Hoe overtuig je Europeanen ervan dat je als Chinees telefoonmerk ook prima auto’s kunt bouwen? Volgens Xiaomi is dat om de Europese concurrenten aan te vallen op de Nordschleife. Daarom pakt Xiaomi de SU7 grondig aan. De nieuwe creatie heet de Xiaomi SU7 Ultra en kan daadwerkelijk de Taycan Turbo GT aan het rillen krijgen. In ieder geval op papier.

Xiaomi heeft bijzondere namen bedacht voor de elektromotoren. De ene noemen ze V8s en de andere V6s. Tja, als Porsche Turbo-badges op EV’s mag plakken, mag dit ook. Samen zorgen de drie elektromotoren (twee keer de V8s en één V6s) voor 1.548 pk aan vermogen. Daarmee zou een 0-100-tijd mogelijk zijn van 1,97 seconden. 0-200 km/u duurt 5,97 seconden en de 0-300 slechts 15 seconden. De topsnelheid is 350 km/u.

Aerodynamische aanpassingen aan de EV

Xiaomi begrijpt dat er voor een Ringrecord met de SU7 Ultra meer nodig is dan snelheid op een recht stuk. Daarom is er een nieuwe voorbumper met een flinke splitter. In het midden is een ruimte overgelaten lucht te begeleiden. Die lucht gaat via twee gaten in de klep boven de frunk over de auto heen. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij de Ferrari 488 Pista.

Daarnaast zijn de voorste wielkasten wat naar binnen gevouwen aan de achterkant. Wederom om de wind te begeleiden. Tot slot is de diffuser nog wat agressiever en zit er een gigantische achtervleugel bovenop de achterklep. Alles bij elkaar zou de auto met een gewicht van 1.900 kilo ruim 2.000 kilo aan neerwaartse druk kunnen genereren.

Het Ringrecord waar de Xiaomi SU7 Ultra voor gaat

Verder is er een speciale racebatterij die je met 897 volt kunt opladen. Vind je een lader die snel genoeg is, dan is de accu binnen twaalf minuten weer vol. Dit jaar moet het prototype klaar zijn en wat ronden op de Nordschleife hebben gereden. Volgend jaar komt er een productieversie en gaat Xiaomi proberen het ronderecord voor de snelste elektrische vierdeursauto te breken. Dat record staat nu op naam van de Porsche Taycan Turbo GT.

Reacties

  • Mark heeft op 5 september 2024 geschreven:

    Die koplampen lijken verdacht veel op die van een mclaren 720s

    Reageer
  • Dave heeft op 23 juli 2024 geschreven:

    Even los van alle politiek: zou toch fantastisch zijn als dit lukt?
    In ieder geval als het niet om een one-off gaat, maar om een echte productie-auto die je vrijwel gelijk gewoon kunt kopen?
    Gebouwd door een nieuwkomer op de automarkt, en dan met een massa waar een moderne BMW uit de M lijn jaloers op is.

    • @Dave heeft op 23 juli 2024 geschreven:

      Fantastisch toch, op basis van gestolen IP, met ongelimiteerde subsidies vanuit een kwaadaardig regime en waarschijnlijk onder werkomstandigheden die wij onze slaven 200 jaar geleden nog niet eens aan zouden doen. Nee, dat is echt iets wat je als consument met enig moreel besef zou moeten kopen…

      • Jaap heeft op 23 juli 2024 geschreven:

        Idd klassiek staaltje sportswashing. Opeens lijkt China minder eng omdat ze een rondje over de Nordschleife rijden. Laat je niet voor de gek houden: ook dit bedrijf staat onder controle van de overheid en geeft de overheid een achterdeurtje om alles denkbare data binnen te halen via smartphone en auto’s.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • @topgear heeft op 22 juli 2024 geschreven:

    Een dag zonder promotie voor die Chinese troep, een dag geen blad gemaakt?

    Wat een treurig niveau…

    Reageer
  • Doe maar niet heeft op 22 juli 2024 geschreven:

    Een telefoon van Xiaomi staat al vol met spyware, dus die barrels van ze wil je ook niet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)