Rode knipperlichten: designdetails

Onzinnig, onnodig, minder veilig – maar wel verdraaid cool

Chevrolet Corvette rode knipperlichten

Ook jij hebt vast iets onbenulligs wat je fascineert, blij maakt of juist dwarszit, waarvan je zeker weet dat de rest van de wereld het niet begrijpt. Misschien ben je er zelfs van overtuigd dat mensen je volkomen voor gek zouden verklaren als ze ervan afwisten. Ik slik m’n eigenwaarde weg en kom er hier maar gewoon voor uit: mijn stiekeme pleziertje is rode knipperlichten, zoals je die tegenkomt op geïmporteerde Amerikaanse auto’s. Het liefst in de variant dat er geen apart knipperlicht is, maar het remlicht aan de betreffende kant gewoon aan- en uitgaat.

Design boven alles

Waar zo’n afwijking in vredesnaam vandaan komt? Geen idee. Ik hou van Amerikaanse auto’s en ik hou van Amerikaans design, met alle overvloedigheid die daarbij hoort. Misschien vind ik het daarom juist interessant dat ze op het vlak van knipperlichten een stukje minimalisme toepassen. Of misschien is het de notie dat ze design boven alles plaatsen, aangezien een enkele rode lamp er nu eenmaal strakker uitziet dan een kleurig cluster. Hoe dan ook: wanneer ik ergens een oude Amerikaanse auto opduikel, móét het voor mij de originele versie zijn. Ik kan niet leven met een aangepast, breed beplaat, oranje oplichtend Europees exportgeval. (Een uitzondering daargelaten, maar die knipperde oorspronkelijk ook nooit rood.)

Ik bof maar dat ik in Nederland woon, want rode knipperlichten zijn hier gewoon toegestaan. In bijvoorbeeld Engeland moet je je Amerikaan uitrusten met losse extra lampen, of je achteruitrijlichten tot oranje knippers ombouwen. Aan de ene kant een beetje onbenullig, want als op een auto iets knippert, ongeacht de kleur, snap je best wat er bedoeld wordt. Aan de andere kant wijzen talloze onderzoeken uit dat oranje richtingaanwijzers eerder en beter worden gezien, en dus veiliger zijn.

Wetgeving

In de beginjaren van de auto was het best te verklaren dat alle functies in één lamp werden gepropt. Maar waarom er anno 2019 nog steeds fabrikanten zijn die hun remlichten een dubbele functie geven, in plaats van een amber segment aan te brengen dat wereldwijd geldt als de standaard en bewezen beter werkt? Het heeft deels te maken met de Amerikaanse wetgeving (waarschuwing: saaie PDF), die onder meer een bepaalde grootte vereist voor het knipperende gedeelte van licht-unit. Daarom zie je in de VS ook veel Europese auto’s rijden met rode richtingaanwijzers, ondanks dat oranje daar ook gewoon is toegestaan.

Als ik nog eens een ontwerper van autolampen tegen het lijf loop, zal ik vragen of dat de enige reden is. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er vooral ook een designgedachte achter zit. Dat de esthetiek niet zelden de overhand krijgt wanneer voor Amerikaanse modellen de verlichtingsbeslissingen vallen.

Misschien is dat wel waarom we het gebruik van rode knipperlichten moeten blijven aanmoedigen. Omdat het een extra manier is waarop merken of modellen zich te midden van alle regels en standaarden kunnen onderscheiden. Zie bijvoorbeeld de video hieronder van de sequentiële lichten waarmee Ford de Mustang in de VS uitrust. Dat wil jij toch ook?

Ford Mustang: de coolste rode knipperlichten

Het tegengeluid

YouTuber Technology Connections is een nog grotere lampjes-nerd dan ondergetekende, want hij gaat bijna een kwartier los op rode knipperlichten en waarom ze zo’n slecht idee zijn. Oké, goed punt, is waar, maar toch…

Reacties
  1. 1scheveninger zegt op 12 augustus 2019 om 12:52:

    Het mooiste knipperlicht dat ik ken zit achterop op een Chevrolet Caprice: drie lampen per kant die sequentieel aangaan in een naar de buitenkant vloeiende beweging, prachtig! (De leds van huidige modellen zoals bijv. Audi apen dit effect nu na.) Ik heb korte tijd genoten van een Caprice Classic 1978 die dit had.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws