
De letters GTI komen uit het Italiaans en staan voor Gran Turismo Iniezione, of Grand Tourer Injection in goed Engels. Nu maken autofabrikanten er nooit zo’n probleem van om benzinetermen aan hun elektrisch modellen te hangen, maar Volkswagen kiest er toch voor om de letters GTI te behouden voor de benzinemodellen. Naast de letters GTE voor hybrides en GTD voor snelle diesels is hier nu GTX – VW’s snelle label voor elektrische auto’s. De Volkswagen ID.4 GTX is de eerste.
Specificaties Volkswagen ID.4 GTX
De Volkswagen ID.4 staat op het MEB-platform, net als de Skoda Enyaq en de nieuwe Audi Q4 e-tron. De specificaties zijn identiek aan het topmodel van de Q4. De sportiefste elektrische Volkswagen krijgt 299 pk en vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. VW plaatst hun grootste batterij, die 77 kWh aan energie vasthoudt. Over aanpassingen aan het onderstel zegt het Nederlandse persbericht nog niets.
Hoe herken je een Volkswagen ID.4 GTX?
Net als bij de GTI verwerkt Volkswagen een honingraatstructuurtje in het design, hier te spotten in de onderste grille van de bumper. De zes led’jes in de bovenste grilletjes zijn ook uniek voor de Volkswagen ID.4 GTX. De achterlichten krijgen een soort 3D-effect. Tot slot is de achterspoiler zwart en het dak antraciet. Binnenin spot je rode stiksels en het GTX-logo in de stoelen. De bovenste porties van het dashboard en de deuren zijn bekleed met kunstleer in de kleur X-Blue, die volgens Volkswagen symbool staat voor duurzaamheid.
Hij komt naar Nederland
Niet alle sportieve Volkswagens komen tegenwoordig naar Nederland, vanwege de hoge CO2-uitstoot en de beperkte doelgroep. Elektrische auto’s ondervinden hier geen last van, dus de ID.4 GTX komt gewoon naar de Nederlandse showrooms. De Volkswagen ID.4 GTX zal er nog dit jaar verschijnen; de prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Waarom (dezelfde) elektrische Volkswagens in China de helft goedkoper zijn dan hier

Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom
