Vandaag hebben we in het hoekje ‘onbereikbare supercars waar je zelfs bang voor zou zijn om bij in zijn buurt te ademen’ iets moois in de aanbieding. Een nieuwe Ferrari Enzo én nieuwe Maserati MC12 gaan richting veiling. De twee supercars komen uit dezelfde collectie en zijn in een onberispelijke staat gehouden. Daarom verwacht de veiler dat de waarde van de broers verdubbeld is.

We noemen ze broers, omdat de MC12 in theorie een Maserati-kopie van de Enzo is. Het zit zo: de Enzo kwam als eerst en was een herdenkingsmodel aan de legendarische oprichter van het merk. Schumacher werkte mee aan de bouw en zodoende kwam er allerlei F1-tech in de Enzo. Ook nu zijn de specificaties erg indrukwekkend: een atmosferische 6,0-liter V12 zorgt voor 660 pk en bijna een identiek aantal Newtonmeters aan koppel.

Wat later kreeg Maserati toestemming om de ophanging, motor en race-versnellingsbak te gebruiken om zijn eigen creatie te bouwen op basis van de Enzo. Genoeg druk dus op de schouders van Maserati. Maar het bedrijf leverde. De MC12 vierde de terugkeer in de autosport van het merk na 37 jaar afwezigheid. Er werden er maar vijftig gebouwd met deze prachtige kleurstelling gedurende twee jaar. Je begrijpt dat dat de waarde ten goede komt.

De veiling van de nieuwe Ferrari Enzo en Maserati MC12

Nu zijn er twee exemplaren ‘over’ die nauwelijks aangeraakt zijn. Voor de goede orde: de Ferrari Enzo heeft 228 kilometer gelopen, de Maserati MC12 333 kilometer. Roman’s International mag de auto’s veilen en heeft al een bedrag in gedachte waarvoor de auto’s weg moeten gaan: 10 miljoen pond per stuk. In onze valuta is dat ongeveer 11,5 miljoen euro. De originele prijs van de Enzo was 450.000 pond en de MC12 kocht je voor een half miljoen.

TopGear sprak met Tom Jaconelli over de auto’s die hij veilt. ‘Of je nu een veeleisende enthousiast bent of een visionaire investeerder, de Maserati MC12 en Ferrari Enzo zijn niet zomaar auto’s, maar kunst en geschiedenis op wielen met ieder een eigen erfenis en het toppunt van hedendaagse techniek van twee van de meest emotionele automerken ter wereld’, zegt hij. We tellen precies acht te vaak gebruikte clichés, en jij?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)