Denk je aan rally in de jaren tachtig, dan denk je aan Groep B. En vervolgens denk je ongetwijfeld aan het dominerende Audi met de allesverwoestende quattro-vierwielaandrijving. Na de eerste kampioenstitel in 1982 leek er niets in de weg te staan van de Audi Quattro. En al helemaal niet een achterwielaangedreven Lancia 037 met de motor uit een Abarth 131. En toch: in 1983 ontvouwde zich een van de meest legendarische gevechten uit de rallygeschiedenis.

Of het de Lancia 037 was die het Audi zo lastig maakte, valt te betwisten. In werkelijkheid was het de fenomenale Walter Röhrl in combinatie met sluwe technieken van het team. Zo bestelde teambaas Cesare Fiorio bijvoorbeeld 300.000 kilo zout uit Italië en liet het over de hele besneeuwde koers uitstrooien. Andere teams wisten hier niets van en startten met sneeuwbanden. Lancia, op slicks, pakte de overwinning.

Bij een andere etappe was een groot deel van de baan bedenkt met sneeuw, maar lang niet alles. Met alleen noppenbanden zou je er dus niet komen. Daarom wisselde het team halverwege de race de wielen van de auto voor exemplaren met noppen. Nergens stond dat dat niet mocht, dus deed Lancia het gewoon. Ja, Groep B is het wilde westen uit de rallywereld.

Zo ging het het hele seizoen door. Uiteindelijk wonnen Walter Röhrl en Christian Geistdörfer het constructeurskampioenschap in de Lancia 037. Röhrl had zelfs de coureurstitel kunnen winnen, maar toen Lancia genoeg punten binnen had, stopten ze direct met racen. Het scheelt dat de Duitse rallyheld totaal geen zin had om kampioen te worden. Hij wilde een normaal leven leiden, zonder al die aandacht.

Röhrls Lancia 037, met onschatbare historische waarde, kan nu van jou zijn. De auto is ergens in de jaren tachtig compleet gerestaureerd en ziet er fantastisch uit. De verkoper vraagt 995.000 euro voor de Lancia 037. En gezien andere klassiekers voor vele miljoenen gaan, lijkt ons dit het koopje van de eeuw.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear