Je wordt tegenwoordig (nou ja, eigenlijk altijd al, maar tegenwoordig wel héél vaak) genept waar je bij staat. Een hoop details aan een auto hebben wel degelijk een functie, maar veel zijn er maar voor één ding: om jou op het verkeerde been te zetten. Met dat soort details is het een beetje zoals met plastische chirurgie: van een afstandje lijkt het heel wat, maar kom dichterbij en je kunt je behoorlijk bekocht voelen.

We hebben het al eens gehad over de grootste steen des aanstoots in dezen: neppe uitlaten. Van die stoere, brede, liefst chroomomrande units aan weerszijden van een auto, die doen vermoeden dat zich onder de motorkap op z’n minst een V8 van een litertje of vier bevindt. Tot je gaat kijken, en ziet dat achter dat plastic machtsvertoon één lullig pijpje schuilt. Aan één kant. En dan voel je je toch alsof je zojuist een extreme close-up van Marijke Helwegen hebt bekeken.

Nep-luchtinlaten

Waarschijnlijk nog epidemischer dan neppe uitlaten zijn hun broeders-van-andere-moeders: nep-luchtinlaten. Als je er op gaat letten, word je er gek van: ze zijn werkelijk overal. Neem de Hyundai Kona op de eerste foto. Die luchtinlaten onder de koplamp: hartstikke nep. Daar komt geen microgram lucht doorheen. Of die stoere luchtinlaten/koelingsgaten op de motorkap van de Kia Stinger. Het maakt niet eens uit dat we eigenlijk niet weten wat ze zijn, want ze zijn helemaal niks. Behalve nep, dan. Die Stinger grossiert sowieso in plastic fantastic nepzooi, want minimaal de helft van zijn zwarte ‘gaas’ laat helemaal niets door. Waarmee we, begrijp ons niet verkeerd, niks willen zeggen over de Stinger an sich. Fijne auto. Of over de Hyundai Kona, die ook al uit zijn voegen barst van het non-functionele plastic. En die, extra plusje, niet eens nep-uitlaten heeft.

Zoals we ook graag willen aannemen dat mevrouw Helwegen heus een erg prettig mens in de omgang is. Wij zien het alleen liever iets natuurlijker…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)