
Weet je nog dat we je vorig jaar een Volkswagen Golf lieten zien? Om precies te zijn: een aardig zieke raceversie van een Volkswagen Golf? Er werden destijds wat races mee verreden om te kijken of dat een succes zou zijn, en dat was het. Dus nu komt ie er.
Spring een niet te groot gat in de lucht, want Volkswagen bouwt slechts twintig exemplaren – en ze zijn allemaal al verkocht. Toch willen we nog even stilstaan bij deze racer, die is goedgekeurd voor gebruik in zestien verschillende nationale en internationale cups en veel gemeen heeft met de Seat Leon Cup Racer. Het was dan ook Seat Sport dat assisteerde bij de ontwikkeling van de Golf TCR.
De motor is de 2,0-liter turbo-viercilinder van de Golf R, maar dan met 330 pk en 410 Nm. Erachter hangt een serieuze sequentiële transmissie. Het onderstel van de TCR – en dus ook de spoorbreedte – is maar liefst 40 centimeter breder dan dat van een standaard GTI. Verder is de spoiler je vast opgevallen; samen met de splitter, de veiligheidskooi en de FIA-goedgekeurde brandstoftank een van de belangrijkste aanpassingen aan de TCR.
Wat ie kost? Dat zegt Volkswagen niet, maar voor een vergelijkbare Seat Leon Cup Racer ben je zo'n 110.000 euro kwijt. Niet dat het uitmaakt, want nogmaals: ze zijn allemaal verkocht. De gelukkige teams mogen de auto's op 11 maart in Spanje in ontvangst nemen.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
