
Elke 35 seconden rolde er vorig jaar een Tiguan uit de fabriek van Volkswagen. Jazeker, de wereld is gek op crossovers. Aan het merk de lastige taak om het succesnummer een facelift te geven. Ze pakten in Wolfsburg de grote Handleiding voor Facelifts voor Duitse merken tevoorschijn. Het resultaat: nieuwe bumpers, nieuwe aandrijflijnen en een beter infotainmentsysteem.
De Volkswagen Tiguan-facelift krijgt in alle uitvoeringen led-verlichting, de nieuwe VW-grille en een hogere motorkap. Het infotainment meet 6,5-inch en de bediening voor de verwarming en airconditioning zijn nu van die gekke swipe-toetsen die je kent uit de nieuwe Golf. Liefhebbers hiervan kunnen zelfs het stuur laten uitrusten met deze zogenoemde ’touch-eilandjes’. Harman Kardon-audio is optioneel. Oh, en alle USB-poorten zijn nu USB-C.
Het interessantst is de introductie van de VW Tiguan R en zijn tegenpool, de Tiguan eHybrid. Deze plug-in hybride produceert 245 pk en kan 50 kilometer op louter elektriciteit rijden. De elektrische topsnelheid is 130 km/u. En hoewel de auto dus niet ‘GTE‘ heet, krijgt hij wel een GTE-modus voor extra sportiviteit. Verder kun je de gebruikelijke benzine- en dieselmotoren verwachten, en is er keuze tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.
De Volkswagen Tiguan-facelift krijgt uiteraard de recentste rij-assistenten. Volkswagen schaart al deze techniek onder de noemer IQ Drive. Travel Assist (dat houdt je binnen de lijntjes op de snelweg en remt zelf af) werkt tot een snelheid van 210 km/u en de adaptieve cruise control maakt gebruik van GPS en camerabeelden. In oktober verschijnt de VW Tiguan-facelift bij de dealer. Prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Volkswagen bestverkochte merk van Nederland, Tesla verkopen zakken in

Dit zijn de Nederlandse prijzen van de nieuwe Volkswagen Passat en Tiguan

Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Volkswagen Tiguan

VW bevestigt dat namen als GTI, Golf en Tiguan blijven, maar dat ID misschien verdwijnt

Deze Volkswagen Tiguan R heeft de motor van een Audi RS 3 en velgen van Bentley

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Dit ooit in Nederland populaire automerk is bijna failliet, maar op deze controversiële manier willen ze overleven

Spotify komt net op tijd voor de zomervakantie met een zeer handige feature voor in de auto

In deze provincie heb je de grootste kans om achter een langzame caravan te zitten

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen
