
Leuk, zo’n ID.3 en ID.4, maar misschien ben jij wel een van de vele mensen die staan te trappelen om een compact elektrisch stadsautootje. En in die categorie heeft VW, buiten de op leeftijd rakende e-Up, nog weinig te bieden. Per 2025 gaat dat veranderen, zo belooft het merk ons. Als voorproefje tonen ze vandaag deze Volkswagen ID Life aan de wereld.
De ID Life, die in productievorm zomaar eens ID.1 zou kunnen gaan heten, is volgens VW volledig afgestemd op jonge kopers. Mensen voor wie het ‘niet alleen om mobiliteit gaat, maar vooral om wat je met een auto kunt doen’. De Volkswagen ID Life gooit het daarom op een multifunctioneel interieur met, jawel, een projectiescherm dat uit het dashboard omhoogkomt. Er is een ingebouwde spelcomputer en je kunt films en series streamen vanaf je smartphone.
Verantwoord concept
Ben je klaar met gamen en wil je gaan rijden, dan kun je het dak uit de Volkswagen ID Life tillen. Dat is licht van gewicht en bestaat, net als de voorklep, geheel uit gerecyclede petflessen. Ook in het interieur vinden we dit materiaal terug, plus verantwoord (FSC-gecertificeerd) hout. De blanke lak gebruikt houtsnippers als kleurstof. Zelfs de banden van de conceptcar bestaan onder meer uit bio-olie en rijstschillen.
Oh, je was benieuwd naar de techniek? De ID Life staat uiteraard op Volkswagens MEB-platform, al maakt dat hier voor het eerst gebruik van voorwielaandrijving. Hij heeft een snellaadbare accu van 57 kWh (163 kilometer in 10 minuten) en kan daarmee zo’n 400 kilometer rijden. En rijden doet ie vlot: met 234 pk gaat hij van 0 naar 100 in 6,9 seconden.
Wanneer kan ik een Volkswagen ID Life kopen?
Zoals gezegd komt VW’s compacte stads-EV pas in 2025, en het is niet zeker of hij echt veel weg zal hebben van deze Volkswagen ID Life. Wel noemt het merk alvast een prijsindicatie voor het toekomstige model: al vanaf 20 tot 25 mille zou je kunnen instappen. We wachten het rustig af.
Meer van TopGear


Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Het is natuurlijk niet de eerste stads-EV, ze hebben immers al de e-UP
Eens! We hebben de tekst iets aangepast.