
Het Nederlandse Lightyear en het Duitse Sono lieten los van elkaar zien dat een volledig nieuwe zonneauto ontwikkelen én verkopen nog net eventjes een brug te ver is. Zonnepanelen op bestaande modellen aanbieden, daar zit voorlopig misschien meer brood in. Dat denken Abt en Volkswagen in ieder geval, want vanaf volgend jaar kun je zonnepanelen bestellen voor je VW ID. Buzz.
Bij Abt kun je nog altijd terecht om de turbodruk van je Audi te verhogen, maar ze werken tegenwoordig ook aan elektrische auto’s. Zo zijn ze bezig met inductieladen voor de ID-serie, maar ze bieden vanaf 2024 ook zonnepanelen aan voor de VW ID. Buzz. Overigens monteert Volkswagen het dak voor je, dus garantie zal geen probleem zijn.
Hoeveel kilometer kun je gratis rijden?
Het zonnedak is goed voor 600 Watt, wat voor nu goed moet zijn voor maximaal 3.000 kilometer per jaar. Dat is inderdaad net genoeg voor een ritje naar de supermarkt op en neer, maar het zijn toch al snel vijf tankjes benzine. Ze zijn overigens ook nog bezig met een 1.000-Watt versie, die dan zo’n 5.000 kilometer moet geven.
Interessanter dan de gratis kilometertjes, is de toepassing voor campers. Als je zorgt dat je met een redelijk volle accu bij de kampeerplek arriveert, dan kun je met hulp van de zon heel prima off grid ergens kamperen. Je elektronica werkt dan zonder dat je ergens aan het stroom hoeft te hangen. Best handig als Volkswagen binnenkort met de ID. Buzz California komt.
Het dak met zonnepanelen voor de ID. Buzz gaat volgend jaar in productie. Wat het zonnedak moet gaan kosten, is nu nog niet bekend.
Eén reactie op “Zoveel kilometer per jaar kun je gratis rijden met het nieuwe zonnedak van de VW ID. Buzz”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

600 wp doet in Nederland gemiddeld op daken (!) 510kWh op. (En het dak van een auto dus dikwijls lager door meer schaduwwerking)
Een IDbuzz heeft een real range efficiëntie van 226 Wh/km. Dus de range die je op jaarbasis mag verwachten 2250KM, bij lange na niet de 3000km die de fabrikant opgeeft.
En het wordt erger, het aanbrengen van deze modules zal extra gewicht betekenen. Het gewichtzwaartepunt komt daarmee hoger te liggen, leuk voor de moosetest en dat extra gewicht zal de efficiëntie ook verminderen, het hele jaar lang.
Dus ik zou nog meer eens goed overwegen of dit iets is wat je zou moeten willen.
Als je de buzz gebruikt als camper is het een ander verhaal, maar als daily lijkt dit niet zinvol.