
We weten het: ook bij deze facelift is nauwelijks het verschil te zien tussen de vorige en nieuwe versie. Kijk nog maar eens wat beter en kom er dan achter dat Volkswagen helemaal niks heeft veranderd aan het uiterlijk. Maar dat is ook niet het doel van deze update. Volkswagen vindt het niet nodig om het uiterlijk van de ID.3 aan te passen, in tegenstelling tot zo’n beetje de rest van de auto.
Om een lang verhaal kort te maken: de Volkswagen ID.3 krijgt de update zodat de kleine EV ook de spulletjes uit het interieur van de ID.7 heeft. Denk hierbij aan een groter middenscherm (12,9-inch) met een nieuw sturingssysteem, een nieuw head-up display, een nieuw stuur en de nieuwe stemassistent die wordt geholpen door ChatGPT.
Daarnaast zijn de aanraakgevoelige knopjes voor de airco en het volume van de muziek nu verlicht en bevinden zich onder het middenscherm. Tot slot verhuist de knop voor de rijrichting van de zijkant van het tellerscherm naar de rechterstengel aan de stuurkolom. Die bedien je dus zoals een oude Amerikaanse auto.
Nieuwe specificaties van de Volkswagen ID.3
Ook onderhuids wordt er aan de kleinste elektrische VW gesleuteld. Wie een nieuwe Pro S bestelt, kan achteraf via de boordcomputer het vermogen van 204 pk verhogen naar 232 pk – dit zal ongetwijfeld niet gratis zijn. Daarmee gaat de 0-100-tijd naar 7,1 seconden, wat eerst 7,9 seconden was. Daarnaast groeit de actieradius een ietsiepietsie van 546 kilometer naar 559 kilometer.
Wanneer je die kilometers er doorheen hebt geramd, kun je sneller opladen dan voorheen. Dat komt doordat de accu automatisch wordt voorverwarmd wanneer je route hebt uitgestippeld. Vlak voordat je bij een oplader bent, wordt de accu op temperatuur gebracht. Je kunt met maximaal 175 kW laden, wat een paar minuten scheelt. Je kunt de accuverwarming ook zelf inschakelen wanneer je geen navigatie aan hebt staan.
Verder zijn er natuurlijk nog wat nieuwe veiligheidssystemen zoals een uitstapwaarschuwingssysteem en op afstand parkeren via je een app. Daarnaast kun je optioneel een 480-watt speakerset met twaalf boxen van Harman Kardon bestellen. Wat je voor de Volkswagen ID.3 na de update moet betalen, is nog niet bekend, maar je kunt hem wel binnenkort bestellen.
2 reacties op “Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is”
Laat een antwoord achter aan ID.3 Reactie annuleren
Meer van TopGear


Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het begon met de software fouten letterlijk wat haperend maar inmiddels is de ID.3 gewoon een hele goede auto geworden. Binnen zijn segment de leidende keuze.
Geloof me maar, de software-problemen zijn nog niet opgelost, kan ik je verzekeren. Als je langer in een ID.3 rijdt en Over-The-Air updates ontvangt merk je het wel een keer.