
Elke 35 seconden rolde er vorig jaar een Tiguan uit de fabriek van Volkswagen. Jazeker, de wereld is gek op crossovers. Aan het merk de lastige taak om het succesnummer een facelift te geven. Ze pakten in Wolfsburg de grote Handleiding voor Facelifts voor Duitse merken tevoorschijn. Het resultaat: nieuwe bumpers, nieuwe aandrijflijnen en een beter infotainmentsysteem.
De Volkswagen Tiguan-facelift krijgt in alle uitvoeringen led-verlichting, de nieuwe VW-grille en een hogere motorkap. Het infotainment meet 6,5-inch en de bediening voor de verwarming en airconditioning zijn nu van die gekke swipe-toetsen die je kent uit de nieuwe Golf. Liefhebbers hiervan kunnen zelfs het stuur laten uitrusten met deze zogenoemde ’touch-eilandjes’. Harman Kardon-audio is optioneel. Oh, en alle USB-poorten zijn nu USB-C.
Het interessantst is de introductie van de VW Tiguan R en zijn tegenpool, de Tiguan eHybrid. Deze plug-in hybride produceert 245 pk en kan 50 kilometer op louter elektriciteit rijden. De elektrische topsnelheid is 130 km/u. En hoewel de auto dus niet ‘GTE‘ heet, krijgt hij wel een GTE-modus voor extra sportiviteit. Verder kun je de gebruikelijke benzine- en dieselmotoren verwachten, en is er keuze tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.
De Volkswagen Tiguan-facelift krijgt uiteraard de recentste rij-assistenten. Volkswagen schaart al deze techniek onder de noemer IQ Drive. Travel Assist (dat houdt je binnen de lijntjes op de snelweg en remt zelf af) werkt tot een snelheid van 210 km/u en de adaptieve cruise control maakt gebruik van GPS en camerabeelden. In oktober verschijnt de VW Tiguan-facelift bij de dealer. Prijzen volgen later.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen bestverkochte merk van Nederland, Tesla verkopen zakken in

Dit zijn de Nederlandse prijzen van de nieuwe Volkswagen Passat en Tiguan

Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Volkswagen Tiguan

VW bevestigt dat namen als GTI, Golf en Tiguan blijven, maar dat ID misschien verdwijnt

Deze Volkswagen Tiguan R heeft de motor van een Audi RS 3 en velgen van Bentley

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
