
Wie de aller-allersterkste Golf ooit wil, moet een Golf R 333 Edition of de Golf R 20 Years op de kop tikken. Beide hebben 333 pk. De doelgroep voor deze auto’s zijn geheid benzinesnuivende liefhebbers die van pops ’n bangs houden. Maar ook de Golf R en andere Volkswagen R-modellen moeten aan de stekker. Het hoofd van de productmarketing van Volkswagen R vertelt dat het ‘Racing’-submerk vanaf 2030 elektrisch is, en diezelfde eerder genoemde liefhebbers hebben daar geen problemen mee.
De VW-marketeer in kwestie heet Hakim Halimi en hij zegt dat we dit decennium voornamelijk een combinatie voorgeschoteld krijgen tussen pure benzineauto’s, hybride’s en auto’s met een elektromotor. Ook vertelt hij over de interesse van R-klanten in een elektrische auto. ‘Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Volkswagen R-klanten zeer geïnteresseerd is in elektrische mobiliteit’, zegt Halimi.
Daarom heeft R de ambitie om tegen 2030 omgetoverd te zijn tot elektrische submerk. Verder belooft Halimi dat de EV’s voldoen aan de eisen van een Volkswagen R. ‘Ik kan en mag er natuurlijk niet al te veel over zeggen, maar één ding is zeker: de toekomst van R is elektrisch’, voegt hij toe. Geen pops ’n bangs meer dus, of het moeten namaaksels via een speakertje zijn.
Zoveel Volkswagen R-modellen werden er tot nu toe verkocht
Het zal een hele verandering zijn voor het R-team van Volkswagen. Het relatief kleine team (350 werknemers op een totaal van 200.000 VW-werknemers, waarvan 120.000 in Duitsland) heeft volgens Halimi ‘stuk voor stuk benzine in het bloed’. Samen zorgen ze sinds 2002 voor de R-modellen waarvan er al meer dan 300.000 verkocht zijn. Blijft R ook zo’n succes als er alleen EV’s worden verkocht? De toekomst zal het leren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Ik zit daar als Golf R rijder helemaal niet op te wachten. Wat is er sportief aan het geluid van een Hello Fresh karretje met een R label?
Sportiviteit = geluid.
Geen geluid = auto niet sportief.
Hoe maak je iets “sportief” :
https://racefietsblog.nl/racefiets-met-het-geluid-van-een-brommer-vindt-iedereen-leuk/
Als verwende T-Roc R rijder hoor ik blijkbaar niet tot de 85%. Naast het moeten missen van het lekkere geluid uit de akrapovic uitlaten en de mij nooit vervelende pops & bangs ben ik nog niet enthousiast over het extra gewicht van de accu’s en de overgang tussen regeneratie en remmen.