De letters GTI komen uit het Italiaans en staan voor Gran Turismo Iniezione, of Grand Tourer Injection in goed Engels. Nu maken autofabrikanten er nooit zo’n probleem van om benzinetermen aan hun elektrisch modellen te hangen, maar Volkswagen kiest er toch voor om de letters GTI te behouden voor de benzinemodellen. Naast de letters GTE voor hybrides en GTD voor snelle diesels is hier nu GTX – VW’s snelle label voor elektrische auto’s. De Volkswagen ID.4 GTX is de eerste.

Specificaties Volkswagen ID.4 GTX

De Volkswagen ID.4 staat op het MEB-platform, net als de Skoda Enyaq en de nieuwe Audi Q4 e-tron. De specificaties zijn identiek aan het topmodel van de Q4. De sportiefste elektrische Volkswagen krijgt 299 pk en vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. VW plaatst hun grootste batterij, die 77 kWh aan energie vasthoudt. Over aanpassingen aan het onderstel zegt het Nederlandse persbericht nog niets.

Hoe herken je een Volkswagen ID.4 GTX?

Net als bij de GTI verwerkt Volkswagen een honingraatstructuurtje in het design, hier te spotten in de onderste grille van de bumper. De zes led’jes in de bovenste grilletjes zijn ook uniek voor de Volkswagen ID.4 GTX. De achterlichten krijgen een soort 3D-effect. Tot slot is de achterspoiler zwart en het dak antraciet. Binnenin spot je rode stiksels en het GTX-logo in de stoelen. De bovenste porties van het dashboard en de deuren zijn bekleed met kunstleer in de kleur X-Blue, die volgens Volkswagen symbool staat voor duurzaamheid.

Hij komt naar Nederland

Niet alle sportieve Volkswagens komen tegenwoordig naar Nederland, vanwege de hoge CO2-uitstoot en de beperkte doelgroep. Elektrische auto’s ondervinden hier geen last van, dus de ID.4 GTX komt gewoon naar de Nederlandse showrooms. De Volkswagen ID.4 GTX zal er nog dit jaar verschijnen; de prijzen volgen later.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)