
Wat dacht je? Dat Volkswagen een succesvolle elektrische familie wilde stichten zonder SUV? Nee hoor, dus daarom is hier de Volkswagen ID.4, de grotere en hoge variant van de ID.3. Heerlijk overzichtelijk zo. De elektrische Volkswagen deelt veel met de recentelijk onthulde Skoda Enyaq iV.
Afmetingen Volkswagen ID.4
Net als de ID.3 en de Skoda staat de Volkswagen ID.4 op het zogenoemde MEB-platform. Het onderstel is makkelijk in formaat aan te passen voor diverse auto’s, maar de techniek is hetzelfde. De ID.4 biedt plaats aan vijf personen en is 4.584 millimeter lang, 1.852 millimeter breed en 1.612 millimeter hoog. Nét iets kleiner dan de Enyaq, maar net langer dan de Tiguan. De Tiguan Allspace is dan weer langer. Achterin kun je 543 of 1.575 liter aan bagage kwijt.
Specificaties Volkswagen ID.4
Niet onbelangrijk bij een EV is hoe ver ie komt op één acculading. De eerste versie rijdt zo’n 520 kilometer ver dankzij een accupakket van 77 kWh. De maximale laadsnelheid van de ID.4 is 125 kW, dus binnen een halfuur kun je 320 kilometer aan stroom tappen. Voorlopig is er geen keuze en krijgen klanten altijd de versie met één elektromotor en 204 pk plus 310 Nm. De 0-100-tijd is 8,5 seconden en de top is 160 km/u. Het maximale trekgewicht is 1.000 kilo en het vermogen gaat naar de achterwielen.
Later volgt een snellere versie met vierwielaandrijving en voor wie het allemaal wat minder mag, zou er nog een goedkopere Volkswagen ID.4 komen met een kleinere batterij. Het interieur ken je uit de Volkswagen Golf en de ID.3. In het midden zweeft een los scherm, waarvan de werking niet iedereen kon overtuigen. Het grote verschil met de auto’s met verbrandingsmotor is het kleine schermpje boven het stuur; bij de Golf is dat scherm groter en heeft het nog een afdakje.
Wanneer komt hij en hoe duur is ie?
De Volkswagen ID.4 komt eerst in de ‘1st’-uitvoering, net als de ID.3. Die is wat duurder en wat rijker uitgerust. Deze versie verwacht Volkswagen nog dit jaar te kunnen leveren.
De prijs van de ID.4 is nog niet bekend, maar we weten dat Duitsers nét geen 50.000 euro hoeven te lappen. Aangezien de kleinere ID.3 daar iets goedkoper is dan hier, kun je wel rekening houden met prijzen rond de halve ton. Vanafprijzen, dus.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Er komt wéér een nieuw automerk naar Nederland, maar eigenlijk ken je dit merk al

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit zijn dertien auto’s waarvan je niet wist dat ze onderhuids hetzelfde zijn

Met dit simpele trucje voorkom je deukjes van deuren als je in een krap vak moet parkeren

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Als dit kleine onderdeel van je (betaalbare) BMW met V12 stukgaat, kun je de hele auto weggooien

Hou deze feature van Google Maps geheim bij je liefje en scoor punten omdat je zo attent bent

Als je dit ziet krijg je medelijden met die mensen die vorig jaar massaal aan de bijtellingsvriendelijke Model 3 zijn gegaan en daar nog 3 jaar mee door moeten. Wat een inferieure rommel is zo’n Tesla dan met al die rammels, een interieur dat met duct tape aan elkaar lijkt te hangen en dat vrij dramatisch scoort bij de betrouwbaarheidsvergelijkingen. Het lijkt er op dat het op leningen gebouwde luchtkasteel van Musk snel in elkaar gaat vallen.