
Het Nederlandse Lightyear en het Duitse Sono lieten los van elkaar zien dat een volledig nieuwe zonneauto ontwikkelen én verkopen nog net eventjes een brug te ver is. Zonnepanelen op bestaande modellen aanbieden, daar zit voorlopig misschien meer brood in. Dat denken Abt en Volkswagen in ieder geval, want vanaf volgend jaar kun je zonnepanelen bestellen voor je VW ID. Buzz.
Bij Abt kun je nog altijd terecht om de turbodruk van je Audi te verhogen, maar ze werken tegenwoordig ook aan elektrische auto’s. Zo zijn ze bezig met inductieladen voor de ID-serie, maar ze bieden vanaf 2024 ook zonnepanelen aan voor de VW ID. Buzz. Overigens monteert Volkswagen het dak voor je, dus garantie zal geen probleem zijn.
Hoeveel kilometer kun je gratis rijden?
Het zonnedak is goed voor 600 Watt, wat voor nu goed moet zijn voor maximaal 3.000 kilometer per jaar. Dat is inderdaad net genoeg voor een ritje naar de supermarkt op en neer, maar het zijn toch al snel vijf tankjes benzine. Ze zijn overigens ook nog bezig met een 1.000-Watt versie, die dan zo’n 5.000 kilometer moet geven.
Interessanter dan de gratis kilometertjes, is de toepassing voor campers. Als je zorgt dat je met een redelijk volle accu bij de kampeerplek arriveert, dan kun je met hulp van de zon heel prima off grid ergens kamperen. Je elektronica werkt dan zonder dat je ergens aan het stroom hoeft te hangen. Best handig als Volkswagen binnenkort met de ID. Buzz California komt.
Het dak met zonnepanelen voor de ID. Buzz gaat volgend jaar in productie. Wat het zonnedak moet gaan kosten, is nu nog niet bekend.
Eén reactie op “Zoveel kilometer per jaar kun je gratis rijden met het nieuwe zonnedak van de VW ID. Buzz”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

600 wp doet in Nederland gemiddeld op daken (!) 510kWh op. (En het dak van een auto dus dikwijls lager door meer schaduwwerking)
Een IDbuzz heeft een real range efficiëntie van 226 Wh/km. Dus de range die je op jaarbasis mag verwachten 2250KM, bij lange na niet de 3000km die de fabrikant opgeeft.
En het wordt erger, het aanbrengen van deze modules zal extra gewicht betekenen. Het gewichtzwaartepunt komt daarmee hoger te liggen, leuk voor de moosetest en dat extra gewicht zal de efficiëntie ook verminderen, het hele jaar lang.
Dus ik zou nog meer eens goed overwegen of dit iets is wat je zou moeten willen.
Als je de buzz gebruikt als camper is het een ander verhaal, maar als daily lijkt dit niet zinvol.