekend in het jaar dat de Volkswagen Golf vijftig jaar bestaat, presenteert het merk de allerlaatste benzine-Golf. Twee feestjes in één, al is de een wat feestelijker dan de ander. Vorige week liet Volkswagen de facelift van de Golf 8 zien, die door liefhebbers de generatie 8.5 wordt genoemd. Eén uitvoering miste er nog: de Golf 8.5 R. Daarvoor heeft Volkswagen wat speciaals verzonnen.
Tijdens de Ice Race in Zell am See toont de facelift van de Volkswagen Golf R zich in een blauw camouflage-jasje. Autosportlegende Hans-Joachim Stuck en rallyrijder Johan Kristoffersson voelen de nieuwe R aan de tand op de ijsbaan. Natuurlijk zijn zij erg te spreken over de Golf R, maar dat is logisch als je op de loonlijst van VW staat. Eens kijken wat er opvalt aan de vernieuwde Golf R. Voordat je het vraagt: het nieuwe vermogen is nog niet bekend.
Dit is er veranderd na de facelift van de Volkswagen Golf R
De Golf 8.5 R krijgt niet dezelfde krulsnor in de voorbumper als de andere facelifts. In plaats daarvan lijkt de grille op die van de Golf 8 R, maar dan met een wat ingewikkelder middenstuk. Het is moeilijk te zeggen met deze foto’s bij daglicht, maar we denken dat de Golf 8.5 R ook de optionele doorlopende lichtstrip op de neus met verlichte VW-logo krijgt. Daarnaast zijn er natuurlijk andere velgen en zijn, net als bij de andere facelifts, de koplampen bijgewerkt.
We krijgen nog geen officiële beelden van de achterkant te zien, maar als je een beetje rondkijkt op YouTube, vind je beelden van het achtersteven. Daarop is te zien dat de R ook nieuwe achterlichten ontvangt. We hebben de Golf R nog niet vanbinnen gezien, maar verwacht dat daar dezelfde aanpassingen zijn doorgevoerd als bij de andere 8.5’jes. Denk aan druk- in plaats van veegknopjes op het stuur en een nieuw middenscherm met ChatGPT.
Reinhold Ivenz is de baas van de Volkswagen R-tak. Hij bevestigt dat de geüpdatet Golf R deze zomer zijn première beleeft. Met deze R is het vernieuwde Golf-assortiment volgens Ivenz compleet. Over de prijzen wil Volkswagen nog niets kwijt. Je mag aannemen dat de Golf R de duurste uitvoering blijft. De Golf 8 R zónder facelift koop je in Nederland nu voor minimaal 84.990 euro (57.805 euro in België) terwijl de goedkoopste Golf 8 je minimaal 36.990 euro (30.660 euro in België) kost.
2 reacties op “Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Misvormde auto de 8 is erg mooi waar voorheen de 7.5 mijn favoriet was is dit nu de 8 deze facelift lijkt nergens op. Wat mankeert ze trouwens om het type aanduiding onder de spiegel te zetten. Lelijk stuur opgeplakte iPad als scherm ipv mooi doorlopend bij de acht.
Niet normaal. Dus zo’n gele kenteken (NL) kost je bijna 20.000 euro meer.