Vorstschade: Rijstroken dicht en 70 rijden

Scheuren op de snelweg

gat in de weg
Foto('s): Nick Hawkes / Unsplash

Nee, het is niet Prins Pils die na een avondje doorzakken iets te baldadig met de bepantserde Audi A8 tekeer is gegaan. Of in ieder geval niet uitsluitend. Door de lage temperaturen is op verschillende plekken in Nederland vorstschade aan het asfalt ontstaan. Op sommige plaatsen is de schade zo groot, dat de betreffende rijstrook is afgesloten met een rood kruis en dat de maximumsnelheid voor de overgebleven stroken op 70 is ingesteld. Daarom zijn er momenteel verschillende rijstroken afgesloten, zonder dat er iets aan de hand lijkt.

Hoe ontstaat vorstschade?

Elk jaar na een stevige koude periode hoor je in het nieuws iets over vorstschade aan het asfalt. Volgens Rijkswaterstaat is de schade ‘onvermijdelijk’. In Nederland hebben we op veel plekken ‘Zeer Open AsfaltBeton’ (ZOAB), wat heel goed water afvoert omdat het holle ruimtes bevat. Het water stroomt nu niet weg, maar bevriest ín het asfalt. Water dat bevriest, zet uit. Het asfalt is al brosser door de lage temperatuur en daardoor drukt het uitzettende ijs het asfalt kapot.

Wat doet Rijkswaterstaat aan vorstschade?

De rijstroken waar te veel vorstschade is ontstaan, worden dus afgezet. Als het mogelijk is, repareert Rijkswaterstaat de schade ‘s nachts, maar als het moet ook overdag. Bij kleine reparaties gebruiken ze infraroodverwarming om het asfalt warm te maken voor de reparatie. Is de reparatie groter, dan zetten ze een ‘hotbox’ in, die met gas het asfalt warm stookt. De kans op vorstschade is trouwens nog niet verkeken. Zeker als de temperatuur rond het nulpunt schommelt, is de kans op schade groot omdat het water krimpt en weer uitzet.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken