
Er blijft weinig over. Eerst kwam het bedroevende nieuws dat Volkswagen Nederland de handgeschakelde versie van de nieuwe GTI niet in Nederland zou gaan leveren. Nu meldt een woordvoerder van Volkswagen aan TopGear dat de VW Golf GTI Clubsport niet naar Nederland komt. Hetzelfde geldt voor de nieuwe VW Golf GTI Clubsport 45.
Hoe zat het ook alweer met de Clubsport?
Van de achtste generatie Golf is er een normale GTI met 245 pk. Eventjes geleden introduceerde Volkswagen de GTI Clubsport met 300 pk en een speciale Nürburgringmodus. Om de 45e verjaardag van de GTI te vieren, kwamen ze daarna nog met de GTI Clubsport 45. Beide uitvoeringen zijn geen doorgewinterde circuitmonsters, maar vooral extra snelle uitvoeringen die er geinig uitzien. Bij de vorige generatie was dit wel het geval, en pakte de Clubsport S zelfs een Nürburgring-record.
De Nederlandse pers werd pas uitgenodigd om in Nederland een stukje met de GTI Clubsport te rijden. Toen werd ons verteld dat het nog niet helemaal zeker was of de Clubsport naar Nederland komt, maar het antwoord is nu dus duidelijk. ‘De Clubsport en ook de Clubsport 45 gaan we vooralsnog niet voeren in Nederland’, laat een woordvoerder weten aan TopGear. De prijs zou hier door onze BPM te hoog worden. Onze rijtest van de Clubsport lees je overigens dit weekend op deze site.
Toch een VW Golf GTI Clubsport in Nederland?
De grenzen naar de buurlanden zijn gelukkig open. Er zijn al wat dealers die op eigen houtje een Clubsport naar Nederland hebben gehaald. Die zijn dus wel geïmporteerd, maar ongebruikt. De prijzen voor de grijze import-exemplaren beginnen bij de 59.750 euro en gaan tot 64.995 euro.
Overigens haal je voor nog geen 30.000 euro tegenwoordig een gebruikte Clubsport van de vorige generatie. In tegenstelling tot de nieuwe Clubsport deed Volkswagen bij vorige generatie wat meer zijn best om er iets onderscheidends en sportievers van te maken. Hou dus vooral 30.000 euro op zak en ga op zoek naar een mooi tweedehandsje.
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)
