
We weten het: ook bij deze facelift is nauwelijks het verschil te zien tussen de vorige en nieuwe versie. Kijk nog maar eens wat beter en kom er dan achter dat Volkswagen helemaal niks heeft veranderd aan het uiterlijk. Maar dat is ook niet het doel van deze update. Volkswagen vindt het niet nodig om het uiterlijk van de ID.3 aan te passen, in tegenstelling tot zo’n beetje de rest van de auto.
Om een lang verhaal kort te maken: de Volkswagen ID.3 krijgt de update zodat de kleine EV ook de spulletjes uit het interieur van de ID.7 heeft. Denk hierbij aan een groter middenscherm (12,9-inch) met een nieuw sturingssysteem, een nieuw head-up display, een nieuw stuur en de nieuwe stemassistent die wordt geholpen door ChatGPT.
Daarnaast zijn de aanraakgevoelige knopjes voor de airco en het volume van de muziek nu verlicht en bevinden zich onder het middenscherm. Tot slot verhuist de knop voor de rijrichting van de zijkant van het tellerscherm naar de rechterstengel aan de stuurkolom. Die bedien je dus zoals een oude Amerikaanse auto.
Nieuwe specificaties van de Volkswagen ID.3
Ook onderhuids wordt er aan de kleinste elektrische VW gesleuteld. Wie een nieuwe Pro S bestelt, kan achteraf via de boordcomputer het vermogen van 204 pk verhogen naar 232 pk – dit zal ongetwijfeld niet gratis zijn. Daarmee gaat de 0-100-tijd naar 7,1 seconden, wat eerst 7,9 seconden was. Daarnaast groeit de actieradius een ietsiepietsie van 546 kilometer naar 559 kilometer.
Wanneer je die kilometers er doorheen hebt geramd, kun je sneller opladen dan voorheen. Dat komt doordat de accu automatisch wordt voorverwarmd wanneer je route hebt uitgestippeld. Vlak voordat je bij een oplader bent, wordt de accu op temperatuur gebracht. Je kunt met maximaal 175 kW laden, wat een paar minuten scheelt. Je kunt de accuverwarming ook zelf inschakelen wanneer je geen navigatie aan hebt staan.
Verder zijn er natuurlijk nog wat nieuwe veiligheidssystemen zoals een uitstapwaarschuwingssysteem en op afstand parkeren via je een app. Daarnaast kun je optioneel een 480-watt speakerset met twaalf boxen van Harman Kardon bestellen. Wat je voor de Volkswagen ID.3 na de update moet betalen, is nog niet bekend, maar je kunt hem wel binnenkort bestellen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Het lijkt erop dat Volkswagen plannen heeft om de ID.3 alweer te schrappen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw band dit kenmerk heeft, is het over twee weken verboden in België

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

Het begon met de software fouten letterlijk wat haperend maar inmiddels is de ID.3 gewoon een hele goede auto geworden. Binnen zijn segment de leidende keuze.
Geloof me maar, de software-problemen zijn nog niet opgelost, kan ik je verzekeren. Als je langer in een ID.3 rijdt en Over-The-Air updates ontvangt merk je het wel een keer.