
Een nieuwe auto is maar lastig te verstoppen. Op elke hoek van de straat loopt iemand met een cameraatje en het volledig afschermen van de ruim twintig kilometer lange Nürburgring is ook een onmogelijke opgave. Dat de BMW M4 CSL onderweg was, dat wisten we dus al langer, maar lang werd gedacht dat we te maken hadden met een nieuwe M4 GTS.
De extra sportieve versie van de vorige generatie BMW M4 heette namelijk GTS. Dit was de eerste generatie waarbij de M3 Coupé M4 heette, dus een BMW M4 CSL heeft nog nooit bestaan. Waarom kiest BMW er dan nu voor om de letters CSL weer van stal te halen, en niet de letters GTS? Dat heeft alles te maken me de filosofie achter de auto. De oude M4 GTS en de nieuwe CSL zijn twee verschillende beestjes.
‘GTS’ is voor circuitauto’s, en dat is de BMW M4 CSL niet
De GTS-badge werd gedragen door de laatste twee generaties opgewaardeerde M3/M4. Dirk Hacker, hoofd engineering van BMW M, zegt erover: ‘Er is een iets andere focus voor de auto’s, dus CSL is meer voor lichtgewicht en de GTS is meer een track tool, dus inclusief rolkooi en vleugel.’ Deze BMW M4 CSL is dus op de eerste plaats gericht op rijplezier op de weg, en niet per se op bloedsnelle rondetijden.
De letters CSL staan voor ‘Coupé Sport Leichtbau’. De focus lag dus op het wegsnoepen van gewicht. Dat lukte heel aardig door het weglaten van de achterbank, het weglaten van geluidsisolatie en het monteren van lichtere remmen en wielen. Alle details van het dieet lees je in ons andere artikel over de BMW M4 CSL.
Overigens betekent dat niet dat de M4 CSL niet snel is op het circuit. Minder gewicht en meer power hebben altijd de eigenschap om rondetijden te doen slinken. Het rondje Nürburgring Nordschleife duurde 7 minuten en 15,677 seconden. Of 7 minuten en 20,207 seconden als je het stukje bij T13 meerekent. De M4 CSL is de snelste productie-BMW op de Nürburging ooit.
Wat waren de andere CSL’s?
De eerste was de 3.0 CSL (E9) in 1972. Dit was een homologatiemodel voor de European Touring Car Championship. Het duurde toen 50 jaar voordat de badge weer tevoorschijn kwam; voor de E30 M3 koos BMW de naam Evo en voor de E36 gingen ze voor GT. Bij de BMW M3 E46, in 2003, kwam de CSL-badge pas weer terug. Deze M3 woog 110 kilo minder voor een totaal van slechts 1.380 kilo.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dikke file? Met dit (nogal stiekeme) trucje stuur je andere auto’s weg van jouw route

Je kunt het kentekenbewijs van je auto nu al digitaal op je telefoon hebben – zo werkt het

Deze nieuwe wetswijziging lijkt heel goed nieuws voor campers, maar er is een addertje

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron
