
In een wereld waarin Photoshop en deepfakes een steeds belangrijker rol opeisen, moeten we ons vaker dan ooit afvragen of onze ogen eigenlijk wel zien wat onze ogen zien. En dan nog zul je af en toe getuige zijn van iets dat je niet kúnt geloven, hoewel het zo echt is als maar kan. De Goodwood-heuvelklim van dit jaar was zo’n moment.
De McMurtry Spéirling en Max Chilton ontmantelden schijnbaar moeiteloos het record van 39,9 seconden dat de VW ID.R in 2019 had neergezet, waarmee het, nota bene bij zijn eerste verschijning in het openbaar, het snelste ding werd dat ooit de heuvel op ging en en passant zichzelf de geschiedenisboeken in reed. Het kaartje voor de rechtstreekse toelating tot de Automobiele Hall of Fame was in slechts 39,08 seconden binnen.
Specificaties van de McMurtry Spéirling
Met ongeveer 1.000 pk aan elektrische power die tegen de weg aan wordt gesmeten via twee wielen, in een auto die zichzelf aan de grond vastzuigt om al bij stilstand een downforce van 2.000 kilo te genereren, zelf 1.000 kilo weegt en dus een vermogen/gewichtsverhouding van 1 op 1 heeft en eruitziet als een Batmobile die een fors te heet wasprogramma heeft moeten doorstaan, verschalkte de McMurtry de 1,87 kilometer lange oprit van de Hertog van Richmond met een tempo dat nauwelijks te behappen was.
Wie het op video heeft gezien, zal veelal gedacht hebben dat het versneld werd afgespeeld. En dat kun je niemand kwalijk nemen, want lieve hemel: van 0 naar 96 km/u in minder dan 1,5 seconde, 200 km/u maar een paar seconden later en een begrenzer die erin knalt bij 240 km/u – en het ding werd met werkelijk onbeschrijflijke snelheden de bochten in gegooid…
Het Moment van het Jaar 2022 was adembenemend
Voor de mazzelaars die erbij waren, was het alsof ze een straaljager in een Scalextric-baan aan het werk zagen. Alleen al het geluid: een uniek hoog jank van de elektromotoren die het tegen de lucht opnemen. Lucht die ofwel een kopstoot krijgt om eens uit de weg te gaan, ofwel er met veel geweld aan de achterkant wordt uitgewerkt dankzij twee elektrische turbines die achter de cockpit begraven liggen.
Deze zuigen stof, takjes en onbeheerde kinderen vanonder het chassis op en spugen ze er meedogenloos via de centrale ‘uitlaat’ aan de achterkant weer uit, bij een oorverdovende 120 decibel. Pas na de run besefte men de enormiteit van dit alles – dat wat net was aanschouwd elke norm ontsteeg, uit het petrolhead-algoritme was gebarsten en de mainstream was binnengetreden.
Miljoenen mensen hebben het gezien, dus iedereen, van familieleden tot taxichauffeurs, had het erover. Op dat moment was het geen rit meer, het was automobiele geschiedenis. Maar er is maar één man die ons kan vertellen hoe het nou echt was. De man die achterover liggend in een koolstofvezel stoel werd vastgesjord en het bijna onmogelijke deed. Over naar Max Chilton.
Meer van TopGear


VIDEO: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Walkaround McMurtry Spéirling Pure: de snelste auto ter wereld

Deze piepkleine (en knotsgekke) EV moet meer dan 1 miljoen euro kosten

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

De snelste auto ter wereld kost slechts 1 miljoen en is sneller dan een F1-auto

VIDEO: McMurtry Spéirling sloopt het ronderecord in Hockenheim

VIDEO: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Walkaround McMurtry Spéirling Pure: de snelste auto ter wereld

Deze piepkleine (en knotsgekke) EV moet meer dan 1 miljoen euro kosten

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

Max Verstappen rijdt dit jaar mee met het Goodwood Festival of Speed

Meerijden tijdens het Festival of Speed in dé Porsche 953 Parijs-Dakar

De enige Hyundai RN22e ter wereld crasht op spectaculaire wijze tijdens Goodwood

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
