
TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Volkswagen ID.4. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; hier nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID.4
Uitvoering: 1st Edition Max
Locatie: midden- en oost-Nederland
Weersomstandigheden: graad of tien, beetje druilerig
Is dit dan eindelijk de EV waar ik al zo lang op wacht?
Zeg jij het maar. Crossover, niet te groot, niet te klein, niet te gek, ook niet te gewoontjes, praktisch, Duitse badge. Hier zitten heel wat mensen om te springen denken we, ja.
Jullie vergeten ‘niet te duur’ in dat rijtje
Haha, het is een elektrische auto in 2020. Natuurlijk is ie duur.
Wat krijg je dan voor je geld?
Waar de ID.3 de moderne tegenhanger van de Kever en de Golf moet zijn – de middenklasser voor iedereen – is de ID.4 meer als de Tiguan. Hetzelfde idee, maar dan stoerder en met nog meer ruimte. Hij staat op hetzelfde MEB-platform en heeft verder dezelfde insteek als de ID.3. Momenteel is ie er met een 77-kWh accu en achterwielaandrijving (204 pk, 502 kilometer actieradius volgens opgave). Straks kun je ook kiezen voor een tweede motor op de voorwielen en/of een kleinere accu van 52 kWh.
Hoe rijdt de Volkswagen ID.4?
Rustgevend, zouden we bijna zeggen. Hij is bijzonder comfortabel, het eenvoudige interieur werkt kalmerend en zelfs op 20-inch wielen dringt er nauwelijks herrie van de weg door. Het is ook goed dat je het vanzelf kalm aan wilt doen, want explosief snel is ie niet. Hij gaat in 8,5 seconden van 0 naar 100. Dat is vlot zat, maar toch een beetje jammer als je weet dat je voor hetzelfde geld ook een Model 3 kunt kopen die het in 4,4 seconden doet. Maar snelheid is niet het doel van de ID.4.
Wat dan wel?
Tja, het complete pakket, denken we. Alles wat we als antwoord op de eerste vraag hierboven noemden. Hij heeft ook nog eens een gestoord kleine draaicirkel en mag 1.000 kilo trekken, dus een klein caravannetje kan mee als je de geslonken actieradius mentaal aankunt. Oh ja: de Volkswagen ID.4 projecteert geanimeerde aanwijzingen op z’n voorruit. Dat is zo ongegeneerd sci-fi-tastisch dat we die Tesla-snelheidsvergelijking meteen zijn vergeten. Pijlen die dichterbij komen naarmate je je afslag nadert, meebuigende wegbelijning om aan te geven dat de stuurhulp actief is, bewegende streepjes bij voorliggers zodat je ze goed ziet (als je dat echt nodig hebt, ga in vredesnaam niet autorijden – maar geinig is het wel). Mag je ons voor wakker maken.
Genoeg! Wat kost zo’n Volkswagen ID.4 nou precies?
Rustig maar. Hij is er in Nederland vanaf 47.290 euro. Toekomstige uitvoeringen met de kleinere accu zullen bij zo’n 40.000 euro beginnen. Onze 1st Edition Max, met alles erop en eraan, komt op 59.066 euro. Oef.
Lees de volledige rijtest van de Volkswagen ID.4 in TopGear Magazine 188, vanaf 28 januari in de winkel.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Ik begrijp niet waarom EV’s zo duur moeten zijn t.o.v. de conventionele auto’s, welke een stuk lastiger te produceren zijn met veel meer onderdelen.
Onder het motto: ‘Nieuwe’ technologie dus betaalt u maar!?