
De letters GTI komen uit het Italiaans en staan voor Gran Turismo Iniezione, of Grand Tourer Injection in goed Engels. Nu maken autofabrikanten er nooit zo’n probleem van om benzinetermen aan hun elektrisch modellen te hangen, maar Volkswagen kiest er toch voor om de letters GTI te behouden voor de benzinemodellen. Naast de letters GTE voor hybrides en GTD voor snelle diesels is hier nu GTX – VW’s snelle label voor elektrische auto’s. De Volkswagen ID.4 GTX is de eerste.
Specificaties Volkswagen ID.4 GTX
De Volkswagen ID.4 staat op het MEB-platform, net als de Skoda Enyaq en de nieuwe Audi Q4 e-tron. De specificaties zijn identiek aan het topmodel van de Q4. De sportiefste elektrische Volkswagen krijgt 299 pk en vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. VW plaatst hun grootste batterij, die 77 kWh aan energie vasthoudt. Over aanpassingen aan het onderstel zegt het Nederlandse persbericht nog niets.
Hoe herken je een Volkswagen ID.4 GTX?
Net als bij de GTI verwerkt Volkswagen een honingraatstructuurtje in het design, hier te spotten in de onderste grille van de bumper. De zes led’jes in de bovenste grilletjes zijn ook uniek voor de Volkswagen ID.4 GTX. De achterlichten krijgen een soort 3D-effect. Tot slot is de achterspoiler zwart en het dak antraciet. Binnenin spot je rode stiksels en het GTX-logo in de stoelen. De bovenste porties van het dashboard en de deuren zijn bekleed met kunstleer in de kleur X-Blue, die volgens Volkswagen symbool staat voor duurzaamheid.
Hij komt naar Nederland
Niet alle sportieve Volkswagens komen tegenwoordig naar Nederland, vanwege de hoge CO2-uitstoot en de beperkte doelgroep. Elektrische auto’s ondervinden hier geen last van, dus de ID.4 GTX komt gewoon naar de Nederlandse showrooms. De Volkswagen ID.4 GTX zal er nog dit jaar verschijnen; de prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Accu van elektrische auto leeg? ANWB komt bijladen

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
