
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen ID.7. In ons decembernummer (eind deze maand in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.7
Uitvoering: er is er voorlopig maar één
Locatie: omgeving Marseille
Weersomstandigheden: herfstig
Heeft VW weer een nieuw elektrisch model bedacht?
Jep, en niet het minste: de ID.7 moet hun vlaggenschip worden, de e-tegenhanger van de Passat – maar dan groter. Hij komt eerst als sedan (hatchback, eigenlijk) en volgend jaar ook als begeerlijke Tourer. Zoals gebruikelijk is er eerst een aantrekkelijke aftrapversie. Grotere accu’s en heftiger prestaties volgen later.
Willen mensen niet liever SUV’s en crossovers?
Ja. Daarom zijn we stiekem blij dat VW de ID.7 durft te maken. In Nederland en andere delen van Europa zal het wel loslopen – wij houden nog altijd van stationwagens en de Tourer gaat hier naar verwachting 85 procent van de verkopen doen. Maar elders op de wereld… we zijn benieuwd.
Cijfers graag!
De ID.7 Pro Business heeft een accu van 77 kWh en een elektromotor op de achterwielen, goed voor 286 pk en 545 Nm. Hij komt volgens opgave 599 kilometer ver, niet gek voor zo’n forse auto met dit formaat batterij. De versie met grotere accu moet straks 700 kilometer kunnen halen. Tijdens onze test komen wij overigens niet bij het opgegeven verbruik in de buurt.
Hoe zit het met het infotainment van de Volkswagen ID.7?
Dat werd geheel opnieuw ontwikkeld, na alle kritiek die het merk op vorige versies ontving. Het werkt sneller, is overzichtelijker en is volop te individualiseren. En de aanraaksliders van de temperatuur zijn nu verlicht, jawel. Een groot head-up display met augmented reality is standaard.
Hoe rijdt ie?
VW geeft opvallend hoog op over zijn rijeigenschappen, maar er zit een kern van waarheid in hun beweringen. De ID.7 is bijzonder stil, heeft een mooi afgewogen (optioneel adaptief) onderstel, stuurt voor z’n formaat erg oké en beschikt over goed werkende rijhulpjes. Hij is kwiek, maar niet snel. Ontspannen cruisend is ie op z’n allerbest.
Wat mag dat allemaal dan wel niet kosten?
De Volkswagen ID.7 Pro Business koop je in Nederland voor 63.990 euro (66.340 euro in België), waar je dan nog opties als ergonomische stoelen en dat adaptieve onderstel bij op kunt tellen. In de eerste week van december verschijnt ie bij de dealer.
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen ID.7 in TopGear Magazine 222, vanaf 23 november in de winkel!
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Prima auto. De Tourer wordt mijn nieuwe leasebak.
Allemaal insinuaties om iets Chinees aan deze auto te hangen in een nogal sneue poging om VW omlaag te praten. Het doet de forumkleuter kennelijk nogal pijn dat VAG veel populairder is dan Tesla en dat alleen dumpprijzen nog zorgen voor verkopen van de laatste.
Met deze specs tegen deze prijs en met bewezen kwaliteit is dit zonder meer toonaangevend in zijn segment.
Het lijkt nog altijd op een zwalkende oester. Vreemd ook dat deze electro Vw’s op de linkerbaan kleven, te weinig snelheid anders kom je niet thuis, maar iedereen laten wachten. Ja dan rij je voor gek.
Is deze al gebouwd op het Xpeng platform uit de jointventure VWX? (VOLKSWAGEN Xpeng).
Of is dit nog het oude MEB platform?
En is dit nieuwe multimedia systeem inmiddels het resultaat van hun andere chinese jointventure
“New Mobility” met chinese autofabrikanten ; “JAC” en “SAIC”?
Allemaal insinuaties om iets Chinees aan deze auto te hangen in een nogal sneue poging om VW omlaag te praten. Het doet de forumkleuter kennelijk nogal pijn dat VAG veel populairder is dan Tesla en dat alleen dumpprijzen nog zorgen voor verkopen van de laatste.
Dat is toch altijd hetzelfde bij die Maarten? Alles van Tesla ophemelen, alle kritiek op Tesla komt van ‘haters’ en alle andere merken afkraken. Niet serieus te nemen die gast.
Het is niet afkraken.
Het is precies benoemen wat VW gedaan heeft;
Miljarden pompen in samenwerkingen met Chinese merken. Google het maar na, alles is precies zoals ik zei.
Daar zou je een mening over moeten hebben, niet over de persoon die je hierover op de hoogte bracht.