
Elke 35 seconden rolde er vorig jaar een Tiguan uit de fabriek van Volkswagen. Jazeker, de wereld is gek op crossovers. Aan het merk de lastige taak om het succesnummer een facelift te geven. Ze pakten in Wolfsburg de grote Handleiding voor Facelifts voor Duitse merken tevoorschijn. Het resultaat: nieuwe bumpers, nieuwe aandrijflijnen en een beter infotainmentsysteem.
De Volkswagen Tiguan-facelift krijgt in alle uitvoeringen led-verlichting, de nieuwe VW-grille en een hogere motorkap. Het infotainment meet 6,5-inch en de bediening voor de verwarming en airconditioning zijn nu van die gekke swipe-toetsen die je kent uit de nieuwe Golf. Liefhebbers hiervan kunnen zelfs het stuur laten uitrusten met deze zogenoemde ’touch-eilandjes’. Harman Kardon-audio is optioneel. Oh, en alle USB-poorten zijn nu USB-C.
Het interessantst is de introductie van de VW Tiguan R en zijn tegenpool, de Tiguan eHybrid. Deze plug-in hybride produceert 245 pk en kan 50 kilometer op louter elektriciteit rijden. De elektrische topsnelheid is 130 km/u. En hoewel de auto dus niet ‘GTE‘ heet, krijgt hij wel een GTE-modus voor extra sportiviteit. Verder kun je de gebruikelijke benzine- en dieselmotoren verwachten, en is er keuze tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.
De Volkswagen Tiguan-facelift krijgt uiteraard de recentste rij-assistenten. Volkswagen schaart al deze techniek onder de noemer IQ Drive. Travel Assist (dat houdt je binnen de lijntjes op de snelweg en remt zelf af) werkt tot een snelheid van 210 km/u en de adaptieve cruise control maakt gebruik van GPS en camerabeelden. In oktober verschijnt de VW Tiguan-facelift bij de dealer. Prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Volkswagen bestverkochte merk van Nederland, Tesla verkopen zakken in

Dit zijn de Nederlandse prijzen van de nieuwe Volkswagen Passat en Tiguan

Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Volkswagen Tiguan

VW bevestigt dat namen als GTI, Golf en Tiguan blijven, maar dat ID misschien verdwijnt

Deze Volkswagen Tiguan R heeft de motor van een Audi RS 3 en velgen van Bentley

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
