Dit is 'm dan, de nieuwe Volvo XC90. Na maanden van aankondigingen, teaserfotootjes en andere plagerigheden mocht het doek er dan eindelijk af. Het is weer een kloek apparaat geworden, even duidelijk helemaal nieuw als een XC90. Ach, als je een auto twaalf jaar in productie weet te houden, zegt dat iets over de kracht van het ontwerp. Dus waarom zou je dat helemaal omver gooien?

De XC90 is in heel veel opzichten de vaandeldrager van de toekomst die Volvo voor ogen heeft. Zo is de eerste auto die op het nieuwe platform staat dat de basis vormt voor alle toekomstige Volvo's. De koplampen, met T-vormige (naar de oud-Zweedse oppergod Thor, aangenaam) led-dagrijverlichting, zul je ook vaker gaan tegenkomen. Hetzelfde geldt voor de opzet van het interieur, dat uiteraard Scandinavisch-minimalistisch is, maar gemaakt van de fraaiste materialen (handgeslepen kristal voor de versnellingspook-, start- en volumeknop et cetera).

Waar je Volvo voorheen gerust kon betichten van enige ouderwetsheid qua multimedia, is dat voorgoed verleden tijd: het dashboard heeft nauwelijks nog knopjes en wordt gedomineerd door een joekel van een aanraakscherm, dat opvallend genoeg in portrait-mode is geplaatst – dat hebben we behalve bij Tesla nog niet eerder gezien. Ook de hele meterwinkel is vol-digitaal. Vergaande integratie met je smartphone is door middel van bijvoorbeeld Apple Carplay gegarandeerd – en standaard. Voor de liefhebbers is er een 1.400 watt sterke Bowers & Wilkins-stereo met 19 speakers en een subwoofer leverbaar. Overigens is de XC90 altijd een zevenzitter, met ook op de achterste rij volwaardige stoelen. Voor kinderen of andere ukkies, dat dan weer wel.

Waar we ook aan zullen moeten wennen: Volvo monteert vanaf nu alleen nog maar viercilinder-motoren. Er komen er vijf aan: twee diesels, de D4 (die er ook met alleen voorwielaandrijving komt en dan 1 op 20 zou moeten halen) en D5, die respectievelijk 190 en 225 pk leveren. De T5 is een benzinemotor met 254 pk, de T6 gooit er dankzij een compressor naast de turbo 320 pk uit. Die motor is ook de basis voor de interessantste van allemaal: de T8. Dat wordt een plug-in hybride die er ook nog eens 80 elektrische pk's tegenaan dreunt. Wat hem zo interessant maakt? Drie keer raden: 14 procent bijtelling – voor een topmodel met 400 pk, dus.

Ook op het Volvo-stokpaardje bij uitstek, veiligheid, hebben de Zweden nieuws te melden. Zo is er een systeem dat het in de gaten heeft als je van de weg afraakt – het spant dan meteen de gordels aan en laat een energie-absorberende laag in de stoel tevoorschijn schieten. Benieuwd hoe dat werkt als je besluit gezellig wat te gaan terreinrijden met je SUV, maar daar zullen ze wel iets op bedacht hebben. Ook het City Safety-systeem is uitgebreid: het detecteert nu ook op kruisingen tegemoet- en achteropkomend verkeer en kan dat met lichtsignalen waarschuwen of desnoods zelf remmen.

De nieuwe XC90 komt begin 2015 op de markt. De eerste 1.927 (het jaar dat Volvo werd geboren) exemplaren zijn First Edition-uitvoeringen, waarvan Nederland en België er een beperkt aantal krijgen toegeschoven. Ze zijn uitgerust met de D5-motor en volgeladen met opties; zo vol dat er in Nederland een pittig prijskaartje aan komt te hangen, namelijk 102.995 euro. Daarover gesproken: de overige prijzen zijn nog niet bekend, al zal de instapper naar verluidt net iets minder dan 70 mille kosten.

Reacties

Meer van TopGear