
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen ID.7. In ons decembernummer (eind deze maand in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.7
Uitvoering: er is er voorlopig maar één
Locatie: omgeving Marseille
Weersomstandigheden: herfstig
Heeft VW weer een nieuw elektrisch model bedacht?
Jep, en niet het minste: de ID.7 moet hun vlaggenschip worden, de e-tegenhanger van de Passat – maar dan groter. Hij komt eerst als sedan (hatchback, eigenlijk) en volgend jaar ook als begeerlijke Tourer. Zoals gebruikelijk is er eerst een aantrekkelijke aftrapversie. Grotere accu’s en heftiger prestaties volgen later.
Willen mensen niet liever SUV’s en crossovers?
Ja. Daarom zijn we stiekem blij dat VW de ID.7 durft te maken. In Nederland en andere delen van Europa zal het wel loslopen – wij houden nog altijd van stationwagens en de Tourer gaat hier naar verwachting 85 procent van de verkopen doen. Maar elders op de wereld… we zijn benieuwd.
Cijfers graag!
De ID.7 Pro Business heeft een accu van 77 kWh en een elektromotor op de achterwielen, goed voor 286 pk en 545 Nm. Hij komt volgens opgave 599 kilometer ver, niet gek voor zo’n forse auto met dit formaat batterij. De versie met grotere accu moet straks 700 kilometer kunnen halen. Tijdens onze test komen wij overigens niet bij het opgegeven verbruik in de buurt.
Hoe zit het met het infotainment van de Volkswagen ID.7?
Dat werd geheel opnieuw ontwikkeld, na alle kritiek die het merk op vorige versies ontving. Het werkt sneller, is overzichtelijker en is volop te individualiseren. En de aanraaksliders van de temperatuur zijn nu verlicht, jawel. Een groot head-up display met augmented reality is standaard.
Hoe rijdt ie?
VW geeft opvallend hoog op over zijn rijeigenschappen, maar er zit een kern van waarheid in hun beweringen. De ID.7 is bijzonder stil, heeft een mooi afgewogen (optioneel adaptief) onderstel, stuurt voor z’n formaat erg oké en beschikt over goed werkende rijhulpjes. Hij is kwiek, maar niet snel. Ontspannen cruisend is ie op z’n allerbest.
Wat mag dat allemaal dan wel niet kosten?
De Volkswagen ID.7 Pro Business koop je in Nederland voor 63.990 euro (66.340 euro in België), waar je dan nog opties als ergonomische stoelen en dat adaptieve onderstel bij op kunt tellen. In de eerste week van december verschijnt ie bij de dealer.
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen ID.7 in TopGear Magazine 222, vanaf 23 november in de winkel!
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Prima auto. De Tourer wordt mijn nieuwe leasebak.
Allemaal insinuaties om iets Chinees aan deze auto te hangen in een nogal sneue poging om VW omlaag te praten. Het doet de forumkleuter kennelijk nogal pijn dat VAG veel populairder is dan Tesla en dat alleen dumpprijzen nog zorgen voor verkopen van de laatste.
Met deze specs tegen deze prijs en met bewezen kwaliteit is dit zonder meer toonaangevend in zijn segment.
Het lijkt nog altijd op een zwalkende oester. Vreemd ook dat deze electro Vw’s op de linkerbaan kleven, te weinig snelheid anders kom je niet thuis, maar iedereen laten wachten. Ja dan rij je voor gek.
Is deze al gebouwd op het Xpeng platform uit de jointventure VWX? (VOLKSWAGEN Xpeng).
Of is dit nog het oude MEB platform?
En is dit nieuwe multimedia systeem inmiddels het resultaat van hun andere chinese jointventure
“New Mobility” met chinese autofabrikanten ; “JAC” en “SAIC”?
Allemaal insinuaties om iets Chinees aan deze auto te hangen in een nogal sneue poging om VW omlaag te praten. Het doet de forumkleuter kennelijk nogal pijn dat VAG veel populairder is dan Tesla en dat alleen dumpprijzen nog zorgen voor verkopen van de laatste.
Dat is toch altijd hetzelfde bij die Maarten? Alles van Tesla ophemelen, alle kritiek op Tesla komt van ‘haters’ en alle andere merken afkraken. Niet serieus te nemen die gast.
Het is niet afkraken.
Het is precies benoemen wat VW gedaan heeft;
Miljarden pompen in samenwerkingen met Chinese merken. Google het maar na, alles is precies zoals ik zei.
Daar zou je een mening over moeten hebben, niet over de persoon die je hierover op de hoogte bracht.