Met een blanco vel papier een zonneauto ontwikkelen, geeft ongetwijfeld het efficiëntste resultaat. Maar dan zit je met de ontwikkeling en de productie van een volledig voertuig – en dat blijkt in de praktijk erg lastig. Het Duitse Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems pakt het daarom anders aan: zij ontwikkelen zonnepaneelfolie voor bestaande auto’s.
Op de dakdrager een zonnepaneel leggen is een optie, maar dat ziet er niet zo mooi uit. Fraunhofer ISE bedacht daarom een folie met geïntegreerde zonnepanelen die op de bestaande motorkap en het dak bevestigd kan worden. De zonnefolie op het prototype is zwart, maar volgens de onderzoekers kan de wrap in elke kleur worden uitgevoerd. Daarnaast willen ze de folie nog wat mooier maken dan het nu is.
Bij de Volkswagen Polo op de foto’s is alleen de motorkap met de wrap beplakt. Waarschijnlijk koop je de folie straks op maat – je wilt niet zomaar in de zonnepanelen gaan snijden. Het vermogen van de zonnefolie zou 115 watt zijn. Hoe groter de auto, hoe interessanter het wordt.
Als de productie flink opgeschaald zou worden, dan zou een motorkapfolie slechts 100 tot 150 euro moeten kosten, zo meldt Der Spiegel. Wie de motorkap én het dak zou bedekken van een EV, zou in een relatief zonnige stad als Freiburg 4.000 kilometers per jaar op zonne-energie kunnen rijden. Misschien toch maar geen glazen dak bestellen op je volgende EV?
Zonnepaneelfolie voor brandstofauto’s en EV’s
De folie zou geschikt zijn voor zowel elektrische auto’s als auto’s met een verbrandingsmotor. In het geval van EV’s zouden de zonnepanelen de hoofdaccu opladen voor extra actieradius. Bij benzineauto’s zouden zaken als de navigatie en ruitenwissers van stroom voorzien kunnen worden. Zo hoeft de dynamo niet te werken en dat scheelt weer brandstof. Het is nog niet bekend wanneer de folie klaar is voor productie en wanneer jij je auto mag beplakken.
Passie heeft op 8 september 2023 geschreven:
Als daar de airco in de zomer op kan draaien heb je al een hele mooie actieradius oplossing.