
Leuk, zo’n ID.3 en ID.4, maar misschien ben jij wel een van de vele mensen die staan te trappelen om een compact elektrisch stadsautootje. En in die categorie heeft VW, buiten de op leeftijd rakende e-Up, nog weinig te bieden. Per 2025 gaat dat veranderen, zo belooft het merk ons. Als voorproefje tonen ze vandaag deze Volkswagen ID Life aan de wereld.
De ID Life, die in productievorm zomaar eens ID.1 zou kunnen gaan heten, is volgens VW volledig afgestemd op jonge kopers. Mensen voor wie het ‘niet alleen om mobiliteit gaat, maar vooral om wat je met een auto kunt doen’. De Volkswagen ID Life gooit het daarom op een multifunctioneel interieur met, jawel, een projectiescherm dat uit het dashboard omhoogkomt. Er is een ingebouwde spelcomputer en je kunt films en series streamen vanaf je smartphone.
Verantwoord concept
Ben je klaar met gamen en wil je gaan rijden, dan kun je het dak uit de Volkswagen ID Life tillen. Dat is licht van gewicht en bestaat, net als de voorklep, geheel uit gerecyclede petflessen. Ook in het interieur vinden we dit materiaal terug, plus verantwoord (FSC-gecertificeerd) hout. De blanke lak gebruikt houtsnippers als kleurstof. Zelfs de banden van de conceptcar bestaan onder meer uit bio-olie en rijstschillen.
Oh, je was benieuwd naar de techniek? De ID Life staat uiteraard op Volkswagens MEB-platform, al maakt dat hier voor het eerst gebruik van voorwielaandrijving. Hij heeft een snellaadbare accu van 57 kWh (163 kilometer in 10 minuten) en kan daarmee zo’n 400 kilometer rijden. En rijden doet ie vlot: met 234 pk gaat hij van 0 naar 100 in 6,9 seconden.
Wanneer kan ik een Volkswagen ID Life kopen?
Zoals gezegd komt VW’s compacte stads-EV pas in 2025, en het is niet zeker of hij echt veel weg zal hebben van deze Volkswagen ID Life. Wel noemt het merk alvast een prijsindicatie voor het toekomstige model: al vanaf 20 tot 25 mille zou je kunnen instappen. We wachten het rustig af.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Het is natuurlijk niet de eerste stads-EV, ze hebben immers al de e-UP
Eens! We hebben de tekst iets aangepast.