
Als je een auto koopt, is het toch fijn om te weten dat je überhaupt kunt tanken. We vermoeden dat de beschikbaarheid van waterstof voor veel kopers toch wel een dingetje is, net als de kosten voor het plofwater en de prijs van een waterstofauto. Honda neemt nu de angst om stil te vallen een beetje weg door een waterstofauto te introduceren die je ook kunt opladen aan het stopcontact. Jazeker, de Honda CR-V e:FCEV is een plug-in hybride waterstofauto.
De volledig elektrische actieradius van de waterstof-PHEV is net geen 50 kilometer. Daarmee is het zeker geen volwaardige EV, maar het is een geruststellende gedachte om te weten dat je altijd thuis kunt komen – al duurt het misschien langer door een extra laadstop. Volgens Honda is de actieradius van de batterij perfect om de dagelijkse zaken te doen. Als je verder moet rijden, dan kun je in totaal 435 kilometer rijden met hulp van waterstof.
Onder de waterstof-PHEV van Honda zit geen verbrandingsmotor, maar een brandstofcel. Deze unit zet waterstof om in elektriciteit voor de batterij en de aandrijving is dus altijd elektrisch. De elektromotor tussen de voorwielen zorgt voor 176 pk en 310 Nm. Voor de liefhebbers: de batterij meet 17,3 kWh en er gaat 4,3 kilo waterstof in de tanks. Het totale gewicht van de Honda CR-V e:FCEV communiceert het merk niet, maar het ding zal wel iets wegen door de batterij en de brandstofcel.
De waterstof-PHEV is niet voor Nederland
Voorlopig kunnen alleen klanten in de Amerikaanse staat Californië de Honda CR-V e:FCEV leasen. Dat de SUV niet verkocht wordt, zegt misschien ook wel iets over de experimentele aard van de auto: aan het einde van de leasetermijn kan Honda ze allemaal terugnemen. Zo krijg je bijvoorbeeld geen verhalen van mensen die een offerte kregen van een ton voor de reparatie van hun waterstofauto.
De timing van de auto is opvallend, want het lijkt niet per se lekker te gaan met waterstof in Californië. Shell sluit de deuren van waterstoftankstations en Toyota gooit zijn waterstofauto in de uitverkoop. Maar wie weet is een waterstof plug-in hybride precies wat de waterstofrevolutie nodig heeft. Honda laat in het persbericht niet weten wat de waterstof-PHEV moet kosten per maand.
2 reacties op “Honda komt met auto die je kunt opladen én voltanken met waterstof”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Honda presenteert drie nieuwe SUV’s: ZR-V, CR-V en e:Ny1

Max Verstappen scheurt met Honda CR-V Hybrid Racer

Honda legt de motor uit een IndyCar in een CR-V (die nu 800 pk heeft)

Honda is bezig met een CR-V met 800+ pk en een enorme vleugel

Honda gaat in 2024 een plug-in hybride CR-V op waterstof bouwen

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Hoe kan het dat je met een accu van 17,3 kWh toch maar 50 km puur elektrisch kunt rijden?
Gevalletje “Lost in translation”?
Gevalletje negatief interpreteren?
Je kunt dit ook positief benaderen:
Dit lijkt op:
1) Bruto/netto capaciteit accu
2) Realistisch bereik (Geen WLTP oid)
3) Accu niet helemaal leeg rijden
De keuze is aan u…