
De letters GTI komen uit het Italiaans en staan voor Gran Turismo Iniezione, of Grand Tourer Injection in goed Engels. Nu maken autofabrikanten er nooit zo’n probleem van om benzinetermen aan hun elektrisch modellen te hangen, maar Volkswagen kiest er toch voor om de letters GTI te behouden voor de benzinemodellen. Naast de letters GTE voor hybrides en GTD voor snelle diesels is hier nu GTX – VW’s snelle label voor elektrische auto’s. De Volkswagen ID.4 GTX is de eerste.
Specificaties Volkswagen ID.4 GTX
De Volkswagen ID.4 staat op het MEB-platform, net als de Skoda Enyaq en de nieuwe Audi Q4 e-tron. De specificaties zijn identiek aan het topmodel van de Q4. De sportiefste elektrische Volkswagen krijgt 299 pk en vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. VW plaatst hun grootste batterij, die 77 kWh aan energie vasthoudt. Over aanpassingen aan het onderstel zegt het Nederlandse persbericht nog niets.
Hoe herken je een Volkswagen ID.4 GTX?
Net als bij de GTI verwerkt Volkswagen een honingraatstructuurtje in het design, hier te spotten in de onderste grille van de bumper. De zes led’jes in de bovenste grilletjes zijn ook uniek voor de Volkswagen ID.4 GTX. De achterlichten krijgen een soort 3D-effect. Tot slot is de achterspoiler zwart en het dak antraciet. Binnenin spot je rode stiksels en het GTX-logo in de stoelen. De bovenste porties van het dashboard en de deuren zijn bekleed met kunstleer in de kleur X-Blue, die volgens Volkswagen symbool staat voor duurzaamheid.
Hij komt naar Nederland
Niet alle sportieve Volkswagens komen tegenwoordig naar Nederland, vanwege de hoge CO2-uitstoot en de beperkte doelgroep. Elektrische auto’s ondervinden hier geen last van, dus de ID.4 GTX komt gewoon naar de Nederlandse showrooms. De Volkswagen ID.4 GTX zal er nog dit jaar verschijnen; de prijzen volgen later.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Accu van elektrische auto leeg? ANWB komt bijladen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
