We snappen wel dat de koeien in Frankrijk lachen – dat zouden wij ook doen als we voor 80 cent per liter konden tanken. Eerder las je hier dat je met jouw auto beter geen goedkope E85 kunt tanken in Frankrijk, maar waarom eigenlijk niet? Waarom zouden we hier niet allemaal onze auto ombouwen om voor 30 euro de tank vol te gooien met ethanol?
E85-benzine (ook wel bio-ethanol genoemd) moet je niet verwarren met Euro 95. Het is niet benzine met octaangetal 85, maar benzine met 85 procent ethanol. Het is dus E10 met een drankprobleem. Auto’s die niet vanuit de fabriek ervoor zijn gemaakt, of achteraf zijn omgebouwd zijn om op het spul te lopen, zullen er kapot door gaan. In Brazilië, in Frankrijk en in Scandinavische landen kun je E85 bij veel tankstations krijgen.
E85 is onzuiniger dan normale benzine
Het eerste wat je je moet realiseren is dat je minder ver komt op een volle tank E85. Omdat er minder energie in ethanol zit dan in benzine, is een motor op E85 onzuiniger dan op benzine zonder ethanol. Volgens het Amerikaanse Department of Energy verbruikt een auto met E85 ergens tussen de 15 en 27 procent meer brandstof. Hier tegenover staat dat de ethanol hernieuwbaar is (en dus duurzamer) en dat het vaak goedkoop is.
Nog steeds klinkt het als een extreem goede deal; E85 is in Frankrijk bijvoorbeeld meer dan de helft goedkoper dan benzine, maar niet meer dan de helft onzuiniger. Dus: waarom hebben we in Nederland dan geen E85 aan de pomp? Om te beginnen zou de benzine met 85 procent ethanol hier niet zo goedkoop zijn als in Frankrijk, als gevolg van onze belastingregels.
Hier zou E85 duur zijn
De directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE) legt uit aan TopGear: ‘De Franse overheid stimuleert het gebruik van E85 door een flinke korting op de accijnzen.’ Met de huidige regels zou E85 in ons land waarschijnlijk niet goedkoop genoeg zijn om rendabel te zijn. ‘In Nederland krijg je wel wat korting op de accijns als je een hoger percentage hernieuwbare brandstof toevoegt, maar dat is te weinig om consumenten in beweging te krijgen’, voegt NOVE toe.
Ethanol wordt geproduceerd met plantaardige grondstoffen en is dus hernieuwbaar. Dit is nog een reden van de Franse overheid om het te stimuleren: de grondstoffen worden in Frankrijk verbouwd. Dit is ook waarom E85 zo populair is in Brazilië: ze hebben daar een enorme suikerindustrie en kunnen dit voordelig als grondstof gebruiken voor de ethanol.
Het is wel geprobeerd
Volvo was in 2007 openlijk een groot voorstander van E85-benzine en verkochten toen vijf modellen met een zogenoemde Flexifuel-motor. In die tijd deelde het merk motoren met Ford en ook dit merk bracht auto’s uit die op E85 liepen. Een jaar later gingen ze nog een stap verder met brandstofketen Tamoil: Volvo maakte de Flexifuel-modellen net zo duur als gewone benzinemodellen en Tamoil maakte E85 30 cent goedkoper per liter. Er waren toen 23 tankstations waar je E85 kon tanken.
Toch sloeg de brandstof niet aan en autofabrikanten stopten met het aanbieden van Flexifuel-modellen in Nederland. Dit was ook voor Tamoil de aanleiding om te stoppen van het aanbieden van E85. Op de website van Tamoil is te lezen dat ze nu E10 aanbieden als alternatief, maar dat doet elk tankstation in Nederland inmiddels. Het is dus niet allemaal de schuld van de accijnzen: mensen liepen blijkbaar gewoon niet warm voor E85.
Tegenargumenten voor bio-ethanol
Mensen die tegen bio-ethanol zijn, zullen zeggen dat het zonde is om eten te gebruiken als brandstof. Daar had Volvo in 2008 als een antwoord op: ‘Het E85-product van Tamoil wordt gewonnen uit onder meer houtsnippers en andere biomassa. De brandstof wordt dus niet uit granen geproduceerd en belast daardoor de voedselketen niet – een veelgebruikt argument tegen bio-ethanol.’ In Frankrijk zou momenteel minder dan 1 procent van de landbouwgrond gebruikt worden voor bio-ethanol.
E85 kan een mooie tussenoplossing zijn
NOVE is wel groot voorstander van E85: ‘Met E85 reduceren we de CO2-uitstoot veel sneller en het biedt een goede tussenoplossing in de energietransitie. In Frankrijk wordt trouwens veel gewerkt met retrofit, dat kost circa 1.000 euro, dus dat is snel terugverdiend. Daar krijg je (verplicht van de Franse overheid) garantie op de ombouw.’ Is het tijd voor een herkansing voor E85-benzine in Nederland?
Jpd heeft op 17 augustus 2024 geschreven:
Ik heb gezocht naar een ombouw set om op e85 te rijden.
Helaas kunnen direct ingespoten motoren er niet op rijden! Dat zijn bijna alle motoren.
WRJ heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Destijds twijfelde ik héél even over een bi-fuel Focus maar toen ik in de brochure las dat het onderhoudsinterval halveerde indien daadwerkelijk op ethanol gereden zou worden, was ik er al klaar mee.
Volgens de verkoper betrof het alleen een tussentijdse controle maar daarmee overtuigde hij me niet; mindere reikwijdte, moeilijk verkrijgbare ethanol tegen een niet eens lagere prijs plus meer garagebezoek…
…”Als ‘t zó moet, dan hoeft ‘t voor mij niet meer”, was mijn conclusie.
Harkot heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Beste WRJ,
Onderhoudsinterval halveerde is het tegenovergestelde van verdubbeling, je begrijpt het gewoon niet. Ben erg blij met mijn Saab 93 biopower, jammer dat het hier niet verkrijgbaar is. Rijdt overigens ook top op E10. En een Focus is natuurlijk geen Saab. Die heeft sowieso een onderhoudsinterval dat lager is dan van de meeste andere auto’s!
Aero XWD TX heeft op 27 juli 2024 geschreven:
En SAAB had natuurlijk zijn BioPower versie van de 9-3 en de 9-5..
Hiermee kun je zowel gewone euro 95 als E85 in de tank gooien En het rijden op E85 geeft bij SAAB extra vermogen en koppel. Het motormanagement i.c.m. de turbotechniek benutten het hogere octaangetal van bio-ethanol namelijk zodanig , dat er een forse vermogens- en koppelwinst gehaald wordt. Op benzine leverde mijn 9-3 Biopower 150 pk, op E85 werd de maximale turbodruk iets verhoogd en werd het piekvermogen 175 pk. Het het maximumkoppel ging van 240 Nm naar 265 Nm. Laat SAAB maar schuiven :-).
Maar helaas dus maar een paar tankstations in Nederland met E85 en net zo duur of duurder dan euro 95.
Kees heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Je kan het proberen om te tanken voor 0,85 euro de liter. Maar als je daarna al je rubber onderdelen moet vervangen word je niet blij
De overstap van e5 naar e10 was al een dingetje. Veel oudere auto’s kunnen dat niet.
Michael heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Mijn auto is niet geschikt voor E10, en voor het behoud van de rubberen onderdelen in het brandstofsysteem tank ik eigenlijk altijd al enkel V Power. Ik hoop toch wel dat E5 of ethanol vrije benzine zoals V Power blijft bestaan in NL
Golfjediesel heeft op 29 juli 2024 geschreven:
V-power komt als slechtste uit de test onder de premium brandstoffen. Je bent beter af met total of bp.
Ollie heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Ik heb een oude Ford focus met een flexifuel motor. Voor zover ik weet is er nog nooit e85 ingegaan. Kan ik deze in Frankrijk gewoon volgooien met e85 en snapt de computer dan zelf wat hij moet doen? Het lijkt mij verder een mooie tussenoplossing en misschien ook voor je auto duurzamer tov en lpg installatie..
Mike heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Dat hele ethanol gebeuren is keiharde onzin en stervensduur, je merkt het niet zolang een ander meer belasting afdraagt dan jij.
Het verhaal hier zegt het ook al 1 de staat subsidieert het op een bizarre manier en daarnaast betaal je minder aczijnzen.
Hier in Brazilië betaal je op elke liter brandstof 12% belasting om Ethanol te subsidiëren. Op elke 10 autos die op brandstof rijd, rijden rijd er 1 op ethanol, je betaalt ongeveer 1 Euro voor normaal loodvrij, 12% is subsidie voor ethanol, dat is dus 12 cent per liter, Dat is dus 1,20, dat is geld wat in de cultivatie van suiker en mais word gepompt. Ook al mislukt een oogst dan krijgen de boeren toch hun subsidie, die boeren verbouwen dus dat spul omdat ze altijd geld ontvangen, ze verbouwen geen ander voedsel dus de prijs van alles gaat omhoog, er wordt een kunstmatige vraag naar suikerbiet gecreëerd dus die prijs stijgt ook,
Op het moment dat meer mensen op ethanol gaan rijden krijg je dus de situatie dat of de boel volledig als een kaartenhuis in elkaar klapt omdat de gebruiker de volledige prijs gaat betalen, of niemand gooit nog ethanol in hun tank. Op het moment dat je al die groene belastingen uit de normale brandstof haalt dan zijn dit soort onzin producten niet meer houdbaar. Aan de pomp hier is ethanol maar 20% goedkoper en de ervaring en niet onderzoek toont aan dat je in de regel er 30% minder bereik mee hebt, terwijl het onderhoud aan je auto niet afneemt.
Ren heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Ja moet gewoon kunnen. Zou het zeker doen.
Rk heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Heb een s max gehad en kon gewoon switchen tussen beide brandstoffen.
Alleen minder km op de liter dus uiteindelijk geen verschil in verbruik en kosten tegenover benzine.
Rk heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Tenminste in Nederland….80 cent in Frankrijk is natuurlijk wel interessant.
Dieter heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Houtsnippers als afval van de meubelindustrie zijn er niet oneindig en voor gewassen moet je bossen kappen. Tenzij je de wereldbevolking halveert, dan is er genoeg grond voor de kweek van eten en bio-ethanol. Ze kunnen beginnen met het kindergeld af te schaffen of eindelijk eens met waterstof starten.
Ren heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Hier in de VS (en ik dacht ook zuid amerika) komt ethanol van mais. HEb zelf een truck die op e85 kan rijden maar heb nog nooit een pomp gevonden die meer dan 30% had.
E30 gaat gewoon in alle auto’s die regular nodig hebben. Werkt prima hier. Auto’s zijn al 30 jaar bruikbaar met ethanol (e10) zonder ook maar enig nadeel.
Dolfje heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Wat is kindergeld ouwe Duitsert en wat heeft het met houtsnippers te maken? 1% van de landbouwgrond terwijl E85 in heel Frankrijk te krijgen is, maakt toch al duidelijk dat het voor dat land rendabel is?
Fred heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Het is zoal slecht ethanol toe te voegen in benz,
De verbranding in de moter is te hoog zodat
In en uitgang cilinder zuiger en zuigerveren op ten duur inbranden.
FredVetklep heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Er zijn E85 conversiekits te koop voor onder de €200 voor ontzettend veel motoren. Heb nog nooit gehoord van problemen. Dus tenzij het in de doofpot wordt gehouden, zal het wel meevallen met de door Fred geopperde risico’s.
Luxinmundum heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Als je geen correct mengsel hebt’Lambdawaarde’ verbranden kleppen met andere brandstof ook. E 85 heeft een aanzienlijk hoger octaan wat veel meer vermogen kan opleveren als de ecu hierop gekalibreerd wordt , en zou het verschil niet zo groot mogen zijn van verbruik. Alcohol geeft ook een koelend effect bij evaporatie wat je bij benzine niet hebt.
Dm heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Inbranden? Ethanol je heeft net een koelend effect waardoor de motor temperatuur minder hoog oploopt.
Martin heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Vraag voor een techneut die er echt verstand van heeft : als ik mijn auto of motorfiets in Frankrijk helemaal voltooid met E85 en die dan direct leegrij in ca 600 km. En deze dus niet enkele dagen laat stilstaan!! En daarna de lege tank weer vul met premium benzine? Is er dan schade aan pakkingen, motor, injectie etc. ???
Robbert-Jan heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Nee waarschijnlijk zal er als je de brandstof niet de kans geeft om water op te nemen niet direct iets gebeuren. Met e85 klopt echter je lucht/brandstof verhouding niet meer want deze ligt anders als bij benzine. Ik zou het afraden om deze brandstof puur te tanken met standaard componenten in je brandstof systeem. Ik heb mijn volvo omgebouwd naar e85 en het enige wat ik gedaan heb is een aangepaste pomp gemonteerd en grotere injectoren. Maar hiervoor moet natuurlijk ook de software worden aangepast.
Ton heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Kansloos in Nederland. De fiscus zal het minimaal net zo zwaar belasten als benzine en dan zit je tegen dezelfde kosten per liter met een hoger verbruik opgescheept. Ze snappen er hier in Nederland niets van, inkomsten voor de overheid gaan voor het milieu.
Ren heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Precies. Vroeger was het excuus dat auto’s vervuilen en dus flink belast moesten worden. Nu er dus schoene alternatieven zijn blijkt dat een leugen. Het was/is/blijft een melkkoe.
Roelio heeft op 28 juli 2024 geschreven:
In Nederland zal geen burger hier profijt van kunnen ondervinden, Het wordt hier niet gestimuleerd iets bij te dragen aan een schoner milieu, hier wordt alleen gekeken hoe je nóg meer knaken kan pikken van de bevolking. Hoe goed sommige ideeën ook zijn in ons land wordt het onherroepelijk om zeep geholpen
@roelio heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Dit is echt totale onzin. Waarom zijn hier zoveel van die maffe wappies?
Ethanol is totaal niet biologisch aangezien er halve regenwouden voor gekapt worden. Wie denken jullie voorde gek te houden?!
Harm Pot heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Helaas klopt dit, zelfde geldt voor HVO100 (Eco diesel).
Ook alle over-stroom van inmiddels vergruisde zonnepanelen kan je gewoon voor de productie van ethanol gebruiken.
Dan heb je dus geen aardgas nodig om waterstof te maken (zucht)