
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen ID.7. In ons decembernummer (eind deze maand in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.7
Uitvoering: er is er voorlopig maar één
Locatie: omgeving Marseille
Weersomstandigheden: herfstig
Heeft VW weer een nieuw elektrisch model bedacht?
Jep, en niet het minste: de ID.7 moet hun vlaggenschip worden, de e-tegenhanger van de Passat – maar dan groter. Hij komt eerst als sedan (hatchback, eigenlijk) en volgend jaar ook als begeerlijke Tourer. Zoals gebruikelijk is er eerst een aantrekkelijke aftrapversie. Grotere accu’s en heftiger prestaties volgen later.
Willen mensen niet liever SUV’s en crossovers?
Ja. Daarom zijn we stiekem blij dat VW de ID.7 durft te maken. In Nederland en andere delen van Europa zal het wel loslopen – wij houden nog altijd van stationwagens en de Tourer gaat hier naar verwachting 85 procent van de verkopen doen. Maar elders op de wereld… we zijn benieuwd.
Cijfers graag!
De ID.7 Pro Business heeft een accu van 77 kWh en een elektromotor op de achterwielen, goed voor 286 pk en 545 Nm. Hij komt volgens opgave 599 kilometer ver, niet gek voor zo’n forse auto met dit formaat batterij. De versie met grotere accu moet straks 700 kilometer kunnen halen. Tijdens onze test komen wij overigens niet bij het opgegeven verbruik in de buurt.
Hoe zit het met het infotainment van de Volkswagen ID.7?
Dat werd geheel opnieuw ontwikkeld, na alle kritiek die het merk op vorige versies ontving. Het werkt sneller, is overzichtelijker en is volop te individualiseren. En de aanraaksliders van de temperatuur zijn nu verlicht, jawel. Een groot head-up display met augmented reality is standaard.
Hoe rijdt ie?
VW geeft opvallend hoog op over zijn rijeigenschappen, maar er zit een kern van waarheid in hun beweringen. De ID.7 is bijzonder stil, heeft een mooi afgewogen (optioneel adaptief) onderstel, stuurt voor z’n formaat erg oké en beschikt over goed werkende rijhulpjes. Hij is kwiek, maar niet snel. Ontspannen cruisend is ie op z’n allerbest.
Wat mag dat allemaal dan wel niet kosten?
De Volkswagen ID.7 Pro Business koop je in Nederland voor 63.990 euro (66.340 euro in België), waar je dan nog opties als ergonomische stoelen en dat adaptieve onderstel bij op kunt tellen. In de eerste week van december verschijnt ie bij de dealer.
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen ID.7 in TopGear Magazine 222, vanaf 23 november in de winkel!
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Prima auto. De Tourer wordt mijn nieuwe leasebak.
Allemaal insinuaties om iets Chinees aan deze auto te hangen in een nogal sneue poging om VW omlaag te praten. Het doet de forumkleuter kennelijk nogal pijn dat VAG veel populairder is dan Tesla en dat alleen dumpprijzen nog zorgen voor verkopen van de laatste.
Met deze specs tegen deze prijs en met bewezen kwaliteit is dit zonder meer toonaangevend in zijn segment.
Het lijkt nog altijd op een zwalkende oester. Vreemd ook dat deze electro Vw’s op de linkerbaan kleven, te weinig snelheid anders kom je niet thuis, maar iedereen laten wachten. Ja dan rij je voor gek.
Is deze al gebouwd op het Xpeng platform uit de jointventure VWX? (VOLKSWAGEN Xpeng).
Of is dit nog het oude MEB platform?
En is dit nieuwe multimedia systeem inmiddels het resultaat van hun andere chinese jointventure
“New Mobility” met chinese autofabrikanten ; “JAC” en “SAIC”?
Allemaal insinuaties om iets Chinees aan deze auto te hangen in een nogal sneue poging om VW omlaag te praten. Het doet de forumkleuter kennelijk nogal pijn dat VAG veel populairder is dan Tesla en dat alleen dumpprijzen nog zorgen voor verkopen van de laatste.
Dat is toch altijd hetzelfde bij die Maarten? Alles van Tesla ophemelen, alle kritiek op Tesla komt van ‘haters’ en alle andere merken afkraken. Niet serieus te nemen die gast.
Het is niet afkraken.
Het is precies benoemen wat VW gedaan heeft;
Miljarden pompen in samenwerkingen met Chinese merken. Google het maar na, alles is precies zoals ik zei.
Daar zou je een mening over moeten hebben, niet over de persoon die je hierover op de hoogte bracht.