
We weten het: ook bij deze facelift is nauwelijks het verschil te zien tussen de vorige en nieuwe versie. Kijk nog maar eens wat beter en kom er dan achter dat Volkswagen helemaal niks heeft veranderd aan het uiterlijk. Maar dat is ook niet het doel van deze update. Volkswagen vindt het niet nodig om het uiterlijk van de ID.3 aan te passen, in tegenstelling tot zo’n beetje de rest van de auto.
Om een lang verhaal kort te maken: de Volkswagen ID.3 krijgt de update zodat de kleine EV ook de spulletjes uit het interieur van de ID.7 heeft. Denk hierbij aan een groter middenscherm (12,9-inch) met een nieuw sturingssysteem, een nieuw head-up display, een nieuw stuur en de nieuwe stemassistent die wordt geholpen door ChatGPT.
Daarnaast zijn de aanraakgevoelige knopjes voor de airco en het volume van de muziek nu verlicht en bevinden zich onder het middenscherm. Tot slot verhuist de knop voor de rijrichting van de zijkant van het tellerscherm naar de rechterstengel aan de stuurkolom. Die bedien je dus zoals een oude Amerikaanse auto.
Nieuwe specificaties van de Volkswagen ID.3
Ook onderhuids wordt er aan de kleinste elektrische VW gesleuteld. Wie een nieuwe Pro S bestelt, kan achteraf via de boordcomputer het vermogen van 204 pk verhogen naar 232 pk – dit zal ongetwijfeld niet gratis zijn. Daarmee gaat de 0-100-tijd naar 7,1 seconden, wat eerst 7,9 seconden was. Daarnaast groeit de actieradius een ietsiepietsie van 546 kilometer naar 559 kilometer.
Wanneer je die kilometers er doorheen hebt geramd, kun je sneller opladen dan voorheen. Dat komt doordat de accu automatisch wordt voorverwarmd wanneer je route hebt uitgestippeld. Vlak voordat je bij een oplader bent, wordt de accu op temperatuur gebracht. Je kunt met maximaal 175 kW laden, wat een paar minuten scheelt. Je kunt de accuverwarming ook zelf inschakelen wanneer je geen navigatie aan hebt staan.
Verder zijn er natuurlijk nog wat nieuwe veiligheidssystemen zoals een uitstapwaarschuwingssysteem en op afstand parkeren via je een app. Daarnaast kun je optioneel een 480-watt speakerset met twaalf boxen van Harman Kardon bestellen. Wat je voor de Volkswagen ID.3 na de update moet betalen, is nog niet bekend, maar je kunt hem wel binnenkort bestellen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Het lijkt erop dat Volkswagen plannen heeft om de ID.3 alweer te schrappen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Het begon met de software fouten letterlijk wat haperend maar inmiddels is de ID.3 gewoon een hele goede auto geworden. Binnen zijn segment de leidende keuze.
Geloof me maar, de software-problemen zijn nog niet opgelost, kan ik je verzekeren. Als je langer in een ID.3 rijdt en Over-The-Air updates ontvangt merk je het wel een keer.