
Een nieuwe auto is maar lastig te verstoppen. Op elke hoek van de straat loopt iemand met een cameraatje en het volledig afschermen van de ruim twintig kilometer lange Nürburgring is ook een onmogelijke opgave. Dat de BMW M4 CSL onderweg was, dat wisten we dus al langer, maar lang werd gedacht dat we te maken hadden met een nieuwe M4 GTS.
De extra sportieve versie van de vorige generatie BMW M4 heette namelijk GTS. Dit was de eerste generatie waarbij de M3 Coupé M4 heette, dus een BMW M4 CSL heeft nog nooit bestaan. Waarom kiest BMW er dan nu voor om de letters CSL weer van stal te halen, en niet de letters GTS? Dat heeft alles te maken me de filosofie achter de auto. De oude M4 GTS en de nieuwe CSL zijn twee verschillende beestjes.
‘GTS’ is voor circuitauto’s, en dat is de BMW M4 CSL niet
De GTS-badge werd gedragen door de laatste twee generaties opgewaardeerde M3/M4. Dirk Hacker, hoofd engineering van BMW M, zegt erover: ‘Er is een iets andere focus voor de auto’s, dus CSL is meer voor lichtgewicht en de GTS is meer een track tool, dus inclusief rolkooi en vleugel.’ Deze BMW M4 CSL is dus op de eerste plaats gericht op rijplezier op de weg, en niet per se op bloedsnelle rondetijden.
De letters CSL staan voor ‘Coupé Sport Leichtbau’. De focus lag dus op het wegsnoepen van gewicht. Dat lukte heel aardig door het weglaten van de achterbank, het weglaten van geluidsisolatie en het monteren van lichtere remmen en wielen. Alle details van het dieet lees je in ons andere artikel over de BMW M4 CSL.
Overigens betekent dat niet dat de M4 CSL niet snel is op het circuit. Minder gewicht en meer power hebben altijd de eigenschap om rondetijden te doen slinken. Het rondje Nürburgring Nordschleife duurde 7 minuten en 15,677 seconden. Of 7 minuten en 20,207 seconden als je het stukje bij T13 meerekent. De M4 CSL is de snelste productie-BMW op de Nürburging ooit.
Wat waren de andere CSL’s?
De eerste was de 3.0 CSL (E9) in 1972. Dit was een homologatiemodel voor de European Touring Car Championship. Het duurde toen 50 jaar voordat de badge weer tevoorschijn kwam; voor de E30 M3 koos BMW de naam Evo en voor de E36 gingen ze voor GT. Bij de BMW M3 E46, in 2003, kwam de CSL-badge pas weer terug. Deze M3 woog 110 kilo minder voor een totaal van slechts 1.380 kilo.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?
