
We weten het: ook bij deze facelift is nauwelijks het verschil te zien tussen de vorige en nieuwe versie. Kijk nog maar eens wat beter en kom er dan achter dat Volkswagen helemaal niks heeft veranderd aan het uiterlijk. Maar dat is ook niet het doel van deze update. Volkswagen vindt het niet nodig om het uiterlijk van de ID.3 aan te passen, in tegenstelling tot zo’n beetje de rest van de auto.
Om een lang verhaal kort te maken: de Volkswagen ID.3 krijgt de update zodat de kleine EV ook de spulletjes uit het interieur van de ID.7 heeft. Denk hierbij aan een groter middenscherm (12,9-inch) met een nieuw sturingssysteem, een nieuw head-up display, een nieuw stuur en de nieuwe stemassistent die wordt geholpen door ChatGPT.
Daarnaast zijn de aanraakgevoelige knopjes voor de airco en het volume van de muziek nu verlicht en bevinden zich onder het middenscherm. Tot slot verhuist de knop voor de rijrichting van de zijkant van het tellerscherm naar de rechterstengel aan de stuurkolom. Die bedien je dus zoals een oude Amerikaanse auto.
Nieuwe specificaties van de Volkswagen ID.3
Ook onderhuids wordt er aan de kleinste elektrische VW gesleuteld. Wie een nieuwe Pro S bestelt, kan achteraf via de boordcomputer het vermogen van 204 pk verhogen naar 232 pk – dit zal ongetwijfeld niet gratis zijn. Daarmee gaat de 0-100-tijd naar 7,1 seconden, wat eerst 7,9 seconden was. Daarnaast groeit de actieradius een ietsiepietsie van 546 kilometer naar 559 kilometer.
Wanneer je die kilometers er doorheen hebt geramd, kun je sneller opladen dan voorheen. Dat komt doordat de accu automatisch wordt voorverwarmd wanneer je route hebt uitgestippeld. Vlak voordat je bij een oplader bent, wordt de accu op temperatuur gebracht. Je kunt met maximaal 175 kW laden, wat een paar minuten scheelt. Je kunt de accuverwarming ook zelf inschakelen wanneer je geen navigatie aan hebt staan.
Verder zijn er natuurlijk nog wat nieuwe veiligheidssystemen zoals een uitstapwaarschuwingssysteem en op afstand parkeren via je een app. Daarnaast kun je optioneel een 480-watt speakerset met twaalf boxen van Harman Kardon bestellen. Wat je voor de Volkswagen ID.3 na de update moet betalen, is nog niet bekend, maar je kunt hem wel binnenkort bestellen.
2 reacties op “Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is”
Laat een antwoord achter aan Marike Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

Het begon met de software fouten letterlijk wat haperend maar inmiddels is de ID.3 gewoon een hele goede auto geworden. Binnen zijn segment de leidende keuze.
Geloof me maar, de software-problemen zijn nog niet opgelost, kan ik je verzekeren. Als je langer in een ID.3 rijdt en Over-The-Air updates ontvangt merk je het wel een keer.