
Leuk, zo’n ID.3 en ID.4, maar misschien ben jij wel een van de vele mensen die staan te trappelen om een compact elektrisch stadsautootje. En in die categorie heeft VW, buiten de op leeftijd rakende e-Up, nog weinig te bieden. Per 2025 gaat dat veranderen, zo belooft het merk ons. Als voorproefje tonen ze vandaag deze Volkswagen ID Life aan de wereld.
De ID Life, die in productievorm zomaar eens ID.1 zou kunnen gaan heten, is volgens VW volledig afgestemd op jonge kopers. Mensen voor wie het ‘niet alleen om mobiliteit gaat, maar vooral om wat je met een auto kunt doen’. De Volkswagen ID Life gooit het daarom op een multifunctioneel interieur met, jawel, een projectiescherm dat uit het dashboard omhoogkomt. Er is een ingebouwde spelcomputer en je kunt films en series streamen vanaf je smartphone.
Verantwoord concept
Ben je klaar met gamen en wil je gaan rijden, dan kun je het dak uit de Volkswagen ID Life tillen. Dat is licht van gewicht en bestaat, net als de voorklep, geheel uit gerecyclede petflessen. Ook in het interieur vinden we dit materiaal terug, plus verantwoord (FSC-gecertificeerd) hout. De blanke lak gebruikt houtsnippers als kleurstof. Zelfs de banden van de conceptcar bestaan onder meer uit bio-olie en rijstschillen.
Oh, je was benieuwd naar de techniek? De ID Life staat uiteraard op Volkswagens MEB-platform, al maakt dat hier voor het eerst gebruik van voorwielaandrijving. Hij heeft een snellaadbare accu van 57 kWh (163 kilometer in 10 minuten) en kan daarmee zo’n 400 kilometer rijden. En rijden doet ie vlot: met 234 pk gaat hij van 0 naar 100 in 6,9 seconden.
Wanneer kan ik een Volkswagen ID Life kopen?
Zoals gezegd komt VW’s compacte stads-EV pas in 2025, en het is niet zeker of hij echt veel weg zal hebben van deze Volkswagen ID Life. Wel noemt het merk alvast een prijsindicatie voor het toekomstige model: al vanaf 20 tot 25 mille zou je kunnen instappen. We wachten het rustig af.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Het is natuurlijk niet de eerste stads-EV, ze hebben immers al de e-UP
Eens! We hebben de tekst iets aangepast.