
Als je een auto koopt, is het toch fijn om te weten dat je überhaupt kunt tanken. We vermoeden dat de beschikbaarheid van waterstof voor veel kopers toch wel een dingetje is, net als de kosten voor het plofwater en de prijs van een waterstofauto. Honda neemt nu de angst om stil te vallen een beetje weg door een waterstofauto te introduceren die je ook kunt opladen aan het stopcontact. Jazeker, de Honda CR-V e:FCEV is een plug-in hybride waterstofauto.
De volledig elektrische actieradius van de waterstof-PHEV is net geen 50 kilometer. Daarmee is het zeker geen volwaardige EV, maar het is een geruststellende gedachte om te weten dat je altijd thuis kunt komen – al duurt het misschien langer door een extra laadstop. Volgens Honda is de actieradius van de batterij perfect om de dagelijkse zaken te doen. Als je verder moet rijden, dan kun je in totaal 435 kilometer rijden met hulp van waterstof.
Onder de waterstof-PHEV van Honda zit geen verbrandingsmotor, maar een brandstofcel. Deze unit zet waterstof om in elektriciteit voor de batterij en de aandrijving is dus altijd elektrisch. De elektromotor tussen de voorwielen zorgt voor 176 pk en 310 Nm. Voor de liefhebbers: de batterij meet 17,3 kWh en er gaat 4,3 kilo waterstof in de tanks. Het totale gewicht van de Honda CR-V e:FCEV communiceert het merk niet, maar het ding zal wel iets wegen door de batterij en de brandstofcel.
De waterstof-PHEV is niet voor Nederland
Voorlopig kunnen alleen klanten in de Amerikaanse staat Californië de Honda CR-V e:FCEV leasen. Dat de SUV niet verkocht wordt, zegt misschien ook wel iets over de experimentele aard van de auto: aan het einde van de leasetermijn kan Honda ze allemaal terugnemen. Zo krijg je bijvoorbeeld geen verhalen van mensen die een offerte kregen van een ton voor de reparatie van hun waterstofauto.
De timing van de auto is opvallend, want het lijkt niet per se lekker te gaan met waterstof in Californië. Shell sluit de deuren van waterstoftankstations en Toyota gooit zijn waterstofauto in de uitverkoop. Maar wie weet is een waterstof plug-in hybride precies wat de waterstofrevolutie nodig heeft. Honda laat in het persbericht niet weten wat de waterstof-PHEV moet kosten per maand.
2 reacties op “Honda komt met auto die je kunt opladen én voltanken met waterstof”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Honda presenteert drie nieuwe SUV’s: ZR-V, CR-V en e:Ny1

Max Verstappen scheurt met Honda CR-V Hybrid Racer

Honda legt de motor uit een IndyCar in een CR-V (die nu 800 pk heeft)

Honda is bezig met een CR-V met 800+ pk en een enorme vleugel

Honda gaat in 2024 een plug-in hybride CR-V op waterstof bouwen

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Hoe kan het dat je met een accu van 17,3 kWh toch maar 50 km puur elektrisch kunt rijden?
Gevalletje “Lost in translation”?
Gevalletje negatief interpreteren?
Je kunt dit ook positief benaderen:
Dit lijkt op:
1) Bruto/netto capaciteit accu
2) Realistisch bereik (Geen WLTP oid)
3) Accu niet helemaal leeg rijden
De keuze is aan u…