
De Golf GTI vierde in 2007 zijn dertigste verjaardag. Om dat te vieren, gaf Volkswagen de GTI drie keer meer cilinders en drie keer meer vermogen. Met de komst van de nieuwe Volkswagen Golf GTI leek het ons een mooi moment om de VW Golf GTI W12 weer eens aan te halen. Al lijkt het ons eigenlijk stug dat er veel mensen zijn die hem vergeten zijn. Hoe kun je ook?
Het overvolle magazijn van alle VW-gelieerde bedrijven werd afgeschuimd en dat leverde een bonte verzameling onderdelen op. Het subframe achter en een paar delen van het onderstel van een Audi R8, de achteras en achterremmen van een Lamborghini Gallardo, de DSG-versnellingsbak van een Phaeton, de zesliter W12 twinturbomotor van een Bentley, de voorremmen van een Audi RS4 en de carrosserie van een Golf GTI moesten in krap acht weken tot één geheel gesmeed worden.
Hij hoefde niet te rijden…
Gelukkig zou het resultaat niet echt hoeven te werken. Conceptcars zijn immers ontworpen om achterop een vrachtwagen naar een tentoonstelling vervoerd te worden en vervolgens in de opslag te belanden. Het enige doel is om mannen in dure merktruien kreten van verrassing en bewondering te laten uiten. ‘Oooooh’ en ‘aaaaah’. De VW Golf GTI W12 die de ingenieurs ontwikkelde, had ook absoluut niet rijbaar hoeven te zijn.
Het is een wonderbaarlijke verschijning waarnaar zelfs iemand die totaal niets heeft met auto’s omkijkt. Kortom: hij ziet er bijzonder gek uit. Precies wat je van een conceptcar mag verwachten. We hebben het hier echter wel over een Volkswagen en dat is een Duits merk. In Duitsland bestaan er minstens zeventien woorden voor het begrip ‘technische oplossing’. Men is dus serieus aan de slag gegaan met moersleutels en laptops.
De VW Golf GTI W12 werkt echt
Je zult het niet geloven, maar het eindproduct werkt nog ook. Niet echt goed, moeten we daar meteen aan toevoegen. Soms werkt het zelfs helemaal niet. Bijvoorbeeld als de motor te heet wordt, of te koud, of ergens daar tussenin. Maar af en toe volgt op het omdraaien van de contactsleutel zowaar een geluid en dan wil het ook nog wel eens gebeuren dat er beweging komt als je een versnelling kiest. Het is ongelooflijk. Hij heeft 641 pk met een paar miljoen Nm en dat giert allemaal via de DSG-versnellingsbak naar de achterwielen.
Het geluid van de VW Golf GTI W12 klinkt als dat van de Peugeot T16 uit Groep B rally’s van weleer. Dus. De auto is snel. Het is geweldig om op een Golf-stoel te zitten, met zicht op een Golf-dashboard en door een Golf-voorruit op een Golf-motorkap, terwijl de wereld in een waanzinnig tempo aan je voorbij trekt. Sturen is een ander verhaal. De enige manier om door een bocht te rijden, was door vooral rustig aan te doen. Probeerde je iets anders, dan kwam je heus de bocht wel door, maar dan stond je aan het eind wel achterstevoren.
Rijdt dus niet top, die VW Golf GTI W12. Waarom zou je iets anders verwachten? Hoe kan iemand een goede sportauto maken met een korte wielbasis, 650 pk en een onvoorspelbare versnellingsbak, en dan ook nog binnen acht weken? Het was een vreselijke auto, een afgrijselijk, slecht bestuurbaar en ondoordacht misbaksel. Het idee erachter was echter top. Met net iets meer werk was het waarschijnlijk een kanon geworden, maar voorspelbaar genoeg bleef het bij een concept. De bodykit kun je trouwens nog op Alibaba kopen…
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring
