VW Tiguan GTE Active warmt op

Volkswagen maakt van de Detroit Motor Show-gelegenheid gebruik om er weer eens een conceptcar uit te gooien. En het is er zowaar wéér een op basis van de Tiguan: GTE Active heet ie dit keer.

Volkswagen zegt met deze Tiguan duidelijk te willen maken dat de VS de belangrijkste markt voor het bedrijf blijft (horen we daar tussen de regels door een 'ondanks alles'?) en dat ze vast van plan zijn Amerika nog vele jaren te bestoken met SUV's. Dit alles onder het motto: 'daar zijn ze zo dol op, daar in Amerika, en dus kunnen ze ze van ons krijgen'. 

Maar dan wel op een verantwoorde, sjoemelvrije manier natuurlijk, want deze GTE is, de naam zegt het al, hartstikke hybride – plug-in, uiteraard. Twee elektromotoren doen samen met een 1.4-liter TSI-motor hun best om de Tiguan op gang te houden. Met z'n allen leveren ze 225 pk, dus dolle pret gegarandeerd: in 6,4 seconden rijdt ie bijna 100 km/u (dit is Amerika hè, dus alle gegevens zijn in mijlen, en 60 mijl per uur is nu eenmaal nét geen 100, maar 96 km/u. Hoe dan ook: vlot zat) en de topsnelheid ligt op 193 km/u. Tenzij je er op staat de elektra alleen zijn werk te laten doen: dan kun je trappen wat je wilt, maar ga je echt geen spat harder dan 113 km/u. 

De Tiguan GTE Active rijdt altijd op elektriciteit weg, en dan worden alleen de achterwielen aangedreven. Als dat nodig is worden de voorwielen bijgeschakeld, al kun je dat zelf ook met een druk op de knop regelen. De vol-elektrische actieradius bedraagt 30 kilometer, op een volle tank en volle accu's zou je volgens VW dik 900 kilometer ver moeten kunnen komen. In het dashboard vind je trouwens een touchscreen dat je puur met gebaren zou moeten kunnen bedienen. 

De GTE Active wijkt af van de vorig jaar gepresenteerde GTE Concept door een aanzienlijk ruiger uiterlijk. Hij staat hoger op zijn pootjes, heeft plastic wielkast- en dorpelbeschermers, dikkere bumpers – je kent het wel. VW zegt dat al die zaken later ook als aparte accessoires besteld kunnen worden. Want ja, hij komt ook echt, in 2017, en dan ook met een langere wielbasis om zeven personen te kunnen herbergen. Ook hier heeft VW het vooralsnog alleen over de VS, maar we kunnen ons nauwelijks voorstellen dat Europa dan niet van de partij is.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken