
De Golf GTI vierde in 2007 zijn dertigste verjaardag. Om dat te vieren, gaf Volkswagen de GTI drie keer meer cilinders en drie keer meer vermogen. Met de komst van de nieuwe Volkswagen Golf GTI leek het ons een mooi moment om de VW Golf GTI W12 weer eens aan te halen. Al lijkt het ons eigenlijk stug dat er veel mensen zijn die hem vergeten zijn. Hoe kun je ook?
Het overvolle magazijn van alle VW-gelieerde bedrijven werd afgeschuimd en dat leverde een bonte verzameling onderdelen op. Het subframe achter en een paar delen van het onderstel van een Audi R8, de achteras en achterremmen van een Lamborghini Gallardo, de DSG-versnellingsbak van een Phaeton, de zesliter W12 twinturbomotor van een Bentley, de voorremmen van een Audi RS4 en de carrosserie van een Golf GTI moesten in krap acht weken tot één geheel gesmeed worden.
Hij hoefde niet te rijden…
Gelukkig zou het resultaat niet echt hoeven te werken. Conceptcars zijn immers ontworpen om achterop een vrachtwagen naar een tentoonstelling vervoerd te worden en vervolgens in de opslag te belanden. Het enige doel is om mannen in dure merktruien kreten van verrassing en bewondering te laten uiten. ‘Oooooh’ en ‘aaaaah’. De VW Golf GTI W12 die de ingenieurs ontwikkelde, had ook absoluut niet rijbaar hoeven te zijn.
Het is een wonderbaarlijke verschijning waarnaar zelfs iemand die totaal niets heeft met auto’s omkijkt. Kortom: hij ziet er bijzonder gek uit. Precies wat je van een conceptcar mag verwachten. We hebben het hier echter wel over een Volkswagen en dat is een Duits merk. In Duitsland bestaan er minstens zeventien woorden voor het begrip ‘technische oplossing’. Men is dus serieus aan de slag gegaan met moersleutels en laptops.
De VW Golf GTI W12 werkt echt
Je zult het niet geloven, maar het eindproduct werkt nog ook. Niet echt goed, moeten we daar meteen aan toevoegen. Soms werkt het zelfs helemaal niet. Bijvoorbeeld als de motor te heet wordt, of te koud, of ergens daar tussenin. Maar af en toe volgt op het omdraaien van de contactsleutel zowaar een geluid en dan wil het ook nog wel eens gebeuren dat er beweging komt als je een versnelling kiest. Het is ongelooflijk. Hij heeft 641 pk met een paar miljoen Nm en dat giert allemaal via de DSG-versnellingsbak naar de achterwielen.
Het geluid van de VW Golf GTI W12 klinkt als dat van de Peugeot T16 uit Groep B rally’s van weleer. Dus. De auto is snel. Het is geweldig om op een Golf-stoel te zitten, met zicht op een Golf-dashboard en door een Golf-voorruit op een Golf-motorkap, terwijl de wereld in een waanzinnig tempo aan je voorbij trekt. Sturen is een ander verhaal. De enige manier om door een bocht te rijden, was door vooral rustig aan te doen. Probeerde je iets anders, dan kwam je heus de bocht wel door, maar dan stond je aan het eind wel achterstevoren.
Rijdt dus niet top, die VW Golf GTI W12. Waarom zou je iets anders verwachten? Hoe kan iemand een goede sportauto maken met een korte wielbasis, 650 pk en een onvoorspelbare versnellingsbak, en dan ook nog binnen acht weken? Het was een vreselijke auto, een afgrijselijk, slecht bestuurbaar en ondoordacht misbaksel. Het idee erachter was echter top. Met net iets meer werk was het waarschijnlijk een kanon geworden, maar voorspelbaar genoeg bleef het bij een concept. De bodykit kun je trouwens nog op Alibaba kopen…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

VW Golf R32 met 850 pk te koop

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
