
Zie jij het idee van een gestripte, 325-pk sterke race-Golf wel zitten? Volkswagen ook. Daarom hebben ze deze bruut uitziende versie ontwikkeld 'ter evaluatie'.
Ja, Volkswagen denkt er serieus over na om per 2016 een raceauto te gaan bouwen die voldoet aan de eisen voor de Touring Car Racer International Series (TCR), zoals Seat al doet met de Leon Cup Racer. Sterker nog: als onderdeel van de ontwikkelingsfase komt het Liqui Moli Team Engstler dit weekend met twee van deze monster-Golfjes in actie op de Red Bull Ring.
Op basis van het MQB-productiemodel pakte het team van VW Motorsport, onder leiding van Jost Capito (aan wie we onder andere de vorige Ford Focus RS te danken hebben), de Golf VII beet, trokken ze alle onnodige troep eruit en maakten ze 'm 40 centimeter breder. Ze monteerden een splitter, een koolstofvezel achtervleugel, een veilige rolkooi en een FIA-goedgekeurde brandstoftank.
De motor komt regelrecht uit de Golf R: de bekende 2,0-liter turbo, in dit geval met 330 pk en 410 Nm, gekoppeld aan een zestraps DSG-bak. In tegenstelling tot in de Golf R drijft ie in dit geval alleen de voorwielen aan.
De laatste vier races van het TCR-seizoen worden gebruikt om de race-Golf in competitie te testen, waarna Volkswagen zal beoordelen of ze de auto gaan doorontwikkelen voor een klantenraceprogramma in 2016.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
