
We weten het: ook bij deze facelift is nauwelijks het verschil te zien tussen de vorige en nieuwe versie. Kijk nog maar eens wat beter en kom er dan achter dat Volkswagen helemaal niks heeft veranderd aan het uiterlijk. Maar dat is ook niet het doel van deze update. Volkswagen vindt het niet nodig om het uiterlijk van de ID.3 aan te passen, in tegenstelling tot zo’n beetje de rest van de auto.
Om een lang verhaal kort te maken: de Volkswagen ID.3 krijgt de update zodat de kleine EV ook de spulletjes uit het interieur van de ID.7 heeft. Denk hierbij aan een groter middenscherm (12,9-inch) met een nieuw sturingssysteem, een nieuw head-up display, een nieuw stuur en de nieuwe stemassistent die wordt geholpen door ChatGPT.
Daarnaast zijn de aanraakgevoelige knopjes voor de airco en het volume van de muziek nu verlicht en bevinden zich onder het middenscherm. Tot slot verhuist de knop voor de rijrichting van de zijkant van het tellerscherm naar de rechterstengel aan de stuurkolom. Die bedien je dus zoals een oude Amerikaanse auto.
Nieuwe specificaties van de Volkswagen ID.3
Ook onderhuids wordt er aan de kleinste elektrische VW gesleuteld. Wie een nieuwe Pro S bestelt, kan achteraf via de boordcomputer het vermogen van 204 pk verhogen naar 232 pk – dit zal ongetwijfeld niet gratis zijn. Daarmee gaat de 0-100-tijd naar 7,1 seconden, wat eerst 7,9 seconden was. Daarnaast groeit de actieradius een ietsiepietsie van 546 kilometer naar 559 kilometer.
Wanneer je die kilometers er doorheen hebt geramd, kun je sneller opladen dan voorheen. Dat komt doordat de accu automatisch wordt voorverwarmd wanneer je route hebt uitgestippeld. Vlak voordat je bij een oplader bent, wordt de accu op temperatuur gebracht. Je kunt met maximaal 175 kW laden, wat een paar minuten scheelt. Je kunt de accuverwarming ook zelf inschakelen wanneer je geen navigatie aan hebt staan.
Verder zijn er natuurlijk nog wat nieuwe veiligheidssystemen zoals een uitstapwaarschuwingssysteem en op afstand parkeren via je een app. Daarnaast kun je optioneel een 480-watt speakerset met twaalf boxen van Harman Kardon bestellen. Wat je voor de Volkswagen ID.3 na de update moet betalen, is nog niet bekend, maar je kunt hem wel binnenkort bestellen.
2 reacties op “Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Het begon met de software fouten letterlijk wat haperend maar inmiddels is de ID.3 gewoon een hele goede auto geworden. Binnen zijn segment de leidende keuze.
Geloof me maar, de software-problemen zijn nog niet opgelost, kan ik je verzekeren. Als je langer in een ID.3 rijdt en Over-The-Air updates ontvangt merk je het wel een keer.