
Het Nederlandse Lightyear en het Duitse Sono lieten los van elkaar zien dat een volledig nieuwe zonneauto ontwikkelen én verkopen nog net eventjes een brug te ver is. Zonnepanelen op bestaande modellen aanbieden, daar zit voorlopig misschien meer brood in. Dat denken Abt en Volkswagen in ieder geval, want vanaf volgend jaar kun je zonnepanelen bestellen voor je VW ID. Buzz.
Bij Abt kun je nog altijd terecht om de turbodruk van je Audi te verhogen, maar ze werken tegenwoordig ook aan elektrische auto’s. Zo zijn ze bezig met inductieladen voor de ID-serie, maar ze bieden vanaf 2024 ook zonnepanelen aan voor de VW ID. Buzz. Overigens monteert Volkswagen het dak voor je, dus garantie zal geen probleem zijn.
Hoeveel kilometer kun je gratis rijden?
Het zonnedak is goed voor 600 Watt, wat voor nu goed moet zijn voor maximaal 3.000 kilometer per jaar. Dat is inderdaad net genoeg voor een ritje naar de supermarkt op en neer, maar het zijn toch al snel vijf tankjes benzine. Ze zijn overigens ook nog bezig met een 1.000-Watt versie, die dan zo’n 5.000 kilometer moet geven.
Interessanter dan de gratis kilometertjes, is de toepassing voor campers. Als je zorgt dat je met een redelijk volle accu bij de kampeerplek arriveert, dan kun je met hulp van de zon heel prima off grid ergens kamperen. Je elektronica werkt dan zonder dat je ergens aan het stroom hoeft te hangen. Best handig als Volkswagen binnenkort met de ID. Buzz California komt.
Het dak met zonnepanelen voor de ID. Buzz gaat volgend jaar in productie. Wat het zonnedak moet gaan kosten, is nu nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Zoveel kilometer per jaar kun je gratis rijden met het nieuwe zonnedak van de VW ID. Buzz”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

600 wp doet in Nederland gemiddeld op daken (!) 510kWh op. (En het dak van een auto dus dikwijls lager door meer schaduwwerking)
Een IDbuzz heeft een real range efficiëntie van 226 Wh/km. Dus de range die je op jaarbasis mag verwachten 2250KM, bij lange na niet de 3000km die de fabrikant opgeeft.
En het wordt erger, het aanbrengen van deze modules zal extra gewicht betekenen. Het gewichtzwaartepunt komt daarmee hoger te liggen, leuk voor de moosetest en dat extra gewicht zal de efficiëntie ook verminderen, het hele jaar lang.
Dus ik zou nog meer eens goed overwegen of dit iets is wat je zou moeten willen.
Als je de buzz gebruikt als camper is het een ander verhaal, maar als daily lijkt dit niet zinvol.