Naast AlphaTauri neemt de Formule 1 in 2023 ook afscheid van Alfa Romeo. De F1-teams blijven wel bestaan, maar krijgen andere namen. Hoe het zusterteam van Red Bull gaat heten is nog niet bekend, maar Alfa Romeo wordt weer Sauber. Het vertrek uit de F1 betekent gelukkig niet dat Alfa Romeo klaar is met de autosport, want ze willen weer Le Mans gaan rijden.
Motorsport.com praat met de Jean-Philippe Imparato, de grote baas van Alfa Romeo. Hij gaat als eerste in op het gerucht dat Alfa zou willen overstappen naar het Haas F1-team. Geen sprake van, volgens Imparato: ‘We waren niet geïnteresseerd een in kopieer- en plak-project zoals met Sauber. Dan waren we een van die bedrijven geworden die stickers op de koets plakken.’
Daarnaast vertelt hij over de vruchtbare samenwerking met Sauber Motorsport. Ook op financieel vlak was het een goede zet volgens Imparato: ‘Ik zou zeggen dat het de beste investering in de historie is geweest. We kunnen zeggen dat als het gaat om imago, dat we voor iedere euro die we hebben gespendeerd er twintig terugkregen.’
Alfa Romeo zoekt en vindt autosport buiten de F1
‘Alfa Romeo heeft niets te maken de rallywereld, de Stellantis-groep heeft al twee merken in de Formule E [DS en Maserati red.] en dus werd de focus verlegd naar de WEC, een wereld waar Alfa Romeo geweldige herinneringen heeft’, zegt Imparato. Het merk wil dus meedoen aan het World Endurance Championship, waar de 24 Uur van Le Mans onderdeel van is.
Na het F1-succes in de jaren ’50 vond Alfa Romeo het tijd om ook in de sportauto’s wat te gaan winnen. Een nieuw bedrijf genaamd Autodelta werd opgericht en een auto genaamd 33 werd gebouwd. In 1967 won de 33 zijn eerste race direct. Om dat te vieren, kwam er een straatauto genaamd de Alfa Romeo 33 Stradale.
Drie jaar later deed Alfa Romeo 33/3 met vier teams mee aan de 24-uursrace in Le Mans. Eentje werd bestuurd door de Nederlandse Toine Hezemans. Niet één Alfa haalde de finish. 56 jaar na de onthulling van de 33 Stradale besluit Alfa Romeo om de auto te eren met een moderne uitvoering. Er zijn er 33 van gemaakte die ieder voor 3 miljoen euro zijn verkocht.
Wordt de nieuwe Alfa Romeo op Le Mans weer een 33?
Het lijkt er helaas niet op. Ondanks dat de Alfa-baas benadrukt dat hij ‘op dit moment nog niks kan aankondigen’, stuurt Imparato duidelijk op een samenwerking met Peugeot. Het Stellantis-broertje reed vorig jaar mee in het WEC met de opvallende, achtervleugelloze 9X8. Heel succesvol was ie niet met een derde plaats in Monza als beste resultaat.
Imparato zegt over de samenwerking: ‘Natuurlijk is dat een scenario dat we hebben geëvalueerd. […] Wanneer we terugkeren op de baan doen we dat met de steun van de motorsportprojecten van Stellantis en doordat Peugeot al in het WEC zit, is er natuurlijk een samenwerking mogelijk. Misschien lopen de paden van de twee projecten parallel aan elkaar, want uiteindelijk zijn we dezelfde familie.’
Voorlopig krijgen we nog niet te weten of en wanneer Alfa Romeo in het WEC stapt. ‘We doen dat wanneer we de planning en evaluatie van de investering af hebben’, zegt de Alfa Romeo-baas. Je gaat je bijna afvragen of er straks wel genoeg startplekken zijn voor al die merken die willen meerijden tijdens de 24 Uur van Le Mans.
dave heeft op 5 december 2023 geschreven:
Ik dacht dat de nieuwe naam voor het AlfaTauri team al gewoon bekend was dat het gewoon Racing Bulls werd:
https://twitter.com/decalspotters/status/1727267100111335933
Kennelijk nog niet officieel bevestigd.
Maar belangrijker: Terug naar Alfa Romeo.
Het zou mooi zijn als ze iets zouden doen als in lang vervlogen tijden met de 164 ProCar.
Een auto met de looks van een 164, een race-chassis en een F1 motor.
Zou wel iets voor TopGear zijn om daar nog eens in te duiken en een mooie special van te maken; voor zover ik weet is er weinig (goed) bewegend beeld van dat ding. Als je de foto’s ziet van het ding zonder carosserie is het net of iemand met een RC-auto aan het spelen is. 😉
Machtig mooi.
@AlfaRomeo: en dat concept dan gewoon toepassen op een Gulia. Succes gegarandeerd. Misschien niet sportief, maar dan toch v.w.b. de aandacht.
Ach ja, dromen mag. Toch?