Een nieuwe auto is maar lastig te verstoppen. Op elke hoek van de straat loopt iemand met een cameraatje en het volledig afschermen van de ruim twintig kilometer lange Nürburgring is ook een onmogelijke opgave. Dat de BMW M4 CSL onderweg was, dat wisten we dus al langer, maar lang werd gedacht dat we te maken hadden met een nieuwe M4 GTS.
De extra sportieve versie van de vorige generatie BMW M4 heette namelijk GTS. Dit was de eerste generatie waarbij de M3 Coupé M4 heette, dus een BMW M4 CSL heeft nog nooit bestaan. Waarom kiest BMW er dan nu voor om de letters CSL weer van stal te halen, en niet de letters GTS? Dat heeft alles te maken me de filosofie achter de auto. De oude M4 GTS en de nieuwe CSL zijn twee verschillende beestjes.
‘GTS’ is voor circuitauto’s, en dat is de BMW M4 CSL niet
De GTS-badge werd gedragen door de laatste twee generaties opgewaardeerde M3/M4. Dirk Hacker, hoofd engineering van BMW M, zegt erover: ‘Er is een iets andere focus voor de auto’s, dus CSL is meer voor lichtgewicht en de GTS is meer een track tool, dus inclusief rolkooi en vleugel.’ Deze BMW M4 CSL is dus op de eerste plaats gericht op rijplezier op de weg, en niet per se op bloedsnelle rondetijden.
De letters CSL staan voor ‘Coupé Sport Leichtbau’. De focus lag dus op het wegsnoepen van gewicht. Dat lukte heel aardig door het weglaten van de achterbank, het weglaten van geluidsisolatie en het monteren van lichtere remmen en wielen. Alle details van het dieet lees je in ons andere artikel over de BMW M4 CSL.
Overigens betekent dat niet dat de M4 CSL niet snel is op het circuit. Minder gewicht en meer power hebben altijd de eigenschap om rondetijden te doen slinken. Het rondje Nürburgring Nordschleife duurde 7 minuten en 15,677 seconden. Of 7 minuten en 20,207 seconden als je het stukje bij T13 meerekent. De M4 CSL is de snelste productie-BMW op de Nürburging ooit.
Wat waren de andere CSL’s?
De eerste was de 3.0 CSL (E9) in 1972. Dit was een homologatiemodel voor de European Touring Car Championship. Het duurde toen 50 jaar voordat de badge weer tevoorschijn kwam; voor de E30 M3 koos BMW de naam Evo en voor de E36 gingen ze voor GT. Bij de BMW M3 E46, in 2003, kwam de CSL-badge pas weer terug. Deze M3 woog 110 kilo minder voor een totaal van slechts 1.380 kilo.
Reacties