Volvo XC90: 1e rij-indruk

TopGear Magazine reed onlangs de eerste kilometers met de nieuwe Volvo XC90. In het komende nummer het complete verhaal, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: Volvo XC90
Uitvoering: D5 en T8
Locatie: Tarragona, Spanje
Weersomstandigheden: fris maar droog

Wat reden we?
Het nieuwe topmodel van Volvo, de XC90. Mocht ook wel eens: de vorige was al twaalf jaar oud…

Beviel het?
Nou! Wát een fijne auto is het geworden! We begonnen met de D5, de 225 pk sterke tweeliter diesel – álle motoren zijn trouwens viercilinders, geen vijf- of zescilinders meer, laat staan een V8. Dat lijkt stom, maar dankzij de vermogens die Volvo aan die vierpittertjes weet te onttrekken, valt het eigenlijk wel mee. De D5 heeft dan ook geen enkele moeite met de toch dik 2 ton zware XC90 en laat alleen bij optrekken van zich horen. 

Nog bijzonderheden?
Zeker. De D5 mag dan fijn zijn, hij valt totaal in het niet bij de T8. Deze plug-in hybride beschikt over niet minder dan 400 pk (320 van de viercilinder benzinemotor met turbo én compressor, en nog 80 erbij van de elektromotor die de achterwielen aandrijft). Ondertussen verbruikt hij maar 2,5 l/100 km (volgens de NEDC-cyclus: je bent een heel knappe als je het dubbele weet te halen) en stoot daarbij maar 59 gram CO2 per kilometer de lucht in. Dan weet je: da's 14 procent bijtelling. En gáán dat dat ding doet! Even naar 100 km/u? 5,9 seconden! Het onderstel (de eersteling van het nieuwe modulaire systeem dat de basis van alle toekomstige Volvo's vormt) is daar zo relaxed onder dat je het idee krijgt van een veel kleinere auto. Knap, want het is een behoorlijk zware en grote loeres, die XC90.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
Er komen twee benzinemotoren (T5 en T8) en twee diesels (D4 en D5), in dire uitrustingsniveaus (Momentum, Inscription en R-Design). Verder kun je nog kiezen uit twee 'bodykits', waar voor de 'Rugged Luxury' bijvoorbeeld wat extra zwart beschermingsplastic onderaan de carrosserie te vinden is. Ze zien er allemaal behoorlijk smakelijk uit – kiezen wordt nog lastig! Het zal tot mei duren voor je de nieuwe XC90 in Nederland kunt tegenkomen, prijzen lopen van € 67.995 voor de D4 (met alleen voorwielaandrijving!) tot € 75.995 voor de T8. Bijzonder: die laatste is maar 2.500 euro duurder dan de D5 en zit nog beter in zijn uitrusting ook. 

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
BMW, Mercedes, Land/Range Rover, Audi, Lexus: ze kunnen zich allemaal zorgen maken over wat Volvo met deze XC90 heeft geflikt. Het is een enorme (zeven zitplaatsen zijn standaard) en toch lichtvoetig rijdende super-SUV geworden. Hij koppelt prachtige materialen aan een even prachtige afwerking en is reuze hi-tech (bijna alles verloopt via het grote, iPad-achtige touchscreen en verdomd: het werkt verbluffend goed) zonder af te schrikken. Uiteraard is hij voorzien van grote hoeveelheden state-of-the-art veiligheidselektronica, waaronder een nieuw systeem dat de gevolgen van van de weg raken minimaliseert, en schrijft comfort met hoofdletters waar De Telegraaf zich van achter de oren krabt. Een indrukwekkende machine!
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken