Als je een beetje zoekt op E10-brandstof, dan kom je vanuit de autoliefhebberij eigenlijk maar weinig positieve dingen tegen. Het spul zou minder zuinig zijn, leidingen aantasten en water aantrekken, wat zorgt voor witte smurrie en een slecht lopende motor. Maar waarom zijn dezelfde autoliefhebbers zo gek op E85? En waarom produceren auto’s juist méér vermogen met dat spul? Je zou toch zeggen dat een overgroot bestanddeel ethanol in je brandstof alleen maar slechter is?
Om te beginnen blijven de tegenargumenten eigenlijk in stand. Ethanol trekt nog steeds vocht aan en niet alle auto’s zullen goed op het spul reageren. En ethanol bevat nog altijd minder energie dan pure benzine. Het verschil zit hem in dat je meer vermogen uit auto’s kunt halen als je ze specifiek afstelt op E85-benzine.
Onzuiniger, meer vermogen
Voor de duidelijkheid: E10-benzine bestaat voor maximaal 10 procent uit ethanol en E85 voor maar liefst 85 procent. Omdat er minder energie in ethanol zit dan in benzine, is een motor op E85 dus onzuiniger dan op benzine zonder ethanol. Maar door de motor op de brandstof af te stellen, kun je er wel meer vermogen uit halen. Daarom levert de Koenigsegg Jesko op normale benzine 1.280 pk en op ethanol 1.600 pk.
Benzine met 85 procent ethanol heeft een hoog octaangetal, soms wel 105. Zonder al te veel de diepgang op te zoeken, betekent dit dat je je motor met minder marge kunt afstellen zonder dat de boel in de soep loopt (door detonatie/pingelen, voor de liefhebber). Ook heeft de ethanol een groter koelend effect op de motor.
Perfect voor de racerij
E85 ontbrandt sneller, wat zorgt voor meer druk in de cilinders en dus meer vermogen. Ook zouden turbo’s hierdoor sneller opspoelen, wat weer zorgt voor meer power. Allemaal eigenschappen waardoor je – in de racerij bijvoorbeeld – het hogere verbruik graag voor lief neemt.
Ethanol is (als je het goed doet, en daar is wat discussie over momenteel) groen om te produceren, of in ieder geval CO2-neutraal. In onze hoek van Europa komt E85 nog niet veel voor, maar in Brazilië en Zweden kom je het heel geregeld tegen. In Nederland zijn er een handjevol tankstations te vinden die het spul aanbieden. Maar nogmaals: gooi het niet zomaar in je tank.
Daniel heeft op 29 november 2022 geschreven:
Compleet fout artikel E85 trekt geen water aan het mengt met water en verbrand het dus mee tijdens het rijden, bij benzine blijft het in de tank en creëert het roest het vermogen is veel hoger de uitstoot veel netter, het verbruik licht 15 % hoger houd de motor koeler en je auto moet dan afgesteld worden op e 85 of je moet een flexfuel auto hebben e85 bevat 15% ethanol en tast dus geen enkele leiding aan weer zo een hoax. E85 of hoger zou gewoon een standaard moeten zijn. Artikel klopt niet.
Tjib heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Jouw reactie klopt ook niet pik. e85 bevat 85% ethanol en 15% benzine.
RallyFan heeft op 27 november 2022 geschreven:
ik heb er rally op gereden op E85 en het was geweldig spul. een oude E30 is perfect om te bouwen en af te stellen. Weer een geweldig mooi initiatief wat door de overheid zelf compleet om zeep is geholpen.. En nu ineens groen electrisch lopen doen… Echt schandalig..
Het was een paar cent duurder om te maken maar als je dan niet eens de accijns een beetje aanpast, wordt het gelijk een stukje duurder aan de pomp… Ze zouden het meoten stimuleren ipv tegenwerken..
Nu nergens meer te krijgen. toendertijd was het bij sommige Tamoil pompen te koop…
Pieter heeft op 27 november 2022 geschreven:
In Frankrijk ook gemeengoed, 60 cent per liter.
Enige is dat de auto beschikt moet zijn (veel Zweedse autos, zoals mijn zijn dat), en je voldoende rijdt.
In de winter kan het zijn dat de auto meer moeite heeft om op te starten, vandaar bijna altijd voorzien van motor verwarming.
In Zweden zie je aansluitingen vaak bij bijvoorbeeld de parkeerplaats van de supermarkt.
Prima spul, onze auto rijdt er top op, alleen moet je niet in je auto gooien waar je bijna niet mee rijdt.