
De letters GTI komen uit het Italiaans en staan voor Gran Turismo Iniezione, of Grand Tourer Injection in goed Engels. Nu maken autofabrikanten er nooit zo’n probleem van om benzinetermen aan hun elektrisch modellen te hangen, maar Volkswagen kiest er toch voor om de letters GTI te behouden voor de benzinemodellen. Naast de letters GTE voor hybrides en GTD voor snelle diesels is hier nu GTX – VW’s snelle label voor elektrische auto’s. De Volkswagen ID.4 GTX is de eerste.
Specificaties Volkswagen ID.4 GTX
De Volkswagen ID.4 staat op het MEB-platform, net als de Skoda Enyaq en de nieuwe Audi Q4 e-tron. De specificaties zijn identiek aan het topmodel van de Q4. De sportiefste elektrische Volkswagen krijgt 299 pk en vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. VW plaatst hun grootste batterij, die 77 kWh aan energie vasthoudt. Over aanpassingen aan het onderstel zegt het Nederlandse persbericht nog niets.
Hoe herken je een Volkswagen ID.4 GTX?
Net als bij de GTI verwerkt Volkswagen een honingraatstructuurtje in het design, hier te spotten in de onderste grille van de bumper. De zes led’jes in de bovenste grilletjes zijn ook uniek voor de Volkswagen ID.4 GTX. De achterlichten krijgen een soort 3D-effect. Tot slot is de achterspoiler zwart en het dak antraciet. Binnenin spot je rode stiksels en het GTX-logo in de stoelen. De bovenste porties van het dashboard en de deuren zijn bekleed met kunstleer in de kleur X-Blue, die volgens Volkswagen symbool staat voor duurzaamheid.
Hij komt naar Nederland
Niet alle sportieve Volkswagens komen tegenwoordig naar Nederland, vanwege de hoge CO2-uitstoot en de beperkte doelgroep. Elektrische auto’s ondervinden hier geen last van, dus de ID.4 GTX komt gewoon naar de Nederlandse showrooms. De Volkswagen ID.4 GTX zal er nog dit jaar verschijnen; de prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Accu van elektrische auto leeg? ANWB komt bijladen

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
