Een ongelukje krijgen met een auto is altijd gedoe, maar met een zeldzame Ferrari mag je het gedoe gerust keer tien doen. Maar wat gebeurt er als een Ferrari Enzo of een andere auto van 2+ miljoen crasht? Want kun je zo’n zeldzame auto wel verzekeren en is ie überhaupt nog te repareren? We zoeken het voor je uit.

‘Feitelijk gezien gebeurt er hetzelfde als bij een gewone “dagelijkse auto” bij een zware aanrijding’, vertelt een woordvoerder van AABnet aan TopGear. Het bedrijf biedt verzekeringen aan voor exclusieve auto’s, al is het niet de verzekeraar van deze Enzo. Het grote verschil is dat er bij supercars gekeken wordt naar de taxatiewaarde en niet naar de dagwaarde.

De waarde is anders dan bij normale auto’s

Bij de auto die bij jou voor de deur staat, kijkt de verzekeraar naar zaken als het type auto, het bouwjaar, de kilometerstand en de uitvoering. Aan de hand daarvan wordt een dagwaarde berekend. Stel je hebt een ongelukje, dan kijkt een schade-expert naar de kosten van de reparatie. Zijn de kosten te hoog voor de waarde van de auto en is het dus niet meer de moeite waard om te repareren, dan is je auto economisch total-loss. Hij wordt dan niet meer gerepareerd.

Bij auto’s als de Ferrari Enzo gaat dat net even anders. In tegenstelling tot een Kia Picanto is deze supercar alleen maar meer waard geworden de afgelopen jaren. De auto kostte nieuw rond de 900.000 euro, maar de waarde gaat (vóór het ongeluk) nu richting de 3 miljoen euro. Dit noem je de taxatiewaarde. Bij exclusieve verzekeringen wordt gekeken naar deze waarde en wordt er ook uitgekeerd aan de hand van deze waarde.

De Ferrari Enzo stond op groene platen, is hij dan verzekerd?

AABnet plaatst nog een kleine kanttekening als het gaat om de verzekering: ‘Als het gaat om een auto uit de handelsvoorraad betekent het niet dat de auto altijd verzekerd is voor rij-risico.’ Hoewel dit bij doorsnee dealers ongetwijfeld een issue zou kunnen zijn, durven we wel aan te nemen dat een Ferrari-dealer dit soort zaakjes wel op orde heeft.

Is de Ferrari in Baarn total-loss?

Met een waarde in de miljoenen kun je een hoop reparatiekosten maken voordat het niet meer de financieel moeite waard is. Technisch total-loss bestaat ook nog, maar bij een Ferrari kun je in principe ook alles nog vervangen voordat het reparatiebudget op is.

Met een totale productie van 400 exemplaren verdwijnt deze Enzo dus écht niet in de crusher. Dus hoewel het onmogelijk is om aan de hand van foto’s een schadebedrag te bepalen, durven we wel te wedden dat er iemand is die deze Ferrari Enzo gaat oplappen. Een argument hiervoor komt uit 2006.

Het is niet de eerste gecrashte Enzo Ferrari die wordt opgeknapt

Zo crashte er bijvoorbeeld in 2006 een Ferrari Enzo in Amerika. Deze auto brak letterlijk doormidden en de V12-motor lag enkele meters verderop. Tien jaar later verscheen dezelfde Ferrari volledig opgeknapt op een veiling. De Enzo kreeg een certificaat van Ferrari dat ie weer in orde was en hij bracht in 2016 omgerekend 1,5 miljoen euro op.

Foto: Tim Scott / RM Sotheby’s

Wie gaat de Ferrari opknappen?

Als de Ferrari inderdaad nog te redden is, dan is de vraag wie het mag oplossen. Er zijn specialisten in Nederland die een hoop kunnen, maar het kan ook zomaar zijn dat de Enzo naar Ferrari Classiche gaat. Dit is de officiële restauratieafdeling van Ferrari. Hier kan de Enzo ook weer een officieel certificaat van goedkeuring krijgen van Ferrari, wat weer goed zou zijn voor de waarde.

De Ferrari Enzo verdwijnt voorlopig waarschijnlijk van de radar. Er zal flink wat werk gaan zitten in het op waarde schatten van de schade en het afhandelen van het papierwerk. Wie weet verschijnt de auto over een paar jaar weer bij een veiling of in de showroom.

Reacties

  • Johan heeft op 23 januari 2022 geschreven:

    net zo als normale auto’s 🤣 gewoon naar de sloop en uitkering van de verzekeraar .. neem aan dat het verzekerd was 👍

    Reageer
  • Jaskn heeft op 21 januari 2022 geschreven:

    Lekkr hoor mag de persoon van de kia picanto lekker meebetalen aan de ovrrwaardd

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)