In het honderdste jaar dat de 24 Uur van Le Mans wordt gehouden, de 91ste keer want er vielen er een paar uit, heeft Ferrari voor het eerst in 58 jaar de overwinning te pakken. De winnende 499P met startnummer 51 werd bestuurd door coureurs James Calado, Antonio Giovinazzi en Alessandro Pier Guidi. We durven het understatement niet te maken dat het geen gemakkelijke overwinning was.

De eeuw-editie van de 24-uursrace was chaotisch en spannend, waarbij alle grote merken in de hypercarklasse – Ferrari, Toyota, Cadillac, Porsche en Peugeot – aan de leiding hebben gelegen in de eerste twaalf uur. Stuk voor stuk vielen kanshebbers voor de overwinning af. Een Toyota kwam ongelukkig tot zijn eind door een crash met een LMP2- en GT-auto.

Eén voor één vallen ze weg

Peugeot had lage verwachtingen, en dacht aan een plek niet hoger dan nummertje vijf. Al lagen ze door wat gele vlaggen een tijdje aan de leiding. Helaas verspeelde Gustavo Menezes een goede eindklassering door een crash bij een van de twee chicanes op het rechte stuk. Vervolgens viel de Porsche met startnummer 6 ver terug door lange werkzaamheden aan de auto. De 963 ging van de baan in – hoe kan het ook anders – de Porsche-bochten.

Met de Cadillacs op grote afstand op de plaatsen drie en vier, ging de eindfase tussen twee auto’s: de Toyota met nummer 8 en de Ferrari met nummer 51. Met nog zes uur te gaan heeft Ferrari het lot in eigen hand, maar een pijnlijk langzame pitstop zorgt ervoor dat Toyota kan inlopen tot een gat van luttele seconden. Het beslissende moment komt echter negentig minuten voor de finish.

Het beslissende moment van de 24 Uur van Le Mans 2023

Toyota-coureur Hirakawa blokkeert de achterwielen en schiet rechtdoor in de haarspeldbocht Arnage. Hij moet binnenkomen waardoor Ferrari minuten uitloopt op de Japanse auto. Even later gaat een pitstop weer niet vlekkeloos bij Ferrari, maar het gat naar Toyota is groot genoeg om deze extra tijd te overleven. Na 342 ronden heeft de Ferrari 499P met startnummer 51 als eerste de 24 uur voltooid. De andere Ferrari komt binnen als vijfde.

Nederlanders tijdens de 24 Uur van Le Mans 2023

Als derde sluit de blauwe Cadillac aan gevolgd door zijn gele broertje waarin de Nederlander Renger van der Zande rijdt. Bij de GT-AM-klasse houdt Nicky Catsburg de Nederlandse eer hoog. Catsburg rijdt samen met Ben Keating en Nicolas Varrone de Chevrolet Corvette van pole naar de eerste plaats bij de GT’s.

Verder eindigt Robin Frijns met Team WRT als vijfde bij de LMP2’s. In diezelfde klasse wordt de Panis Racing-auto van Job van Uitert en Tijmen van der Helm geklasseerd als veertiende. Bent Viscaal pakt met Prema plek 16 bij de LMP2, wat een plaatsje voor Giedo van der Garde in de Graff Racing-auto is.

Forza Ferrari!

Het grote feest, dat wordt gevierd bij de Scuderia. Met de Italiaanse overwinning komt er een einde aan de vijfjarige dominantie van Toyota. Ondanks dat het Japanse raceteam trots kan zijn op haar prestaties zal er ook enig gevoel van woede te bespeuren zijn. Anderhalve week voor de race werd het Balance of Performance aangepast. Maar die discussie is voor een andere keer. Tijd om Ferrari’s overwinning op Le Mans te vieren. Forza Ferrari! En nu slapen.

Reacties

  • TG Fan heeft op 12 juni 2023 geschreven:

    Nu nog F1

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear