
Het Nederlandse Lightyear en het Duitse Sono lieten los van elkaar zien dat een volledig nieuwe zonneauto ontwikkelen én verkopen nog net eventjes een brug te ver is. Zonnepanelen op bestaande modellen aanbieden, daar zit voorlopig misschien meer brood in. Dat denken Abt en Volkswagen in ieder geval, want vanaf volgend jaar kun je zonnepanelen bestellen voor je VW ID. Buzz.
Bij Abt kun je nog altijd terecht om de turbodruk van je Audi te verhogen, maar ze werken tegenwoordig ook aan elektrische auto’s. Zo zijn ze bezig met inductieladen voor de ID-serie, maar ze bieden vanaf 2024 ook zonnepanelen aan voor de VW ID. Buzz. Overigens monteert Volkswagen het dak voor je, dus garantie zal geen probleem zijn.
Hoeveel kilometer kun je gratis rijden?
Het zonnedak is goed voor 600 Watt, wat voor nu goed moet zijn voor maximaal 3.000 kilometer per jaar. Dat is inderdaad net genoeg voor een ritje naar de supermarkt op en neer, maar het zijn toch al snel vijf tankjes benzine. Ze zijn overigens ook nog bezig met een 1.000-Watt versie, die dan zo’n 5.000 kilometer moet geven.
Interessanter dan de gratis kilometertjes, is de toepassing voor campers. Als je zorgt dat je met een redelijk volle accu bij de kampeerplek arriveert, dan kun je met hulp van de zon heel prima off grid ergens kamperen. Je elektronica werkt dan zonder dat je ergens aan het stroom hoeft te hangen. Best handig als Volkswagen binnenkort met de ID. Buzz California komt.
Het dak met zonnepanelen voor de ID. Buzz gaat volgend jaar in productie. Wat het zonnedak moet gaan kosten, is nu nog niet bekend.
Eén reactie op “Zoveel kilometer per jaar kun je gratis rijden met het nieuwe zonnedak van de VW ID. Buzz”
Laat een antwoord achter aan Maarten Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

600 wp doet in Nederland gemiddeld op daken (!) 510kWh op. (En het dak van een auto dus dikwijls lager door meer schaduwwerking)
Een IDbuzz heeft een real range efficiëntie van 226 Wh/km. Dus de range die je op jaarbasis mag verwachten 2250KM, bij lange na niet de 3000km die de fabrikant opgeeft.
En het wordt erger, het aanbrengen van deze modules zal extra gewicht betekenen. Het gewichtzwaartepunt komt daarmee hoger te liggen, leuk voor de moosetest en dat extra gewicht zal de efficiëntie ook verminderen, het hele jaar lang.
Dus ik zou nog meer eens goed overwegen of dit iets is wat je zou moeten willen.
Als je de buzz gebruikt als camper is het een ander verhaal, maar als daily lijkt dit niet zinvol.