Wielkastontluchters – het moet wel het minst sexy woord zijn dat we ooit hebben bedacht. Het is dan ook uit nood geboren – we hebben werkelijk geen idee hoe die dingen in het echt heten. En je begrijpt hopelijk wel meteen wat we bedoelen: die kleine inkepinkjes (nee, niet inke-pinkjes: INkepinkjes) achter de voorwielen van veel hedendaagse BMW’s.
En andere auto’s, maar we houden het even bij BMW. En wel hierom. Het begon allemaal, als we ons niet vergissen, bij de 3-serie GT in 2013. Kleine ‘kieuwen’, die bedoeld zijn om de luchtwervelingen in in de wielkasten te verminderen. Een aardig, onderscheidend detail, en zowaar nog functioneel ook.
Dachten we toen. Want al snel vonden ze hun weg naar veel andere modellen (de 4-serie, 5-serie en X5, om er maar een paar te noemen. Maar nooit naar de ‘gewone’ 3, opmerkelijk genoeg). En werden ze groter, kregen een omlijsting van chroom. Langzaam maar zeker veranderden ze van functioneel designdetail in een stijlelement. En dan moet je oppassen. want dan wil het nog wel eens uit de hand lopen.
Wielkastontluchters worden bling
En dat gebeurde dan ook. Want kijk nou eens wat er gebeurd is bij de X7. (Ja, en bij de nieuwe 7-serie, maar die hebben we al genoeg te grazen genomen.) Dat zijn geen functionele wielkastontluchters meer, dat is een soort twee meter lange chromen hockeystick geworden.
Alleen geschikt voor de Grote Vriendelijke Reus, zodat ook die niet meer hoeft te bukken bij het knikkeren. Het is een volkomen potsierlijk bling-geval, dat je eigenlijk alleen maar mooi kunt vinden als je rapper of Chinees bent. Niets ten nadele van die twee, hoor, die hebben vast en zeker ook hun kwaliteiten. Alleen niet op het gebied van smaak.
Hetzelfde kun je in zekere zin natuurlijk zeggen over de grilles van de X7 en 7-serie. Ook hier is functie tot vorm verheven, tot groot genoegen van iedereen (maar dan ook alléén van hen) die de beschikking had over wat Photoshop-skills en een internetaansluiting. Vooruit – is het toch nog érgens goed voor…
Reacties