Aston Martin heeft bevestigd dat ze een volledig elektrische Rapide gaan maken. Het wordt het eerste model dat alleen maar door volts wordt aangedreven. Om dat weer te geven gaat Aston dit de RapidE noemen. De oude, maar nog altijd prachtige vierdeurs gaat met de Model S de strijd aan… een soort van.
Deze RapidE zal niet in massa-productie genomen worden. We kunnen dus niet echt zeggen dat dit een mooie Britse Model S-rivaal is. Rustig maar Elon, ga even zitten en leg Twitter weg. Aston heeft gezegd dat er 155 exemplaren van de RapidE gemaakt zullen worden en je zult hem in 2019 door je straat zien zoemen. De eerste kopers krijgen een bijzonder exemplaar, omdat dit een keer geen Aston Martin is die klinkt alsof de vier ruiters van de apocalyps Guitar Hero aan het spelen zijn.
Net als de Dendrobium hypercar, wordt de RapidE ook aangedreven door technologie van de experts van Williams Advanced Engineering. De specificaties zijn nog niet bekend, maar er zal waarschijnlijk geen Ludicrous-modus aanwezig zijn. Bij de Britten zal het eerder een ‘mijn hemeltje, dat is rap’-modus zijn.
Is deze volledig elektrische Rapide heiligschennis?
De baas Andy Palmer zegt van niet. ‘De RapidE weerspiegelt een duurzame toekomst’, eentje waarin ‘de waarden van ingetogen stijl en uitblinkende prestaties niet alleen naast een aandrijving met geen uitstoot kunnen leven, maar er juist door versterkt worden.’
Ben je bang dat dit het einde betekent van de geweldige motoren van Aston Martin? ‘De verbrandingsmotor is al meer dan een eeuw het hart van Aston Martin en dat zal voorlopig ook zo blijven’, meldt Palmer. Ben jij een fan van Astons nieuwe elektrische wereld? Wij zien in ieder geval een grote kans dat James Bond binnenkort in een elektrische auto rijdt…
trixie heeft op 28 juni 2017 geschreven:
het mooiste aan de Rapide is niet haar motor, maar het uiterlijk en dat blijft even wonderbaarlijk mooi.
wellicht kunnen de fabrikanten een herenakkoord gaan sluiten, waarin ieder zijn eigen stukje doet: AMG voor het geluid, Aston Martin voor het uiterlijk, Abarth voor het plezier, Skoda voor de ruimte, BMW om auto’s te ontwerpen waar niemand op zit te wachten etc. Lijkt mij wel efficiënt.