
Voedsel duurder. Verwarming duurder. Huur duurder. Zelfs als mensen nu minder kleding en elektronica en wat al niet meer (of eigenlijk dus minder) aanschaffen, krijgen ze de bittere rekening gepresenteerd van het spul dat ze vorig jaar op afbetaling hadden gekocht, maar waarvan de rente is gestegen.
En als ze dan nog geld overhebben, na die hele waterval aan financiële klappen, zijn ze hoogstwaarschijnlijk niet in de stemming voor extravagantie. Nee, MG is niet zo’n sterk merk als VW. Maar een MG 4 is zeker zo’n goede auto als de VW ID.3. Echt waar. Hij is nieuwer, en bij elektrische auto’s doet dat ertoe, omdat die nog in hun kinderschoenen staan.
Maar wat kost het Koopje van het Jaar 2022 dan?
De MG 4 staat op een geheel nieuw platform voor achterwielaandrijving, en het merk zegt dat er ook een krachtige vierwielaangedreven versie met dikke prestaties aankomt, als mensen wat meer te besteden hebben. Wat, zoals we hebben vastgesteld, er voorlopig niet in zit. De basisprijs voor een MG 4 is in Nederland op dit moment 30.785 euro.
Dan heb je de versie met 170 pk en een 51-kWh accu, waar je volgens de WLTP-norm 350 kilometer ver mee komt. Voor 3.500 euro meer krijg je 204 pk, 65 kWh en 450 kilometer bereik. Voor het vermijden van die enkele keer dat je gedwongen bent tijdens je reis even te snelladen, is dat nog best een hoop geld, die veel mensen waarschijnlijk in de knip zullen houden.
Het interieur van de MG 4 Electric
Hoe dan ook: de auto. Binnenin is het ruimer dan in de gemiddelde Focus hatchback, om maar wat te noemen. De stoelen zijn prima, en in de tegenwoordig zo normale absentie van knoppen en schakelaars werken de schermen keurig netjes, zij het wat weinig elegant. Je kunt, als je goed kijkt, aan sommige details heus wel zien dat de productiebudgetten niet oneindig waren.
Maar eigenlijk begrijp je ook niet dat ze het voor deze prijs kunnen doen. Hij voelt beslist niet dik 7.000 euro goedkoper aan dan een ID.3. Want inderdaad: zoveel scheelt het. En ja, ook onderweg zijn er imperfecties.
MG doet het weer, maar in een ander jasje
De demping is niet bijzonder geraffineerd en er is best wat windgeruis hoorbaar. Maar hij is vermakelijk. Hij betrekt je meer bij het nemen van een bocht dan zo’n beetje elke andere compacte EV. 30 jaar terug flikte de MG Maestro hetzelfde trucje. Zeg dat maar tegen je snobistische ‘merkbewuste’ vrienden. Alleen is dit geen erfgoed.
Het moderne MG heeft nul-komma-niks te maken met het oude. Het VK heeft het merk voor een appel en een ei verkocht en het kwam terecht bij de Chinese overheid. Daar kunnen mensen vanzelfsprekend moeite mee hebben – maar voorlopig zullen de meesten dit koopje toch maar moeilijk te weerstaan vinden.
7 reacties op “Waarom de MG 4 Electric ons Koopje van het Jaar 2022 is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


MG 4 Trophy review: Een prima auto, zolang hij niet te duur is

MG 4 XPower review: De minst hete hot hatchback waar we ooit in reden

Deze MG 4 XPower is een ‘hyper hatch’ voor een gunstige prijs

Kia Niro EV vs MG 4: Welke is de beste EV voor elke dag?

MG 4 Electric Standard review: Is de instap-MG het geld waard?

Dit zijn 15 cabrio’s met vierwielaandrijving (voor de wintersport?)

Is de elektrische MG Cyberster beter dan de Duitse BMW Z4?

Dit zijn de vier goedkoopste cabrio’s van Nederland

De MG 3 Hybrid is goedkoper en krachtiger dan de rest, hoe rijdt het dan? (review)

Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?

VIDEO: Rijden in de MG Cyberster

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Fijn voor je dat je zo’n immoreel figuur bent. Mensen zoals jij zijn de reden van de opkomst van uitwassen. Want ach, ‘die Oeigoeren zijn ook geen lieverdjes’, toch? Bah bah bah.
Veel mensen lijken te vergeten, dat een groot deel van onze (tech)producten (of onderdelen daarvan) uit China/Azië komen. Die worden ook zonder na te denken of zonder schuldgevoel aangeschaft. Maar goed, los van een politieke discussie. Ik vind de MG4 een puike auto. Een onderscheidend uiterlijk, ruim, scherp rijdend en een mooie actieradius. Er zijn zeker wat minpuntjes, die in diverse testen genoemd worden, maar die hebben bekende(re), vergelijkbare ‘Europese’ EV ook, maar kosten dan nog steeds 10 mille meer. Na 3 jaar met plezier in een MG ZS EV gereden te hebben, vind ik na een lange proefrit de MG4 een flinke vooruitgang. Dus na alle appels en peren vergeleken te hebben, vrijdag de MG4 luxury in Andes grijs besteld. Helaas is de verwachtte levertijd zo’n 6 maanden, maar dan kunnen we nog even doorsparen 🙂
Heb laatst in een nieuwe MG gereden. Bouwkwaliteit: 1995. Rijervaring: 1990. Elektronica gevoel: Alibaba punt kom. Dus gewoon troep.
Het is sowieso geen troep. Het regime deugt niet, daar begin ik het wel mee eens, maar om dan alles uit China maar als troep te bestempelen gaat me wel erg ver.
Getypt op telefoon of laptop die bomvol Chinees spul zitten en rijdend in auto’s die geen meter meer zouden doen als je alle Chinese componenten er uit zou halen.
Dit was nooit een probleem en nu ineens wel….?
Boter -> hoofd
Mensen die dit soort auto’s kopen, steunen daarmee de Chinese overheid en haar doelen. Die doelen zijn onder andere: het uitroeien van alle Oeigoeren, het kapot maken van industrie buiten China middels export subsidies en het schenden van intellectueel eigendom, het spioneren op buitenlandse burgers middels inzet van technologie. Bij al dit spelen zowel mensenrechten als het milieu geen enkele rol. Dus als je dit wil steunen, moet je vooral zo’n MG kopen.
Hoeveel Chinees bloedgeld hebben jullie gekregen om deze troep te promoten?