
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen ID.7. In ons decembernummer (eind deze maand in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.7
Uitvoering: er is er voorlopig maar één
Locatie: omgeving Marseille
Weersomstandigheden: herfstig
Heeft VW weer een nieuw elektrisch model bedacht?
Jep, en niet het minste: de ID.7 moet hun vlaggenschip worden, de e-tegenhanger van de Passat – maar dan groter. Hij komt eerst als sedan (hatchback, eigenlijk) en volgend jaar ook als begeerlijke Tourer. Zoals gebruikelijk is er eerst een aantrekkelijke aftrapversie. Grotere accu’s en heftiger prestaties volgen later.
Willen mensen niet liever SUV’s en crossovers?
Ja. Daarom zijn we stiekem blij dat VW de ID.7 durft te maken. In Nederland en andere delen van Europa zal het wel loslopen – wij houden nog altijd van stationwagens en de Tourer gaat hier naar verwachting 85 procent van de verkopen doen. Maar elders op de wereld… we zijn benieuwd.
Cijfers graag!
De ID.7 Pro Business heeft een accu van 77 kWh en een elektromotor op de achterwielen, goed voor 286 pk en 545 Nm. Hij komt volgens opgave 599 kilometer ver, niet gek voor zo’n forse auto met dit formaat batterij. De versie met grotere accu moet straks 700 kilometer kunnen halen. Tijdens onze test komen wij overigens niet bij het opgegeven verbruik in de buurt.
Hoe zit het met het infotainment van de Volkswagen ID.7?
Dat werd geheel opnieuw ontwikkeld, na alle kritiek die het merk op vorige versies ontving. Het werkt sneller, is overzichtelijker en is volop te individualiseren. En de aanraaksliders van de temperatuur zijn nu verlicht, jawel. Een groot head-up display met augmented reality is standaard.
Hoe rijdt ie?
VW geeft opvallend hoog op over zijn rijeigenschappen, maar er zit een kern van waarheid in hun beweringen. De ID.7 is bijzonder stil, heeft een mooi afgewogen (optioneel adaptief) onderstel, stuurt voor z’n formaat erg oké en beschikt over goed werkende rijhulpjes. Hij is kwiek, maar niet snel. Ontspannen cruisend is ie op z’n allerbest.
Wat mag dat allemaal dan wel niet kosten?
De Volkswagen ID.7 Pro Business koop je in Nederland voor 63.990 euro (66.340 euro in België), waar je dan nog opties als ergonomische stoelen en dat adaptieve onderstel bij op kunt tellen. In de eerste week van december verschijnt ie bij de dealer.
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen ID.7 in TopGear Magazine 222, vanaf 23 november in de winkel!
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Prima auto. De Tourer wordt mijn nieuwe leasebak.
Allemaal insinuaties om iets Chinees aan deze auto te hangen in een nogal sneue poging om VW omlaag te praten. Het doet de forumkleuter kennelijk nogal pijn dat VAG veel populairder is dan Tesla en dat alleen dumpprijzen nog zorgen voor verkopen van de laatste.
Met deze specs tegen deze prijs en met bewezen kwaliteit is dit zonder meer toonaangevend in zijn segment.
Het lijkt nog altijd op een zwalkende oester. Vreemd ook dat deze electro Vw’s op de linkerbaan kleven, te weinig snelheid anders kom je niet thuis, maar iedereen laten wachten. Ja dan rij je voor gek.
Is deze al gebouwd op het Xpeng platform uit de jointventure VWX? (VOLKSWAGEN Xpeng).
Of is dit nog het oude MEB platform?
En is dit nieuwe multimedia systeem inmiddels het resultaat van hun andere chinese jointventure
“New Mobility” met chinese autofabrikanten ; “JAC” en “SAIC”?
Allemaal insinuaties om iets Chinees aan deze auto te hangen in een nogal sneue poging om VW omlaag te praten. Het doet de forumkleuter kennelijk nogal pijn dat VAG veel populairder is dan Tesla en dat alleen dumpprijzen nog zorgen voor verkopen van de laatste.
Dat is toch altijd hetzelfde bij die Maarten? Alles van Tesla ophemelen, alle kritiek op Tesla komt van ‘haters’ en alle andere merken afkraken. Niet serieus te nemen die gast.
Het is niet afkraken.
Het is precies benoemen wat VW gedaan heeft;
Miljarden pompen in samenwerkingen met Chinese merken. Google het maar na, alles is precies zoals ik zei.
Daar zou je een mening over moeten hebben, niet over de persoon die je hierover op de hoogte bracht.